Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Nja det enda jag tänker på är inbrott. Har varit mycket inbrott runt om här senaste året och mina föräldrar blev drabbade bland andra. Vi skaffade larm i samband med det och jag har inga sadlar ute i stallet längre utan de har fått en sadelkammare i husets källare så nu känns det bättre. Har börjat bli bättre på att ta ur nycklarna ur bilarna och låsa dom på natten för det har hänt att folk gått in på gårdarna och snott bilar på det sättet häromkring.

Annars är jag inte speciellt rädd för att bli utsatt för brott. Hade jag bott i stan hade jag däremot varit orolig för överfall på kvällen, hemskt nog.

Att det finns ett moment av symbios är väl svårt att förneka, men vad bygger du uppfattningen på att polisen är polare med nassar och huliganer?

Dom enda jag någonsin hört uttrycka de åsikterna har alla varit AFA:ister eller andra slags vänstersympatisörer. Dessa brukar ju tycka att vänstervåld är legitimt (tillskillnad från andra grupperingars våld) och när polisen då stoppar dem (AFA osv alltså) så måste det bero på att polisen är "kompis" med de andra grupperingarna. Inte att det de gör är lika fel som det nassar eller huliganer gör och att polisens uppgift är att skydda alla människor från andras våld - oavsett åsikter.

Jag är rädd, det erkänner jag direkt. Det har blivit ett starkare fäste av nazister här, som hbtq-person är det inte tryggt längre. Jag rör mig aldrig ute i centrum när det är mörkt, och är jag med min partner är det på armslängds avstånd. Det blir enklast så.
Egentligen är jag nog mest orolig för honom, för jag ser hur folk sneglar. Men ja. Inget att göra åt direkt.

:( :heart

Inte särskilt. Maken vill ha låst dörr nattetid. Däremot har jag ju vid några tillfällen funderat över placering av nycklar och plånböcker pga inbrottsvåg. Att det kanske är lite korkat att ha det i jackan precis innanför dörren men samtidigt så har vi en schäfer som vaktar väldigt bra när vi är hemma så jag skulle bli förvånad om någon öppnade dörren och klev in utan att hon reagerade.

Tack! Jag vet att jag inte är ett vrak men när jag skriver ner exakt hur påverkat mitt vardagsliv är och hur mycket jag anpassar mitt liv till det här så blir det inte lika självklart att jag inte är ett vrak längre. Men å andra sidan: jag lever under hot mot mitt liv och jag lever relativt normalt trots allt. Jag har till och med åkt spårvagn själv... Nu snackar vi progress liksom.

Uuuugghh.. drömde om mitt orosmoln (tillika våldtäktsman) till karl inatt bara för det. Jag drömde att han blev misshandlad och jag backade från situationen utan an ingripa, hoppades väl på att han skulle stryka med. När han upptäckte att jag lämnade honom till sitt öde så ropade han att han skulle döda mig och jag svarade "Jag vet". Därefter bodde jag på en inhägnad gård och kunde se genom fönstret hur han försökte bryta sig in då och då. Jag insåg att jag skulle behöva låsa in mig resten av livet, eller ta mina chanser att lämna gården och fly utomlands. En såndär jobbigt verklig dröm som jag har svårt att skaka av mig nu på morgonen.

Nu var det många år sedan den karln försvann ur mitt liv och ja, honom är jag fullkomligt livrädd för. Jag tänker på er som lever under hot :heart Så oerhört orättvist och fruktansvärt :(

Inte särskilt. Maken vill ha låst dörr nattetid. Däremot har jag ju vid några tillfällen funderat över placering av nycklar och plånböcker pga inbrottsvåg. Att det kanske är lite korkat att ha det i jackan precis innanför dörren men samtidigt så har vi en schäfer som vaktar väldigt bra när vi är hemma så jag skulle bli förvånad om någon öppnade dörren och klev in utan att hon reagerade.

Jag har en dvärgpinscher och han må va liten men jag tror att han kan låta mycket :angel: När en kollega och jag pratade om att vara själv i stugan så sa hon att "Du har ju i alla fall Bruce!" och jag sa att jag inte tror att han kan avskräcka många. Då sa hon att om han skäller utan att gärningsmannen ser vilken hund det är så kanske han inte vet om det är en stor eller liten hund? Han kanske tror att det är en stor en? :p Jag svarade att man nog hör att det är en ettrig liten sak..

Men faktum kvarstår ju att han larmar, och bara det kan ju skrämma iväg folk.

Jag är lite rädd för att få inbrott när jag är hemma. Den typen av inbrott har ökat i mina trakter och jag vet att det i de allra flesta fallen är knarkare som går in, ofta mitt på ljusa dagen. Det är inte alltid de har vett nog att bara springa därifrån när de blivit upptäckta :crazy:

Men en fördel är att de måste ta bil för att komma hit och då får jag iaf en liten förvarning och kan möta dem redan i dörren. Vilket både jag (ensam hemma) och mina föräldrar gjort ett flertal gånger på gården som jag är uppväxt på. Det märks rätt snabbt att de inte har rent mjöl i påsen :devil:

Hittills har jag varit förskonad i nuvarande bostad men grannarna har haft påhälsning när de varit på jobbet.

Jag har en dvärgpinscher och han må va liten men jag tror att han kan låta mycket :angel: När en kollega och jag pratade om att vara själv i stugan så sa hon att "Du har ju i alla fall Bruce!" och jag sa att jag inte tror att han kan avskräcka många. Då sa hon att om han skäller utan att gärningsmannen ser vilken hund det är så kanske han inte vet om det är en stor eller liten hund? Han kanske tror att det är en stor en? :p Jag svarade att man nog hör att det är en ettrig liten sak..

Men faktum kvarstår ju att han larmar, och bara det kan ju skrämma iväg folk.
Verkligen! Och om inte annat har du kanske möjlighet att göra något åt det. Ringa 112, dra till skogs eller vad som nu passar i situationen.

Nej, jag är inte rädd. Men jag är inte heller dumdristig så vissa områden undviker jag nattetid. Bor på bottenvåningen med uteplats så visst är jag medveten om risken med inbrott men det är inget jag tänker på direkt. Bor i centrala Malmö.

:laugh:
Män som vill utöva våld söker sig uppenbarligen inte till ridsport. Jag tror ju dock att fotbollshuliganer, nassar och polisen är polare. :cautious:
I flera städer finns det något som heter supporterpolis, som jobbar just med fotbollsproblematiken. Å ena sidan lär de väl känna supportrarna mer och kanske kan kallas "polare", å andra sidan lever de tidvis under hot när de vittnat i domstol.

Jag är mer bekymrad/förbannad över fotbollens flathet mot supportrarna än över polisen. Klubbarna tassar på tå i stället för att kraftigt fördöma andra än de rena våldsverkarna/huliganerna.

Jag är lite rädd för att få inbrott när jag är hemma. Den typen av inbrott har ökat i mina trakter och jag vet att det i de allra flesta fallen är knarkare som går in, ofta mitt på ljusa dagen. Det är inte alltid de har vett nog att bara springa därifrån när de blivit upptäckta :crazy:

Men en fördel är att de måste ta bil för att komma hit och då får jag iaf en liten förvarning och kan möta dem redan i dörren. Vilket både jag (ensam hemma) och mina föräldrar gjort ett flertal gånger på gården som jag är uppväxt på. Det märks rätt snabbt att de inte har rent mjöl i påsen :devil:

Hittills har jag varit förskonad i nuvarande bostad men grannarna har haft påhälsning när de varit på jobbet.
Det där med inbrott när man är hemma är lite obehagligt. Min exhovis fick påhälsning när barnen var hemma men inte de vuxna. Lokalkändisar (kända för bus alltså) som bar ut deras grejer, har för mig barnen såg i fönstret eller nåt sånt. Olustig situation.

Ahh, jag har en fd chef tillika stalker jag känner obehag inför. Jag är inte rädd, men jag känner obehag. Nu är det länge sedan han dök upp, men han skickar sms varje namnsdag och födelsedag. Så rart:meh:. Han är ofarlig, men ruskigt efterhängsen.

Verkligen! Och om inte annat har du kanske möjlighet att göra något åt det. Ringa 112, dra till skogs eller vad som nu passar i situationen.

Definitivt. Apropå att dra till skogs så var jag nära på att göra det en gång. Bilen var på verkstan så jag tog bussen ut till stugan. Då får man gå ca 2,5 km från bussen och det var kolsvart, så jag lyste med min lilla ficklampa på mobilen för att ens kunna orientera mig. Då var det en bil som passerade mig flertalet gånger på den där ensliga vägen. Föraren släckte ner bilens alla lysen och rullade förbi sakta, trots att det var en 70 väg. Ungefär sådär 4-5 gånger. Då pumpade adrenalinet lite och jag fick tänka ut olika scenarion, och bland annat dök då tanken "Är det nu man drar till skogs?" upp :D Hur tusan gör man då, ska jag bara springa in i skogen och hålla kurs ett tag? Men bilen försvann som tur var efter en stund.

Definitivt. Apropå att dra till skogs så var jag nära på att göra det en gång. Bilen var på verkstan så jag tog bussen ut till stugan. Då får man gå ca 2,5 km från bussen och det var kolsvart, så jag lyste med min lilla ficklampa på mobilen för att ens kunna orientera mig. Då var det en bil som passerade mig flertalet gånger på den där ensliga vägen. Föraren släckte ner bilens alla lysen och rullade förbi sakta, trots att det var en 70 väg. Ungefär sådär 4-5 gånger. Då pumpade adrenalinet lite och jag fick tänka ut olika scenarion, och bland annat dök då tanken "Är det nu man drar till skogs?" upp :D Hur tusan gör man då, ska jag bara springa in i skogen och hålla kurs ett tag? Men bilen försvann som tur var efter en stund.

Då hade jag dragit till skogs tveklöst! :o trots att jag inte normalt är skraj :p

Då hade jag dragit till skogs tveklöst! :o trots att jag inte normalt är skraj :p

Ja, då var jag inte kaxig :p Jag försökte ursäkta det med att det kanske var någon som rullade runt och inte hittade rätt väg eller nåt, men när jag berättade det för pappa så sa han att det låter som att det kan ha varit skummisen i vårt område. "Han är märklig, men nog harmlös" enligt pappsen. Jag tänker på alla skummisar som är harmlösa, tills dom en dag helt plötsligt inte är det längre.

Ja, då var jag inte kaxig :p Jag försökte ursäkta det med att det kanske var någon som rullade runt och inte hittade rätt väg eller nåt, men när jag berättade det för pappa så sa han att det låter som att det kan ha varit skummisen i vårt område. "Han är märklig, men nog harmlös" enligt pappsen. Jag tänker på alla skummisar som är harmlösa, tills dom en dag helt plötsligt inte är det längre.
Det låter som ett vettigt tänk. Det där låter ju som om den eventuella skummisen behövt få höra att man inte bör göra sådär om man inte vill att folk ska vara rädda för en.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka