Är linfrökaka och linfröpellets samma sak?

Sv: Är linfrökaka och linfröpellets samma sak?

I princip är dom det.

Okej. För jag har ju hört att linfrökaka ska vara bra att ge till korsförlamningshästar. Dock verkar det svårt att få tag på, men jag vet att det finns linfröpellets att köpa. Kan jag alltså lika gärna köpa det? Eller är det mer stärkelse i linfröpellets?

Det ska det göra. Innehåller ju fett o fibrer, o bl a Omega fettsyror 3 o 6. ;) Här vet jag en butik, som säljer en 30 kilos säck för 150kr. Du kanske ska kolla runt vart det finns att få tag på.
Förresten, linfrökakan går att ges som det är. Men om det är pelletsen har jag för mig att det ska blötas ner. Men jag vet inte. Det är väl ingen stärkelse i linfröpelletsen? Eller va det nån som sa det?

Det ska det göra. Innehåller ju fett o fibrer, o bl a Omega fettsyror 3 o 6. ;) Här vet jag en butik, som säljer en 30 kilos säck för 150kr. Du kanske ska kolla runt vart det finns att få tag på.
Förresten, linfrökakan går att ges som det är. Men om det är pelletsen har jag för mig att det ska blötas ner. Men jag vet inte. Det är väl ingen stärkelse i linfröpelletsen? Eller va det nån som sa det?

Är det pellets eller linfrökaka som kostar 150 kr? Vad jag förstått är det ganska lätt att få tag på linfrökaka i Värmland? :)

Jo, det är linfrökakan som kostar 150kr. Förlåt att jag va otydlig :o Och det stämmer i det som du säger, lättare o få tag på här i värmland :D

Okej. För jag har ju hört att linfrökaka ska vara bra att ge till korsförlamningshästar. Dock verkar det svårt att få tag på, men jag vet att det finns linfröpellets att köpa. Kan jag alltså lika gärna köpa det? Eller är det mer stärkelse i linfröpellets?

Båda innehåller, mig veterligen, bara linfrö (det som blir över efter att oljan pressats ut) och inget annat. Det är bara konsistensen som skiljer sig (kakan är lite smuligare, pellets mer kompakt form) men effekten är detsamma. Dock kand et kanske skilja sig lite i värdena mellan olika fabrikat, alltså beroende på vilket märke du köper.

Läs på pelletssäcken vad det innehåller. Eller fråga försäljaren. Så vet du säkert.

Själv har jag använt både linfrökaka från Svenska Foder (tror det var från någon lokal bonde elelr så eftersom det levererades i svarta sopsäckar) och Hippos Lin cubes. Vet inte vad det sistnämnda beskrivs som på svenska - kaka elelr pellets - men det är iaf sak samma och ser nästan exakt likadant ut. Så jag förstår inte skillnaden mellan kaka och pellets men vet att en del här på Buke har sagt att det är nån viss skillnad.

Hittade nu detta (på Hippos hemsida):
"HippoLinCubes (linfrökaka) är ett fodertillskott till hästar. En ren naturprodukt som framställs vid kallpressning av linfrö. Växtslemmet i linfrökakan blir till ett mjukt lenande gel i hästens mage och tarm.
Förebygger och lindrar magstörningar vid bl.a. stora fodergivor, transporter och tävlingar. Hippo Lin Cubes har en balanserad effekt på både kolik och diarré. Även allergiska besvär kan lindras med linfrökaka. HippoLinCubes är rik på protein, energi, och fibrer samt de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6."

Så även Lincubes räknas till KAKA. Jag har aldrig sett pellets alltså. Och förstår inte vad skillnaden skulle vara. Minns inte heller vad diskussionen var i den tråden där det diskuterades...
Men det är ingen större skillnad iaf.

Jag ger lite linfröpellets till mina hästar. Den behöver inte blötläggas och innehåller 255 g SRP per kilo (Svenska foder). Dessa är stora pellets, kan dock vara lite smuligt i säcken ibland.
Senast jag var och skulle köpa foder hade de fått hem fel sort. De hade fått linfrökaka och på den säcken stod att den skulle kokas. SRP innehållet var runt 150 g per kilo.
Så visst är det skillnad.

För en KF-häst tror jag inte det spelar så stor roll vilken sort man använder.

Vad finns det då? Vanliga linfrön eller finns det annat att välja på?

Googla på linfrökaka +örebro så får du träffar på en firma som säljer linfrökaka till bra pris!

Du kan beställa linfrökaka från Alyose. Det kostar 150:- för en stor hink och de kan skicka den hem till dig.

Linfrökakan från Alyose är mald, alla hästar är inte så förtjusta i det, verkar som att det är lättare att få dem att äta pellets/kaka.

Är det någon som vet hur mycket linfrö man kan ge om dagen??

Den linfrökaka som vi ger är mald och påminner inte alls om någon form av pellets, det är mer som granulerat. Konsistens grov sand, typ. Mina äter det utan att tveka. Ger 170 kr för en 20 kg säck.

Ger 1 dl per dag till min D-ponny, enligt säcken kan man ge upp till 1 dl per 100 kg så jag ger väldigt liten giva. Han får det på fröslag från veterinär då han har väldigt lätt för att drabbas av svår kolik.
Peppar, peppar så har han inte haft fler allvarliga anfall sedan vi började ge detta.

Jag har gett linfröpellets men har nu köpt en säck med kakan ist. Enligt produktbladet ska kakan kokas eller upphettas före utfodring i större mängder (vad de nu menar med det?). Det står att Linfrökaka innehåller ämnet linamarin (glykosid) som inte är nyttig och därför ska de då kokas eller upphettas. Vet inte vad det är för ämne. Undra då om det räcker med skållhett vatten och hälla på. Lite trist att man måste bereda det iaf det verkar smidigare med pelletsen den blöter jag bara i betforvattnet, har också gett den torr utan problem. Någon klok människa här kanske kan räta ut frågetecknena.

Puttar lite på den här gamla tråden. Har dåligt hö näringsmässigt nu och har räknat på att få ge mer linfrökaka än tidigare därför är det intressant att veta om och hur den ska beredas innan fodring.

Just nu blandar jag med betfor och skållhett vatten och häller på men jag undrar om man då måste koka (lite trixigt bara i stallet). Min pålla måste få 0,8 kg :confused:för att få någon vettig kvot öht.

Någon som säkert vet:
1. Måste det kokas?
2. Maxgivan enl produktblad 50-100g/100kg häst och jag har räknat på 0,8 vilket skulle vara för mycket. Är det skadligt el inte (delar upp det på två mål är det tänkt, har inte kommit upp i den givan utan 0,6)?

1. Måste det kokas?

Nej kakan och pelletsen är färdigbehandlade och man behöver inte göra nåt med dom före utfodring. Man rekommenderar dock att blötlägga eftersom iaf pelletsen sväller en del.

2. Maxgivan enl produktblad 50-100g/100kg häst och jag har räknat på 0,8 vilket skulle vara för mycket. Är det skadligt el inte (delar upp det på två mål är det tänkt, har inte kommit upp i den givan utan 0,6)?

Tror att maxgivan finns för att linfrö har en milt laxerande effekt. Men är inte riktigt säker... Kan inte komma på nåt annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
870
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025