För att de gjorde det pga mitt utseende. Jag tycker inte att de ska jobba så. Fuck deras jävla magkänsla.Men vad är det för fel att polisen kollade till dig![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att de gjorde det pga mitt utseende. Jag tycker inte att de ska jobba så. Fuck deras jävla magkänsla.Men vad är det för fel att polisen kollade till dig![]()
Vi har nog ganska olika erfarenhet av polisen. Senast imorse var jag med om att en polisbil saktade in när de körde förbi mig. Vad jag gjorde för misstänkt som drog till sig polisens uppmärksamhet? Jag gick rakt fram på trottoaren med dreadlocks och luva uppfälld. Hepp!![]()
Nej och visst, jag kan inte vara 100% säker på att de inte hade någon annan anledning. Det var inte direkt någon kränkning heller. Men det är ju en bit av en större erfarenhet. Min upplevelse är att mitt utseende drar till sig deras uppmärksamhet och det känns så förlegat.Sade dom det alltså? Att det var just därför dom kollade in dig?
Jag har fått poliser att tvärvända och stoppa mig när jag kört bil, två gånger. Jag har "typiskt svenskt" utseende, kör vettigt och ingen av bilarna har varit speciellt uppseendeväckande eller ens fått parkeringsböter. Däremot så har det varit i "mindre bra" områden och på kvällen/natten båda gångerna så var man rör sig och vilken tid har nog minst lika mycket med saken att göra som vem man är.Nej och visst, jag kan inte vara 100% säker på att de inte hade någon annan anledning. Det var inte direkt någon kränkning heller. Men det är ju en bit av en större erfarenhet. Min upplevelse är att mitt utseende drar till sig deras uppmärksamhet och det känns så förlegat.
Nej och visst, jag kan inte vara 100% säker på att de inte hade någon annan anledning. Det var inte direkt någon kränkning heller. Men det är ju en bit av en större erfarenhet. Min upplevelse är att mitt utseende drar till sig deras uppmärksamhet och det känns så förlegat.
Men hur vet du att de gjorde det pga ditt utseende? Sa dom det?För att de gjorde det pga mitt utseende. Jag tycker inte att de ska jobba så. Fuck deras jävla magkänsla.
Mig körde dom efter i många kilometer och stannade mig till sist. Deras anledning var att jag körde misstänksamt lagligt (är beroende av körkortet i jobbet så jag riskerar inte det ens mitt i natten med att köra för fort)Jag har fått poliser att tvärvända och stoppa mig när jag kört bil, två gånger. Jag har "typiskt svenskt" utseende, kör vettigt och ingen av bilarna har varit speciellt uppseendeväckande eller ens fått parkeringsböter. Däremot så har det varit i "mindre bra" områden och på kvällen/natten båda gångerna så var man rör sig och vilken tid har nog minst lika mycket med saken att göra som vem man är.
Det får de bara göra om de misstänker dig för brott. Så lite tveksamt där kan jag ju tycka.krävde ID från mig
Det får de bara göra om de misstänker dig för brott. Så lite tveksamt där kan jag ju tycka.
Nej det har säkert varit signalement de gått efter alla gånger jag varit med om något liknande. Särskilt civilpoliserna som frågar mig om jag säljer droger.Men ändå vet du nästan säkert att det var därför och inte för att de kanske kollade efter en person som kunde överensstämma med ditt utseende men när de såg dig, märkte att det var fel?
Det är då man blixtsnabbt och helt gravallvarligt ger motfrågan "vad vill du ha"?Nej det har säkert varit signalement de gått efter alla gånger jag varit med om något liknande. Särskilt civilpoliserna som frågar mig om jag säljer droger.![]()
Nej det har säkert varit signalement de gått efter alla gånger jag varit med om något liknande. Särskilt civilpoliserna som frågar mig om jag säljer droger.![]()
Jag är inte förtjust i inställningen att om man inte har något att dölja så ska man inte ha något emot att bli kollad. Jag tror på individuell frihet och tycker att t ex övervakningskameror på torg eller tullare som tvingar folk att klä av sig för att de har "fel" utseende (hönde en kompis nyligen) är problematiska kränkningar.
Det finns en SANNING om övervakningsksmeror som du känner till, och så ÅSIKTER som tex @Trani hyser. Intressant.Att bli utsatt för ett brott som inte går att lösa i brist på vittnen och bevis är inte så kul det heller.
Kamerorna i trafiken räddar liv. Övervakningskamerorna alltså. Likaså kamerorna i kollektivtrafiken är otroligt behjälpliga. Men oftast är det först när man haft behov av dom själv som man förstår hur viktiga dom faktiskt är.
Just kameror inom kollektivtrafiken har lett till uppklarnade av flera brott. Både mindre grova brott som stöld, misshandel och liknande men även riktigt grova brott som mord (tex mordet på Elin). Dessutom har det höjt säkerheten enormt för förarna som ofta arbetar själva.Att bli utsatt för ett brott som inte går att lösa i brist på vittnen och bevis är inte så kul det heller.
Kamerorna i trafiken räddar liv. Övervakningskamerorna alltså. Likaså kamerorna i kollektivtrafiken är otroligt behjälpliga. Men oftast är det först när man haft behov av dom själv som man förstår hur viktiga dom faktiskt är.
Så bäst att de kollar alla med luva? Det snöade för övrigt.Eller så kanske deras erfarenhet är just den att folk som beter/betett sig illa faktiskt oftast går med huvan uppe?