Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med mitt förslag så skulle ju nästa års klass bara innehålla elever med godkända betyg från årskursen innan. Resterande skulle fösas över till den "förvaring" föräldrarna vill ha....
Och sedan skulle människorna tämligen snart anpassa sig.
Ingen godkänd eftertraktat utbildning, inga jobb!
Som sann egoist så är jag naturligtvis intresserad av att mina ungar får jobb så att de kan försörja mig på min ålderdom...så nu jävlar ska här pluggas..![]()
Ja jag tror en stor del av lösningen är personaltäthet. Kanske inte fler lärare men pedagoger, fritidspersonal och övriga personer med livserfarenhet. Jag tror att fler personal ger lugnare miljöer..
Problemet ligger i hur skall vi mäta vilka lärare som är bra? De som ger höga betyg får nöjda elever o föräldrar. De som sätter korrekta betyg trakasseras av låg-bedömda elever o föräldrar med orealistiska bilder av hur duktiga barn de är/har. De gör sitt jobb bättre, men får missnöjda föräldrar o elever.
Det allmänna hyfs du syftar på har förpassats till det feministiska muséet för patriarkala reliker. Precis där det hör hemma.Jag måste avsluta med en reflektion som dök upp när jag läste på Ungdom. Det är många unga som fullkomligt struntar i sin omgivning (utanför kompiskretsen). Tråden handlade om utmanade kläder och det verkar som om de flesta tycker att det är ok att klä sig som de vill bara de själva är bekväma. Att även omgivningen skulle vara bekväma med deras klädsel var oviktigt som jag tolkade det. Det här synsättet är inte så trevligt. Var har allmänt hyfs tagit vägen?
det mossiga och auktoritära perspektivet att "ungdomar ska minsann veta hut och lära sig vett". ?
Spinner vidare på det du skrev om i första stycket
Jag har förstått att "motivationen" är något som saknas i den svenska skolan. I till exempel de östra staterna i Europa är hungern efter studieresultat stark för att de vill förändra sin livssituation= motivationen är stark. Detta kan bero på att dessa länder är i en uppgående spiral för landets ekonomi. De har haft det kärvt och vill ändra på det.
I Sverige finns ingen eller i alla fall stor brist på motivation, bland elever och föräldrar. Lärarnas motivation är där emot hög.
Man kan gå igenom år efter åt utan klara kraven, och ändå hänga med klassen upp till nästa årsklass. Tidigare fick eleven gå om. Skammen fick nog många föräldrar till jaga på sina barn att klara av skolan.
Idag är det många som går ut skolan och ändå klarar sig någorlunda bra på till exempel bidrag. Få svälter i Sverige. Inkomsten är låg, men eftersom de flesta bor hemma längre hos sina föräldrar längre tid numera så är inte alltid kostnaderna så stora. Man klarar sig även, om livet blir trist, utan betyg med kassa betyg.
Det är alltså en balansgång mellan att låta barn gå om en klass och allt vad det innebär, av svikna förhoppningar, förlora klasskamrater, skammen etc, till att skapa någon form av påtryckningsmedel för att öka kunskapsnivån bland svenska barn.
Problemet som jag ser det, är att denna kull med individer skall senare ut på arbetsmarknaden. Där kommer de att mötas av chefer som kräver betydligt mer än skolans lärare. Att komma i tid till sitt arbetspass till exempel. I arbetslivet får dåligt beteende konsekvenser. Det blir ett hårt uppvaknande för somliga.
Skolan har varit en lekstuga för dessa vetenskapliga pedagoger du så varmt förespråkar under ett antal decennier, det är ett lättkontrollerat faktum. Det är inte föräldrar, eller politiker som Göran Persson som utformar läroplaner och lägger upp undervisningen, det är dina pedagoger på Skolverket (tidigare SÖ).
Du är fullt tillåten att pierca hela ditt ansikte, men då exkluderar du dig från de flesta arbeten med social interaktion tex.
Du tycker inte att det är problematiskt?
....
Det är överlag trevligare att jobba för att inkludera fler (stilar) i samhället istället för att oreflekterat tycka att ungdomar ska lära sig att följa de gamla mallarna för att inte råka bli exkluderade.
Dessutom ska vi minnas att skolan inte är en katastrof; det finns många parametrar i den svenska skolan som finländare, kineser och övriga europeer är avundsjuka för. Det finns en innovationsförmåga i världstopp.
Vet du ens att det skulle sänka försäljningen? Eller är det en gissning?
Ju mer det tillåts desto mer kommer det synas och desto mer avdramatiserat blir det.
Det tror jag inte.
Innovationsförmåga, är det något man fått ta till som måttstock när man misslyckats med att lära ut riktig kunskap?
Du svänger dig gärna med termer som kunskapsutveckling och vetenskap. Det påminner om vad man kan läsa på förlagens hemsidor som tex. för en mattebok: "av didaktiker och baseras på de senaste forskningsrönen", när man sedan läser i den är den helt hopplös, ostrukturerad och otydlig med massa ovidkommande glättiga bilder och väldigt lite egentligt kunskapsstoff. Inte konstigt att matematik blir ointressant med sådan litteratur.
Innovationsförmåga, är det något man fått ta till som måttstock när man misslyckats med att lära ut riktig kunskap?
.
Vet du ens att det skulle sänka försäljningen? Eller är det en gissning?
Ju mer det tillåts desto mer kommer det synas och desto mer avdramatiserat blir det.