Är hon nöjd?? *långt*

Koppen

Trådstartare
Har ingen aning var denna tråden ska ligga, utrustning, hästhantering eller... Jag lägger den här! :) Jag har skaffat ett pessoabett till mitt sto som jag använder när vi rider ut. Det har nu blivit mycket roligare att rida ut på henne och jag kan åtminstone trava utan att tappa kontakten med henne. (Hon är extremt pigg, på gränsen till het ute!) Galopp har jag inte testat än.
När vi har skrittat i bra tempo utomhus i ca 20 minuter verkar det som att hon hittar sin form helt själv. Hon frustar, grymtar och stönar. Traskar på med öronen framåt och verkar så himla glad!! När jag pratar med henne suger hon på bettet till svar. Noterade igår att hon även hade ett undertramp på 25 cm! Hon gick så himla fint med eftergift i nacken, bar sig så fint och det kändes som om jag red världens bästa dressyrhäst! :p
Kan detta bettet göra så mycket?? Har ridit på tvådelat enbart innan jag skaffade pessoabettet.
Jag är övertygad att hon gillar bettet. Hon är inte samma häst när hon har pessoabettet som med det vanliga.
Nån mer som upplevt detta? :)

Sv: Är hon nöjd?? *långt*

Personligen tycker jag om detta bettet. Dock finns det många som inte gör det.
Men huvudsaken är väl att du hittat ett bett som fungerar för dig o hästen. Och det verkar ju som om du har funnit det:D

Det är väldigt lätt hänt att dom knäcker av på pessoabett och känns like a million dollars men det är oftast (har nästan bara sett) fusk.
Om du ska rida med pessoa skulle jag tipsa om en kedja/sporr-rem att fästa i lilla, översta ringen så att bettet inte faller igenom. Behöver inte vara hårt åtdragen alls.

Breccia_ skrev:
Det är väldigt lätt hänt att dom knäcker av på pessoabett och känns like a million dollars men det är oftast (har nästan bara sett) fusk.
Om du ska rida med pessoa skulle jag tipsa om en kedja/sporr-rem att fästa i lilla, översta ringen så att bettet inte faller igenom. Behöver inte vara hårt åtdragen alls.
Vad menas med knäcker av?

Vill tillägga att jag "älskar" detta bettet! Känns som att jag har hittat vad jag behöver! (Fast jag använder det bara när vi rider ut)

Kröker på nacken och man får en fin känsla i handen, tar du för mkt med pessoa i munnen kommer hästen antagligen höja halsen/nacken och sänka ryggen. Det är så som jag har upplevt det bettet och sett det i användning. Huvet är på plats och allt annat är någon annanstans.

Att hästen i ren förtvivlan över bettets (eller ryttarens, det händer ju även med andra typer av bett...) motstridiga signaler kröker på nacken för att få vara ifred.

Känns oftast väldigt lätt och fint i handen, men i resten av hästens kropp händer.... ingenting. Fast det kan ju se väldigt tjusigt ut!:angel:

Vissa ryttare lär sina hästar att kröka på nacken genom att berömma och ge eftergift -ofta vid arbete med hjälptyglar påkopplade- när hästen böjer in nosen och "släpper efter". Dessa hästar är ofta stela, går på bogarna och blir förtvivlade när det kommer en ryttare som börjar med att ta upp huvudet och rida dem framåt för sits och skänkel.:d

Liknande trådar

Utrustning Har en häst som verkligen är helt underbar. Han hoppar allt med stöd från ryttaren, har är snäll i stall och att rida, inte för tjock...
Svar
14
· Visningar
6 852
Senast: Equilina
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 453
Senast: -Catherine-
·
Dressyr Jag sitter i valet och kvalet och vet inte riktigt hur jag ska göra med min tränare. Jag har en tränare som jag rakt igenom ÄLSKAR! Hon...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt... 2
Svar
23
· Visningar
3 506
Senast: seifur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka