Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Sade dom det alltså? Att det var just därför dom kollade in dig?
Nej och visst, jag kan inte vara 100% säker på att de inte hade någon annan anledning. Det var inte direkt någon kränkning heller. Men det är ju en bit av en större erfarenhet. Min upplevelse är att mitt utseende drar till sig deras uppmärksamhet och det känns så förlegat.

Nej och visst, jag kan inte vara 100% säker på att de inte hade någon annan anledning. Det var inte direkt någon kränkning heller. Men det är ju en bit av en större erfarenhet. Min upplevelse är att mitt utseende drar till sig deras uppmärksamhet och det känns så förlegat.
Jag har fått poliser att tvärvända och stoppa mig när jag kört bil, två gånger. Jag har "typiskt svenskt" utseende, kör vettigt och ingen av bilarna har varit speciellt uppseendeväckande eller ens fått parkeringsböter. Däremot så har det varit i "mindre bra" områden och på kvällen/natten båda gångerna så var man rör sig och vilken tid har nog minst lika mycket med saken att göra som vem man är.

Tja, jag har inga dreads, men när jag gick hem en kväll körde en polisbil fram till mig vid trottoaren utanför mitt lägenhetshus (i ett "bra" område) och krävde ID från mig och ett litet snack om att de kollar misstänkta inbrottstjuvar. "Vit hetero man" här, även om jag iofs inte är blond och blåögd. Det jag gjorde den gången var att gå nerför gatan, iklädd jeans och en tunn jacka.

En annan gång stoppade de mig när jag var ute och joggade en kväll och stog still vid en husvägg och bytte musik på mobilen, iklädd träningshoodie+träningsbrallor. Samma där, frågade vad jag höll på med osv. Tydligen var det nått ståhej i närheten den kvällen med nån slags dignitärer.

Sånt som händer.

Men ändå vet du nästan säkert att det var därför och inte för att de kanske kollade efter en person som kunde överensstämma med ditt utseende men när de såg dig, märkte att det var fel?

För att de gjorde det pga mitt utseende. Jag tycker inte att de ska jobba så. Fuck deras jävla magkänsla.
Men hur vet du att de gjorde det pga ditt utseende? Sa dom det?

Signalement som vi lämnar till polisen är oftast inte mer detaljerat än tex grå huvtröja och mörka byxor. Förvånansvärt ofta hittar polisen gärningsmannen bara med en så pass enkel beskrivning.

Jag tänker precis tvärtom. Tack och lov för polisens magkänsla.

Jag har fått poliser att tvärvända och stoppa mig när jag kört bil, två gånger. Jag har "typiskt svenskt" utseende, kör vettigt och ingen av bilarna har varit speciellt uppseendeväckande eller ens fått parkeringsböter. Däremot så har det varit i "mindre bra" områden och på kvällen/natten båda gångerna så var man rör sig och vilken tid har nog minst lika mycket med saken att göra som vem man är.
Mig körde dom efter i många kilometer och stannade mig till sist. Deras anledning var att jag körde misstänksamt lagligt (är beroende av körkortet i jobbet så jag riskerar inte det ens mitt i natten med att köra för fort) :D

Det får de bara göra om de misstänker dig för brott. Så lite tveksamt där kan jag ju tycka.

De har inte rätt att kräva nej, men de kan fråga. Så krav var fel ord, du har rätt i det. Däremot vet vi ju alla hur poliser brukar fråga;) Jag gillade det inte, men jag orkade faktiskt inte tjafsa mot just då, hade bättre saker för mig. Annars skulle jag lätt kunna ifrågasätta deras rättighet om nått sånt händer igen.

Jag är inte förtjust i inställningen att om man inte har något att dölja så ska man inte ha något emot att bli kollad. Jag tror på individuell frihet och tycker att t ex övervakningskameror på torg eller tullare som tvingar folk att klä av sig för att de har "fel" utseende (hönde en kompis nyligen) är problematiska kränkningar.

Nej det har säkert varit signalement de gått efter alla gånger jag varit med om något liknande. Särskilt civilpoliserna som frågar mig om jag säljer droger. :laugh:
Det är då man blixtsnabbt och helt gravallvarligt ger motfrågan "vad vill du ha"? :laugh:

När jag blev stoppad i en blåskontroll och han ville se körkortet blev det blixtsnabbt ett "NEJ", han studsade ett halvt steg tillbaks och när jag flinade så var "bråket" igång. :rofl:

Poliser är bara människor dom också och kan jag lätta upp deras vardag lite gör jag det gärna, det kostar inget. Man måste kunna både ge och ta, det är så man skaffar sig vänner IRL. :)

Nej det har säkert varit signalement de gått efter alla gånger jag varit med om något liknande. Särskilt civilpoliserna som frågar mig om jag säljer droger. :laugh:

Eller så kanske deras erfarenhet är just den att folk som beter/betett sig illa faktiskt oftast går med huvan uppe?

Jag är inte förtjust i inställningen att om man inte har något att dölja så ska man inte ha något emot att bli kollad. Jag tror på individuell frihet och tycker att t ex övervakningskameror på torg eller tullare som tvingar folk att klä av sig för att de har "fel" utseende (hönde en kompis nyligen) är problematiska kränkningar.

Att bli utsatt för ett brott som inte går att lösa i brist på vittnen och bevis är inte så kul det heller.
Kamerorna i trafiken räddar liv. Övervakningskamerorna alltså. Likaså kamerorna i kollektivtrafiken är otroligt behjälpliga. Men oftast är det först när man haft behov av dom själv som man förstår hur viktiga dom faktiskt är.

Att bli utsatt för ett brott som inte går att lösa i brist på vittnen och bevis är inte så kul det heller.
Kamerorna i trafiken räddar liv. Övervakningskamerorna alltså. Likaså kamerorna i kollektivtrafiken är otroligt behjälpliga. Men oftast är det först när man haft behov av dom själv som man förstår hur viktiga dom faktiskt är.
Det finns en SANNING om övervakningsksmeror som du känner till, och så ÅSIKTER som tex @Trani hyser. Intressant.

Just kameror inom kollektivtrafiken har lett till uppklarnade av flera brott. Både mindre grova brott som stöld, misshandel och liknande men även riktigt grova brott som mord (tex mordet på Elin). Dessutom har det höjt säkerheten enormt för förarna som ofta arbetar själva.

Det är mycket ofta som polisen begär inspelningarna från kamerorna på kollektivtrafiken i Göteborg.

Att installera kameror på fordonen i Göteborg är absolut en av de i särklass största enskilda åtgärder som bidragit till säkrare arbetsmiljö för de som jobbar med kollektivtrafik (den största är att kassahanteringen försvunnit).

Eller så kanske deras erfarenhet är just den att folk som beter/betett sig illa faktiskt oftast går med huvan uppe?
Så bäst att de kollar alla med luva? Det snöade för övrigt. :meh: Varför vill du förklara bort att polisen skulle uppfatta mitt utseende som misstänkt? Jag har haft ungefär samma stil i ett decennium. Jag vet vilka effekter den har på omgivningen liksom.

Jag förstår att övervakningskameror har positiva effekter men det innebär inte att det är självklart att ha dem eller att de är oproblematiska.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka