Är min Stübbensadel värdelös???

Glimris

Trådstartare
Har läst alla inlägg om sadlar och lagt märke till att man rekomenderar en bred kanal längs ryggraden(3-4 fingrar). På min Stübben Siegfrid får jag bara plats med 2 fingrar. Kollade även min ridskolas alla sadlar och hittade bara en så pass bred sadel. Alla sadlar är i och för sig av äldre modell och det kanske inte var de rekomendationerna då??? Men kanalerna blir ju bredare ju längre in under sadeln man kommer(svårförklarat). Far min häst illa eller måste jag byta sadel?

Sv: Är min Stübbensadel värdelös???

Bossorna kan, om det är väldigt trångt mellan dem, trycka på ryggraden. Och det är ju aldrig bra.

Sv: Är min Stübbensadel värdelös???

Det är att rekommendera att sadeln har en kanal på minst 3 fingrar. Men om hästen tar skada eller inte är svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut på hästen. Så länge bossorna inte trycker på ryggraden så är det okej!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 201
Senast: super
·
Utrustning Efter att ha letat och letat, provat och provat så hittade jag ÄNTLIGEN en sadel som min känsliga häst verkar trivas bra i, nämligen en...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 570
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?