Pelham, jaktstång eller något annat?

Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Själva iden med en stång är ju just att den ska vara oledad. Ledat bett och hävstång blir en helt annan effekt i hästens mun. De lärda tvistar om huruvida delade stångbett har någon 'plats' blan betten egentligen. Och det finns hästar som gillar de, men man ska vara medveten om hur de fungerar i munnen vid tygeltag.

Ja, det kan ha varit synteten han inte gillade, eller tjockleken, eller båda två. Eller något helt annat.. Tyvärr..

Köp ett tvådelat pelham i den variant han fungerade på, och så tävlar du på det, och letar vidare sen?
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Själva iden med en stång är ju just att den ska vara oledad. Ledat bett och hävstång blir en helt annan effekt i hästens mun. De lärda tvistar om huruvida delade stångbett har någon 'plats' blan betten egentligen. Och det finns hästar som gillar de, men man ska vara medveten om hur de fungerar i munnen vid tygeltag.

Ja, det kan ha varit synteten han inte gillade, eller tjockleken, eller båda två. Eller något helt annat.. Tyvärr..

Köp ett tvådelat pelham i den variant han fungerade på, och så tävlar du på det, och letar vidare sen?

Ja det får väl bli så. Men då tror jag att jag ska frågas om jag får låna det över helgen.

När det gäller syntetbettet tror jag inte det var tjockleken han störde sig på, det var ju lika smalt som hans vanliga bett. jag tror helt enkelt att han tyckte det blev för rakt i munnen. Ett tredelat formar ju sig vilket inte det raka gör.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag har också en häst som går bra på 2-delat pelham. Trots att rakt eller med tungfrihet är skonsammare för munnen så tycker inte min häst om det. Får han ett stelt bett i munnen lägger han tungan över och gapar. Ser inte klokt ut. Gäller även raka vanliga bett.

Lyssna på hästen, var bara medveten om att delat pelham blir lite skarpare.

Dock så går min att rida i bara stora ringen, på pelhamet, så ett delat jaktkandar hade räckt eller om man skulle kapa skänkeln på ett pelham.......så har man ett delat bett med kedja och överring till tränset, med svag hävstångsverkan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 646
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp