Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Jo vars, jag har två vänner som blev överfallna där. Helt enkelt för att den ena av dem hade en lagkeps på sig. Klarade sig bra visserligen, med lite blåmärken och skärrade. Händer att jag hamnar där på en burgare nattetid, ingen trevlig plats att vistas på.

Åh herregud, jag blir inte rädd men det är inte roligt när man hamnar bland en massa fans på väg till vad-den-nu-heter arean i Johanneshov. Då får ju Djurgården åka tvärbanan till Globen och AIK får gå från Gullmars. Herregud vad det vrålas och skriks och viftas med halsdukar. :mad: Dessutom är de totalt hänsynslösa och plöjer rakt igenom folk.

Jo förresten, det var en gång jag var, inte direkt rädd men tyckte det var obehagligt. Jag och min bror, brorson och nån till gick på hockeyderby första året AIK gick upp. Allt som polisen gjort var att hänga nät och lämna en sektion tom mellan klackarna. Jomenvisst. Det slogs friskt men det var lite svårt att hänga med vilka som slogs med vilka. :crazy:

Nej, jag kan inte påstå att jag är rädd för brott, men jag är medveten om att de händer så gör basic saker som att låsa ytterdörren och hålla koll på handväskan när jag är ute och rör mig på stan. Jag känner mig sällan otrygg när jag är ute själv på nätterna, men håller ändå lite koll på vad som händer omkring mig.

Jag hoppas att den här tråden inte ska bli triggande för någon. Jag har upptäckt att jag har Investigation Discovery och fastat i krim-maraton senaste dagarna. Hur rädda är ni att drabbas av brott, och skyddar ni er på något vis? Vilket eller vilka brott i så fall?

Inte särskilt rädd, men jag har en hjärna som inte tillåter mig att skippa vissa förberedelser/anpassningar när jag är i situationer där det finns förhöjda risker för att nått skulle kunna hända. Jag brukar alltid tänka igenom olika scenarion av bara farten, men så tycker jag ju att det är lite kul också.

Åh herregud, jag blir inte rädd men det är inte roligt när man hamnar bland en massa fans på väg till vad-den-nu-heter arean i Johanneshov. Då får ju Djurgården åka tvärbanan till Globen och AIK får gå från Gullmars. Herregud vad det vrålas och skriks och viftas med halsdukar. :mad: Dessutom är de totalt hänsynslösa och plöjer rakt igenom folk.

Jo förresten, det var en gång jag var, inte direkt rädd men tyckte det var obehagligt. Jag och min bror, brorson och nån till gick på hockeyderby första året AIK gick upp. Allt som polisen gjort var att hänga nät och lämna en sektion tom mellan klackarna. Jomenvisst. Det slogs friskt men det var lite svårt att hänga med vilka som slogs med vilka. :crazy:

Bröliga män i grupp är väl inte det som får än att känna sig mest säker här i livet direkt. Är uppväxt kring Globen och ja, fy tusan vad stökigt det är vissa matcher :meh:

Nej, jag är inte rädd (speciellt inte ute i skogen oavsett tid på dygnet!). Däremot tänker jag mig för gällande inbrotts/stödrisken, speciellt när jag inte är hemma, och har vidtagit åtgärder. Det är inte taget ur luften, inbrotten har tyvärr ökat i byn.

Jag funderar på hur jag ska formulera det här utan att låta som ett totalt vrak, för det är jag faktiskt inte. Jag är inte rädd för att bli utsatt för brott rent generellt. Ja, det finns en reell risk för inbrott och eventuellt tillgreppsbrott ja men inget sim faktiskt oroar mig i vardagen. Jag är inte heller rädd när jag vistas ute sena kvällar och nätter generellt sett. MEN jag är rädd för Kukaset, jag har alltid överfallslarm och försvarssprej på mig som är lätt att komma åt, jag har stenkoll på min omgivning och har alltid en väg ut. Jag anpassar hur jag rör mig ute, hur jag placerar mig i offentliga rum och i kollektivtrafiken osv osv. Så nej jag är inte rädd och ja jag är livrädd.

Du är inte ett vrak och i ditt fall finns det ju faktiskt anledning att vara försiktig :heart

Fotbollshuliganism är helt vedervärdigt och det är inte klokt som de tillåts bete sig! Bröliga män i grupp dock en större fara för andra män än för mig.

Jo, det är en slående skillnad på hur det ser ut efter en större hästtävling jämfört med en fotbollsmatch... jag har knappt sett poliser vid Scandinavium och Globen (har inte varit på Friends).

Är inte direkt rädd, vi bor på 5e våningen så tänker att risken för inbrott är låg. Skulle faktiskt bli lite imponerad om en inbrottstjuv klättrade upp hit och typ stal vår jätte-tv och klättrade ner med den. Hela området är ju nybyggt så nu är det ju bra ställe men det har ju lite brokig historia så vissa karaktärer finns ju kvar än så länge.

Det är brytskydd på alla ytterdörrar till fastigheten och alla lägenheter har säkerhetsdörrar. I vår förra lägenhet (samma område men annat hus 300 m bort) mötte jag och sambon 2 pundare i garaget. De tappade en kniv när de sprang ut. Då var kl runt 16. Jag åkte till jobbet 0430 då så min sambo följde mig alltid ner (hans idé inte min). I nuvarande hus gör han inte det utan jag skickar ett sms när jag är framme på jobbet de få gånger jag jobbar så tidigt numera.

Enda jag är vaksam på ute är om män beter sig märkligt. Tex om jag är ute och powerwalkar och någon man byter väg för att genskjuta mig eller så, har haft rätt varenda gång jag tänkt att "han beter sig konstigt".

Är inte rädd för att bli rånad, skulle dock vägra lämna ifrån mig något och det är väl inte alltid smart.

nej inte rädd, det enda som gör mig orolig (som jag tänker på då och då, inte speciellt ofta) är att OM det händer något här så är både polis och ambulans långt borta, det är också den enda gången jag inte känner mig 100% bekväm med att jag bor ensam. Men det är inget jag går och oroar mig för utan något som dyker upp i huvet ibland.

Jag är rädd, det erkänner jag direkt. Det har blivit ett starkare fäste av nazister här, som hbtq-person är det inte tryggt längre. Jag rör mig aldrig ute i centrum när det är mörkt, och är jag med min partner är det på armslängds avstånd. Det blir enklast så.
Egentligen är jag nog mest orolig för honom, för jag ser hur folk sneglar. Men ja. Inget att göra åt direkt.

Hemma däremot är jag trygg. Det är ett fd stökigt område som de fixade till, folk i alla åldrar och bra grannar. Jag var nog mest orolig att någon skulle sno min cykel, så den har jag i lägenheten.

Det tog mig några år av tjat från sambon innan jag fick in vanan att låsa ytterdörren när jag är hemma. "I stan låser man dörren!" Inte så mycket pga rädsla för brott utan mer för att i allmänhet hålla kreti och pleti utelåsta. Sambon hade förr en pundare till granne som då och då tog fel på lägenhet. :laugh: Förvisso hemfridsbrott men mest irriterande.
Jag låser vanemässigt inte när jag är hemma, bor i lägenhet rätt centralt. Någon gång har det hänt att någon har råkat gå fel, tex barn.

Nej, jag är inte rädd. Jag går typ överallt, men vandrar inte naken i parken mitt i natten. Lurar med musik har jag aldrig, jag gillar inte att inte höra vad som händer runt mig och är totalt ointresserad av musik på det sättet.

Dörren låser vi, mest för att ingen ska släppa ut hundarna men också för att vi ofta har besök av hemlösa/narkomaner i trapphuset. För mig är det helt ”ok” om någon behöver sova i trapphuset (eller nej, alla borde ju ha en bostad) men jag vill inte att någon kliver in vilket har hänt grannar.

Du är inte ett vrak och i ditt fall finns det ju faktiskt anledning att vara försiktig :heart
Tack! Jag vet att jag inte är ett vrak men när jag skriver ner exakt hur påverkat mitt vardagsliv är och hur mycket jag anpassar mitt liv till det här så blir det inte lika självklart att jag inte är ett vrak längre. Men å andra sidan: jag lever under hot mot mitt liv och jag lever relativt normalt trots allt. Jag har till och med åkt spårvagn själv... Nu snackar vi progress liksom.

Jag hoppas att den här tråden inte ska bli triggande för någon. Jag har upptäckt att jag har Investigation Discovery och fastat i krim-maraton senaste dagarna. Hur rädda är ni att drabbas av brott, och skyddar ni er på något vis? Vilket eller vilka brott i så fall?
Svår fråga på sätt och vis. Jag skulle spontant säga "nej". Jag är inte rädd för egen del vad avser våldsbrott eller tillgreppsbrott men har å andra sidan larm på bilen, DNA-märkt inredning i den och är noga med att se till att ytterlampan som är rörelsestyrd fungerar eftersom det vore så jävla opraktiskt att komma ut och inte ha ngn ratt kvar i bilen när jag stressad ska till jobbet på morgonen.
Jag låser ytterdörrarna, är noga med godkända lås om mina sadlar och lämnar inte väska/plånbok/dyra solglasögon synligt i bilen när jag parkerar på allmän plats. Har koll på telefon och väska när jag rör mig i ficktjuvsområden osv.
Däremot är jag faktiskt rädd för trafikbrott har jag insett. Jag är livrädd att min dotter ska bli påkörd av någon av alla jäkla hantverksskåpbilar som susar fram i tre ggr hastigheten på vår lilla väg, undviker att promenera till förskolan eftersom vägen är dåligt upplyst, kuperad och inte har vägren och folk kör som idioter och är rädd för alla dessa trimmade epatraktorer vars förare tycks ha noll konsekvenstänk kombinerat med en faiblesse för att försöka skrämma ryttare.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka