Är han för tunt klädd??

Apollo

Trådstartare
Om hästen är klippt och har ett termotäcke inne och ett 200 grams Amigo ute över det, ner till vilka grader bör han klara sig då utan att frysa?

Sv: Är han för tunt klädd??

det beror på hur mycket hö han får, och hur bra päls han har, samt kondition och vindförhållanden.

Min rakade klarar sig med bara ett tunt thermo och ett regntäcke ner till -15. Men vi har lite torrare luft och vindstilla i Umeå.

/j

Läs ridsports förra nummer, där hade de ettstort temperaturtest.

De får både halm och hö ihagen så det har väl nästan alltid nåt att tugga på om de vill. Han är ju helklippt och hals till täcket går att sätta på om man vill. Han är 17 år och halvblod och i bra kondition.

Ska läsa testet i ridsport.

jag tycker det beror på vilken ras han är? Vårat fullblod har ingen vinterpäls alls och han står inne med bara ett tunt innetäcke..Är det mer än 2 plus grader brukar han få vara utan.. Ute har han ett tjockt termotäcke och om det är rikttigt busväder så har han även ett tunt under.. Mvh//Sara

Det är ju hemskt olika från individ till individ. En häst i stallet är hemskt frusen, han är inte klippt men har knappt någon vinterpäls heller. Är det kallare än -5 så ser man tydligt att han fryser med bara 220 (?) g vintertäcke.

Ullis

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Elo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 370
Senast: hundtant
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 032
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner