Är Pikeurs ridbyxor normala i storleken?

Sv: Är Pikeurs ridbyxor normala i storleken?

Jag tror jag har storlek 80 på mina och har i jeans 27-29" i midjan och 34-36" i benen.

80 är alltså en lång st 40? men om du har st 27-29 så är det väl 36-38?
Dottern är smal, st. S, 26 i jeans. Beställde 36 i Pikeur. Låter det bra?
Tycker du långa modellen är bättre, varför?

Nej det kan väl inte stäma? Jag har storlek 38 och har 31 i vidd på jeans.

Har för mig att hon i affären sa att 40 motsvarar en "normal" 38. Alltså blir 36 -> 34 i "normal" storlek.

Har den långa modellen för då går den ner till fotknölarna, blir inget obehaglit glapp. Tex. vissa ridbyxor på hööks slutar nästan mitt på vaden på mig.

Jag har storlek 40 i lugana och 36 i cindy, så upplever lugana som mindre i storleken än pikeurs övriga modella.

Rekommendationen är att ta en stl större än i vanliga byxor.

Sen beror det ju lite på hur man vill att de skall sitta. Jag avskyr att ha tighta ridbyxor och köper dem alltid för stora (glider av utan skärp), andra vill ha dem som korvskinn.

Sen kan jag säga att jag inte är så imponerad över kvalitén, sömmarna knakar mest hela tiden.

Jag har 27-29 i midjan i jeans(oftast 27-28) och har 76 i Pikeur.
Dock är de ju olika i modellerna och passar därför olika kroppar. Har man fel modell kan man behöva gå upp i storlek mer än i andra.

Kvaliteten har jag inget negativt att säga om vanliga Pikeur. Lucinda däremot är ju tunnare i tyget och därför känsligare.
Har inte haft sönder sömmarna på några ridbyxor(har alltid Pikeur) trots att jag rider många hästar per dag och dessutom är rätt oförsiktig med dem och gör annat i stallet.
Pikeur snålar inte med "skinnet" i skoningen. Så man kommer ner i sadeln utan att behöva dra upp ridbyxorna så mkt på låren som med en del andra märken.

För oss långbeningar är utbudet rätt begränsat. Pikeur tycker dock jag är bra.

Lucinda tycker jag är rätt normala, jag drar 36-38 i byxor och har 76 (lång 38)i den modellen.

Lugana sitter helt annorlunda och är mindre i storlek, där får man gå upp iaf en storlek.

Cindy är stora, de har jag 72 på.

Jag har 76 i mina och jag hade 40 i byxor då. nu är de på tok för stora när jag har 36-38. :crazy: Men det är Candela och de är jättehöga i midjan.

Senast ändrad:

Jag har 28 i jeans eller 36-38 i byxor. På mina lugana har jag 76. Har även 76 på Cindy och på dom andra jag har som jag inte kommer ihåg namnet på:)

Normal storlekarna är vidare än långstorlekarna, pikeur i normalstorlekarna är väldigt korta tom jag som har korta ben behöver lång storlekarna annars slutar de för högt upp på benen.
Ser du till midjevidden så är långstorlekarna i stort sett en storlek mindre än vad de egentligen är alltså är 76 som egentligen alltså är långstorleken till 38 jämförbar i vidd med 36 istället osv. Samma gäller tex deras kavajer av någon oförklarlig anledning.

76, 80, 84, 88 osv motsvarar 38, 40, 42, 44 osv fast är långa i benen.

de som heter 38. 40 osv är alltså normallånga, eller ngt åt det korta hållet. Jag som är 160 cm måste ha dessa annars hamnar byxans knän nånstans nere på vaden.

De är åt det mindre hållet storleksmässigt.

Jag har strl 44 i vanliga byxor och får ha 46 i dessa.

ok, så tjejen är 163 och väger 50 kg, och är en S i byxor. har inte jättelånga ben. så då kanske 36 korta lucinda är bra då? är de förresten väldigt låga i midjan? så låga att när du rider och böjer dig fram, att de glider ner på rumpan?

Poängen är att jag vill ge ett par tunna sköna sommarbyxor och som har den där strechiga nederdelen ( utan kardborre)

Jag tycker det låter lite stort till henne. Men jag är inte ridbyxproffs. ;)
Dock har ju jag 76 i lucinda. Kan ha 74. Jag är visserligen 173. Men väger runt 65.
Jag har 38 i byxor/kjol.

Lucinda är inte så låga att rumpan hänger ut. ;)
De är dock lagom höga/låga om man ser till hur ungdomar brukar vilja ha sina byxor.
De är sällan helt förtjusta i de där höga ridbyxorna.

Jag är 170 cm och ca 58 kg och jag har strl 72 i Lugana. Till vardags i jeans har jag 27-28 eller S. Tror att 36 blir stort till din dotter om hon är så pass nätt. Men, hon kanske inte gillar korvskinnsbyxor som jag ;)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
602
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 391
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka