Är man en skit om....

S

smeagol

Är man en skit om man har lånat ut sin häst för tävling och sedan vill ha hem den igen innan dom som lånat den har hunnit tävla den?
Dom har lagt ner mycket tid och pengar på träning.

Det är två år sedan jag lånade ut mitt fullblodssto till dom.
Nu har jag griller i huvudet på att kanske ta hem henne.

Anledning till att dom inte hunnit tävla henne än är pga skada (på hästen) bl a.

Dom har frågat om dom får köpa henne men jag vill inte sälja henne då jag är så nojig på att hon kommer säljas vidare igen och igen och igen..
Hon har haft nog med sådant i sitt liv!

Det som stör mig mest är att dom kommer att tycka jag är dum och bara har utnyttjat dom att träna upp hästen.

Sv: Är man en skit om....

Hade jag varit i deras sits hade jag nog blivit ganska sur, jo, just av den sistnämnda anledningen där. Även om det inte är ditt syfte är det klart de kommer tro det, särskilt om de lagt ner mycket tid och pengar på hästen.

jag har också min häst utlånad på en bestämd tid, dvs ett år och jag har också SÅÅÅ stor lust att ta hem hästen.. men har man lovat så har man ;)

har ni nåt kontrakt skrivet på en spc tid?

Är man en skit om man har lånat ut sin häst för tävling och sedan vill ha hem den igen innan dom som lånat den har hunnit tävla den?
Dom har lagt ner mycket tid och pengar på träning.

Det är två år sedan jag lånade ut mitt fullblodssto till dom.
Nu har jag griller i huvudet på att kanske ta hem henne.

Anledning till att dom inte hunnit tävla henne än är pga skada (på hästen) bl a.

Dom har frågat om dom får köpa henne men jag vill inte sälja henne då jag är så nojig på att hon kommer säljas vidare igen och igen och igen..
Hon har haft nog med sådant i sitt liv!

Det som stör mig mest är att dom kommer att tycka jag är dum och bara har utnyttjat dom att träna upp hästen.

Jag sitter i den sitsen nu, och jag är inte glad! Jag har lagt ner nästan två års arbete på en osäker och "illa behandlad" dam som kom hit med hovslagar och transport skräck, nu är hon världens ängel. Och nu vill ägaren att ja ska ha henne ett år och träna henne så HON kan sälja henne sen ? Tjänar pengar på att JAG lägger ner arbete/pengar på hästen och sen bara blir av med min bästa vän? Det är en enmanshäst och varför inte bara låta henne vara där hon trivs? Jag vill såklart köpa henne men tydligen vill inte ägaren sälja henne till mej :angel: Känns LIIIITE utnyttjande. Utan mitt arbete hade hon inte gått att sälja överhuvudtaget.

det förstår jag! :eek: jag hade verkligen sagt ifrån då.. är ju elakt att bli utnyttjad sådär och sedan inte få något för det.. men det värsta är ju att det är en häst/vän man har att göra med.

det förstår jag! :eek: jag hade verkligen sagt ifrån då.. är ju elakt att bli utnyttjad sådär och sedan inte få något för det.. men det värsta är ju att det är en häst/vän man har att göra med.

MM, men det värsta var att ägaren själv inte ringde till mej - jag fick ringa och prata med hennes MAMMA!? Ägaren är lite knepig att få tag på :cool: Jag grät en hel helg... Men nu är det bättre, dock älskar man ju henne lika mycket för det, man vill ha kvar henne i sin famn, har aldrig träffat en häst med ett så stort hjärta som hon har, fattar inte hur folk har tänkt? Allt den där hästen behövde var lite tid och förståelse... En underbar häst.

Det Låter inte vidare snällt , fast det är ju din häst och det är du som bestämmer..En sak bara som jag funderade på , är att du inte vill att hästen blir en vandringspokal? Men har du den ute på foder hela tiden så är det ju samma sak.. om om du nu tar hem den och sedan lämnar ut den igen...:crazy: har man inte TIDEN så kan det vara ett klokt val att sälja.. fodervärden verkar ju ha just det tid , lust och pengar!!!:idea: Han får det säkert jättebra där..det låter som de verkligen bryr sej om honom i mina ögon...

Lite beror det ju på vadför avtal som ni har. I värstafall kan du bli ersättningsskyldig till fodervärden om du tar hem din häst. I bästa fall kan du bara säga upp avtalet och ta hem den. Detta är den juridiska biten av det hela. Den moralisak är ju en helt annan och då kommer du helt klart att framstå som om du har utnyttjat fodervärden för gratis träning av en häst som du själv inte klarat av. Då kommer nog alla andra som inte själv gör på samma sätt (utnyttjar andra) att tycka du är dum som du själv skriver.

det finns kontrakt på hästen, jag blir inte ersättningsskyldig för nåt utan det är just det moraliska.

dom jag pratat med här hemma om det här tycker jag ska ta hem hästen bums av olika anledningar som uppkommit efter att hon lånades ut.

Sedan vill jag bara inflika lite att jag klarar visst av hästen och har tävlat den lite själv med godkänt resultat men att jag inte har tävlingsintresse för högre klasser.
Dock har hästen kapacitet för det, därför lånade jag ut den till någon som kanske ville tävla lite om det gick bra.

Det har varit både framgångar och motgångar med den här lilla damen...

det finns kontrakt på hästen, jag blir inte ersättningsskyldig för nåt utan det är just det moraliska.

dom jag pratat med här hemma om det här tycker jag ska ta hem hästen bums av olika anledningar som uppkommit efter att hon lånades ut.

Sedan vill jag bara inflika lite att jag klarar visst av hästen och har tävlat den lite själv med godkänt resultat men att jag inte har tävlingsintresse för högre klasser.
Dock har hästen kapacitet för det, därför lånade jag ut den till någon som kanske ville tävla lite om det gick bra.

Det har varit både framgångar och motgångar med den här lilla damen...

MMM, det har varit mot och framgångar med den damen jag har också...

Men om det hänt något speciellt under tiden du lånat ut henne så visst, typ att hon blivit sjuk eller fått några olater då kan jag förstå att du vill ha hem henne, men om hon uppenbarligen trivs där hon är tycker jag du skall sälja henne till dom. Tänk om jag hade haft den möjligheten - att få köpa henne - då hade jag inte suttit här, då hade jag skaffat mej ett jobb - illa kvickt.

Fråga: vad ska du ha henne till?
Ska hon ridas, aktiveras, och hela baletten, eller kommer hon gå i hage, inte hinnas med och bara skrota? För att hamna på foder hos någon annan? Eller kommer du att kunna ge henne vad hon behöver i form av tid, träning eller vad det är?
Förstår du hur jag tänker?
Om du ska HA henne till något, kan jag förstå dig, men annars kanske hon har det bra där hon är? Hon har ändå varit där i två år och är van vid det.

Jag förutsätter att hon har det bra där. Om inte hade hon väl inte varit där så länge?

Det är du som äger hästen och därför har ju du rätt att ta hem den! Men... har du avtalat tex uppsägningstid eller något annat datum som hästen är "bortlovat" till så tycker jag att det är lite värre. Men finns inget datum så hade jag tagit hem hästen. Varför ska andra dra nytta av en häst som du äger om du vill ha henne själv?

Visst kan fodervärdarna nu tycka att det är trist att dom har lagt ut så mkt tid och pengar på en häst som dom nu inte får tävla - men det är ju lite deras val. Jag hade aldrig lagt ner tid och pengar på en häst som inte var min. Då får man ju vara beredd på att forlora pengarna. Ungefär som att renovera ett badrum i en hyreslägenhet.

Varför vill inte ägaren sälja till dig, om h*n nu ändå ska sälja?:confused:

antar att du mena mej? Hon påstår att ja int kommer ha tid me henne eftersom ja har min fölis som ska rida sin om ett par år. Men då fattar jag inte hur hon kunde lämna en ohanterad welsh på ett år hos mej tillsammans med den här damen - dom har också tagit tid. Men men, jag har börjat leta hästgymnasium och tänker dra iväg med MIN häst, tack gode gud för att ingen kan bestämma över honom - fölisen.

Om jag ägde hästen och ville ha tillbaka den så skulle jag prata med dom som har den på foder och bestämma nått och sedan ta hem den . Visst man blir ledsen och vill ha kvar en häst som man tycker om, men det finns faktist många hästar som behöver nya hem som man kan ha på foder först och sedan köpa. Dom som har henne på foder vet om att du inte vill sälja och att du en dag kommer att ta hem henne.

Jag tycker inte du är en skit dom ville ta hand om hästen och det har dom gjort i två års tid. Det är inte ditt fel att hästen skadade sig.

Hästen som jag har har en ägare som inte bryr sig för fem öre jag kunde lika bra ha kunnat plåga hästen (MEN DET SKULLE ALDRIG FALLA MIG IN), han har inte varit och kollat på hästen en enda gång medans jag haft honom han ringer inte ens och frågar hur han har det han vet knapt vem jag är.. Jag ringde hans ägare i agusti då han fått en spark och var tvungen att åka till en klinik då kom han dit så han har i och försej sett hästen en gån på nästan 1 år och 3 mån snart.

det finns ju lite bakgrundsgrejer också under den här tiden som hon varit utlånad som gör att jag vill ta hem henne också.

Skadan var pga överansträngning i ridningen tex.
Först var det illa och hästen fick vila flera månader men sedan gickd et bättre men sen kom den tillbaka men inte lika illa den här gången... Dock är hästen helt okej nu och har varit det rätt länge!

Dessutom dom som har hästen, dom väntar sitt andra barn i sommar.. När jag lånade ut hästen var deras äldsta barn 1,5 år. Nu väntar dom sitt andra. Okej att dom är vana och har gått igenom det förut och jag själv har inga barn så jag har ingen rätt att döma dom för det eller ha fördomar. Å andra sidan är det min häst det gäller också så lite har jag att säga till om.
Men jag tror inte dom kommer hinna med hästen i sommar, träning + tävling. Dom har ju 2 hästar till hemma + en innakordering.

Och för det tredje så har dom inte kommit så långt med hästen som jag hade trott dom skulle göra. Dom har kommit en bra bit på vägen med henne men hon är ju inte en klar tävlingshäst än.

Jag har just förlorat min gamla trotjänare, han blev 23 år. Nu står jag hästlös men har möjlighet enligt kontraktet att ta hem min lillla märr. Hon kommer att ridas och tränas och KANSKE tävlas på lägre nivåer. Det är flera kompisar som sagt till mig att om det går bra och jag vill ha henne tävlad högre så kan dom göra det åt mig om allt funkar med henne och sådär............

Senast ändrad av en moderator:

Har ni skrivit kontarkt på en speciel tid? Om inte så tycker jag du ska ta hem hästen om du känner för det. Om dom inte har hunnit tävla på 2 år får dom ju skylla sig lite själv. Det är din häst och du bestämmer.

smeagol

efter vad du skrivit så förstår jag att du vill ta hem hästen, det hade jag också velat.

Du äger hästen och har ni inget kontrakt som säger att du gör något fel så är du fri att göra som du vill.

Det låter hårt, men det är den smällen man får ta när man är fodervärd, jag har själv fått ta den smällen och sen dess har jag köpt egna hästar i stället.

//E

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka