Är du utseendefixerad?

nyponros

Trådstartare
Hästvärlden är ju en värld av mode den också nu förtiden ;)

Verkar lite som att människor och hästägare är uppdelade i olika läger.

Läger 1 : de som inte bryr sig alls. Tycker att mode och utseendefixering inom hästvärlden låter absurt och "ska det verkligen vara så, vavava !?!". Funktion framför allt!
Eller så billigt som möjligt, bara det funkar så spelar inte utseendet någon roll. Lite så är mottot? :D Här placerar jag urtvättade vojlockar, mixar som brunt träns/svart sadel, jofahjälmar, plastridstövlar osv :angel:. Allt från gekås/börjes eller möjligtvis hööks.

Läger 2:
Bryr sig och försöker se hela, rena och någorlunda fina ut. Matchad utrustning och vill hålla sig uppdaterade, men inte till vilket pris som helst.

Läger 3. Exklusivt skare va!
Skulle aldrig någonsin köpa ngt från hööks, hansbo, jacson osv. Det ska va veredus, pikeur, jw, scapa och rg :D
Så dyrt och fint som möjligt. Matchning otroligt viktigt här också, med här räcker det inte med snygg och ren utan märken framför allt!

Känner du igen dig någonstans? =D

Jag är nog lite för medveten för mitt eget bästa ibland tror jag. Jag är nog mest i mellanlägret, har inte ekonomi till annat :angel:
Är ganska fåfäng och medveten om märken till den grad att jag tycker kvalite är viktigt när det kommer till täcken osv, och försöker köpa billiga grejer som inte ser billiga ut :angel:
har endel dyra grejer men absolut inte allt.
Matchar i stort sett alltid rakt igenom, med vissa undantagsdagar då jag missmatchar allt och så slitet som möjligt, balans kanske man kan kalla det? :angel:
Tycker det är ROLIGT att känna mig fin och välklädd, men det betyder inte att jag inte kan känna mig så med märkeslösa grejer eller billigare märken.

Hur är du, har du nån åsikt kring detta? =)

Senast ändrad:
Sv: Är du utseendefixerad?

Jag tillhör nog just nu Läger 3 men det är mest en slump. Det var nämligen en utförsäljning nära jobbet ungefär samtidigt som jag började rida. Utbudet på herrsidan var dock en smula skralt så jag fick köpa det som fanns. De hade t.ex endast ett enda par byxor i min storlek. Att det visade sig vara ett par Pikeur (och att sådana normalt ej kostar 399 kr...) upptäckte jag först senare...

Jag är en 2:a, köper lite dyrare grejer men skulle trots det ALDRIG köpa ett schabrak för 800 spänn och anse det vara ett bra köp, min gräns går långt tidigare.

Men jag lägger gärna pengar på saker som har betydelse, tex sadlar osv. Skulle aldrig lasta in min häst i en transport från -89 utan ventilation eller ljus och lågt i tak, men har inte heller råd med en flaschig B-lastbil...

Så jag försöker se bra ut, köpa prisvärda grejer och handla vissa saker billigare.

En klar 1 funkar det så duger det fast jag ser gärna att sadel och träns matchar.

Jag är nog en blandning mellan nummer 2 och tre, jag köper saker ofta för att följa "modet", och träns mm kan kosta uppimot 4000, sadel nära 25000, benskydd 2000 mm... MEN ibland händer det att jag råkar köpa något från hööks, dock ej "viktig utrustning" (täcken, sadel, benskydd mm), utan mer typ praktiska och inte lika roliga saker, som broddar, svampar, basic bett mm...

En 2,5:a är jag :angel: :D

Diana

jag är nog mest en 3'a, men lite 2 också. typ hagskydd och sånt så köper jag det som är bra för hästen att ha på sig oavsett märke. likaså grimskaft etc. men sadel, träns, ridbyxor och sånt så är det märken som gäller.

men det är ju så att märkesvaror oftast har bättre kvalite, särskilt dom äldre och etablerade märkena som tex pikeur. nya fad märken är jag lite mer skeptisk mot, såna med massa stora loggor överallt brukar inte ha så mkt bättre kvalite än mellanprisklassen.

jag är nog en blandning mellan ett och två.

snyggt, matchande och helst nytt, men till ett så billigt pris som möjligt! lusar av hela nätet efter diverse reor och tycker att maxpris på schabrak ligger på 250. träns max 500. ridbyxor... nja... är dom grymt fina kan jag köpa, men aldrig för över 700! :eek:

men matcha vill jag gärna.
eller iallafall inom samma typ av nyanser. ljus pastell eller naturfärger. jag är ju estet i botten, så har ett öga för vad som är fint och inte! :angel:

Jag är mest en nr 3. Men jag kan däremot tänka mig att ha tex ridbyxor från mountain horse och andra billigare märken på ridbyxor och tröjor men saker som stövlar, kavaj och hjälm det ska vara bra grejer. Hästens utrustning är viktigast för mig, hästen syns mest och det är viktigast att hästen har bra saker. Efter alla år så har jag lärt mig att dyrast oftast är bäst och dom dyrare märkena alltid har snyggast grejer så vill man vara fin får plånboken lida pin:D

Hmmm- jag är nog en trea... i vissa fall...
men en 1a ibland...
Jag tycker det är vansinnigt kul att shoppa saker till hästen- men inte så kul att jag köper på mig en massa mög som jag inte tänker sätta på ändå...
Jag är klart märkesnörd- men det har tagit tid att komma dit iaf;)

En klar 2:a tror jag iaf. Fast jag måste erkänna att tränset är brunt till den ena hästen och hans sadel är svart, fast när det bär av till tävling så åker fintränset som är svart med:)

Och pikeur ridbyxorna är dom bästa!!!

Jag är en trea, med en liten gnutta av tvåan :D
Jag har inte så mycket åsikter inom detta, folk gör som folk vill.
Jag föredrar de lite dyrare ridkläderna/utrustningen då den har visat sig - enligt mig, vara bäst.

Jag är en tvåa :D Bryr mig och vill ha välpassande saker, vissa saker som t.ex sadel köper jag mig en vettig som passar men klarar mig bra med att schabrak för 200 :D Köper hellre flera billiga schabrak än ett dyrt, men blir dom lite urtvättade så ges dom bort :p Det hade nog varit annorlunda om jag tjänat egna pengar då hade jag säkert köpt mer och dyrare saker, men eftersom jag inte gör det och mina föräldrar inte ska behöva betala massa utrustning till hästen också, det räcker med stallhyra och allt runt omkring det.

Jag är nog en 2:a med lite inslag av 3:a. Betalar gärna lite extra för vissa kvalitéts grejer som man använder ofta och ska hålla lite längre eller om något är väldigt snyggt. Men hittar jag en vara som i stort sett är identiskt hos både hos Börjes och "fina hästaffären" och då väljer jag faktiskt Börjes i första hand. Jag kanske har inslag av lite 1:a då oxå då... Huvudsaken för mig är kvalitén, passform och utseendet men visst spelar märke och pris in också.

Jag är en 3a, sålänge jag har råd :angel: skulle tro jag ligger på 2,5 jag med :D hade jag haft bättre lön så hade jag varit en solklar 3a :o

Det finns faktiskt en fyra också, de som lägger alla pengar på hästen och glömmer sig själv, det ser stört ut!

Jag är en 2,5:a.

Jag hör till läger 2. Men jag köper ganska mycket från hööks och börjes, men matchar och har rena och putsade grejer till hästen.
Jag slänger urblekta gamla vojlockar, trasiga täcken. Jag skulle aldrigfå för mig att lägga ut typ 800 för ett ynka schabrak.

Jag är nog lite mittemellan grupp 2 & 3.
Är ganska medveten om vilka märken som är fina och har en lååång önskelista på massa märkesgrejor :D Har dock inte råd att bara köpa det alra senaste, så mixar :D har en hel del från Gekås, börjes och hööks men har oxå grejor från tex. sprenger, pikeur, equiline, KL och racesafe. Fyndar oxå begagnat ibland, har bla köpt 4 nya equiline lindor för 130:- :D

Tkr dock att shoppa hästgrejor är det roligaste som finns och har en massa uppsättningar av matchande outfits (schabrak, lindor, ridbyxor och pikér ;)) Matchar alltid!

Hade jag mer pengar skulle jag absolut ligga strängt i grupp 3 :angel:

kort sagt är jag en äkta svensk-lagom är bäst :D

Jag är nog mest 2, lite 3.
Köpa grejer från börjes och sånt tycker jag är lite pinsamt :o Men det händer väl någon gång, typ B-vitamin brukar bli stor beställning från hela stallet ;)
Hööks ligger någon km från stallet, köper borstar och sånt där, så det händer ju att det blir annat med. Kanske nån skön tröja på rean, ett schabrak, lite sånt.

Tvåan är jag nog mest då jag aldrig syns i jofahjälm, gummiridstövlar, såna grejer. Vill helst ha matchat de dagar jag inte mysrider barbacka (då kan det bli mjukisar faktist...). Mina skor och stövlar är Mountain Horse, lite mellanmärke sådär tycker jag. Trivs bra med det.

Trean litegrann, då jag inte köper ridbyxor om det inte är kvalitet längre. Billiga byxor är jag trött på. Samma med sadel, vill ha mer exlusiva grejer så jag försöker införa köpstopp ;)

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 364
Senast: WildHorse
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 964
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II