Är Pikeurs ridbyxor normala i storleken?

Sv: Är Pikeurs ridbyxor normala i storleken?

Jag skulle säga att Pikeur är väldigt normala i storlekarna. Till din dotter hade jag nog faktiskt köpt 170cl ist för vuxenstorlek. Bättre pris och lär sitta som ett smäck;).

Jag har 36 i vanliga byxor (26 på jeans) och även i pikeur (eller 72 som är lång 36:a). Tycker de är normala i storleken :)

Hon har st 36 på sina Whitakerbyxor och Mountain horse, samt st 27 på sina Marthas ridewear. Är Lucinda större 36 än andra då?
Å andra sidan så har ju tjejen magrat på sistone...,,:-(
Men de var ivägskickade på posten redan idag så får ju se dem i morgon. Attans bara att det är en månad kvar till födelsedagen. Kan ju inte liksom prova dem på henne. Får bara titta själv, jämföra med andra, klämma och dra lite.

Jag skulle säga att Pikeur är väldigt normala i storlekarna. Till din dotter hade jag nog faktiskt köpt 170cl ist för vuxenstorlek. Bättre pris och lär sitta som ett smäck;).

det har jag ju inte ens tänkt på. smart.

Jag har iallafall 25 32 i jeans och Pikeur 72 är för stora för mig. 180 cm lång, väger ung 57 kg.

Ser du till midjevidden så är långstorlekarna i stort sett en storlek mindre än vad de egentligen är alltså är 76 som egentligen alltså är långstorleken till 38 jämförbar i vidd med 36 istället osv. Samma gäller tex deras kavajer av någon oförklarlig anledning.

Intressant, jag har aldrig tänkt på att vidden är smalare på de med längre benlängd... Jag är iofs så liten att jag har de korta varianterna.

TS: Jag är 158 cm lång och klarar mig gott och väl med den korta benlängden, de hade kunnat vara ett par cm kortare tom för jag gillar inte när det korvar sig under stövlar och chaps. Jag får vika upp alla andra ridbyxor men i Pikeur slipper jag det pga att det går att välja korta.

Jag har ett par Cindy knäskodda (tygförstärkta i knän) i stl 38 och ett par Lascara helskodda i stl 38. Jag tycker att Lascaran är lite tajtare. Vet dock inte skillnaden på "tajtheten" i knäskott vs helskott. Jag älskar mina Lascara men tyvärr verkar de vara svåra att få tag i då de inte tillverkas längre, jag har köpt mina på Tradera :(

Vilken Pikeurmodell tycker ni är bäst då, ni som prövat flera?

Det beror helt och hållet på om man gillar hög eller låg midja. Jag har ett par Candela som har väldigt hög midja som är vansinnigt sköna:
488170_3940304677959_322814240_n.jpg

Och så har jag några par Lugana med mer normal/lägre midja. Föredrar egentligen höga Candela med Lucindorna är billigare:p.

Det beror på hur man ser ut i kroppen.

För mig funkar Cindy och Lucinda bra. Även Lugana med låg midja(kurtze liebe tror jag de hette), de finns dock sällan.
Cindy upplever jag som bredare i benen och runt rumpan dock än Lucinda.
Så eg är Lucinda bättre för mig som inte har så mkt midja eller särskilt mkt till ben.
Som jag förstått det är Lucinda den som är mest lik Luganan med låg midja.

Lucinda har dock tunnare och därmed mindre stryktåligt tyg.
Och den där muddtjofräsen längst ner är inte heller så stryktålig.
Rider man bara en häst/dag och är lite normalförsiktig funkar Lucinda fint tror jag.
De är svalare än det andra tyget iaf.

En vän som är mer kvinligt formad än mig, med mkt midja och bredare över stuss och lår är Cindy bäst.

Mondega vet jag fasen inte någon som kan ha. :P

Oh! Jag googlade och Lugana finns nu med låg midja.
Då ska jag ha mig ett par nya sådana!
Klar favvo för mig!

Jag har fem par Lucinda och de är i exakt samma tyg som de flesta av mina Lugana. :) Lugana finns också i en billigare bomullsvariant som är tjockare i tyget, är nog den du tänker på.

TS jag tycker bäst om Lucinda, så skönt med stretchmudden. Använder nästan bara mina Lucinda modeller numera. Jag har så långa ben så kardborren hamnar mitt på vaden och det är inte skönt! :p

Mondega och de andra höga modellerna funkar nog för de som har långt överliv. På mig som har kort överkropp och långa ben så skaver de på revbenen.

Jag gillar de som är lägre i midjan, tycker inte om de som går ovanför naveln. Lascara är perfekta, dom är inte så låga att allt hänger utanför, men går inte heller över naveln. Vet inte om de har någon ersättare nu när de utgår?

Nej då! Jag tänker på Pikeurs trade-markade superstretchmicroblabla tyg, det dyrare. Det tyget har alla mina Cindy, mina kortare Lugana, mina Modega(fyyyy vad hemska de är.. ;)) etc etc.
Men mina Lucinda har ett tunnare tyg, som också tappat passformen/stretchen snabbare. Jag har med ena paret ridit in i någon gren och fått en "maska" typ. Andra drog jag ngt annat mot och fick liknande. Alla mina andra Pikeur har pallat det utan prob. och de har behållit passformen/stretchen längre.

Jag frågade på en ridpsortsbutik om det. De sa då att det var samma tyg.
Men en annan ridshop sa att det var ett tunnare med mindre elastik i.

Så jag vet inte om det är för att jag har den första upplagan och den sen gjorts om eller ngt.
Ska snart köpa nya Lucinda. Kan rapportera om hur länge de håller den här gången. ;)
Har inga hemma nu. Så kan inte läsa på lapparna heller.

Jag tycker de känns likadana, men som jag skrev är alltid mina byxor för stora så de har oavsett en slaskig passform. :p

Har nyaste modellen här, den har inte muddar men en stretchkil istället. Väldigt bra! Materialet är 64% bomull, 29% polyamid, 7% elastan. :)

Jag tycker de känns likadana, men som jag skrev är alltid mina byxor för stora så de har oavsett en slaskig passform. :p

Har nyaste modellen här, den har inte muddar men en stretchkil istället. Väldigt bra! Materialet är 64% bomull, 29% polyamid, 7% elastan. :)

och vilken storlek tog du och vad har du normalt? jag fick också hem dotterns på posten men kan ju inte prova dem på henne. köpte twilught blue, vilken färg tog du?

Ah, vad bra det lät med kil! Är den i samma material som mudden varit?
Måste snart ta mig till en ridshop och snoka runt.. ;)

Har insett att Cindy kanske är i vidaste laget i benen för mig. Nu efter googlande inser jag att Lugana med lägre midja verkar finnas kvar. Så då har jag 2 alt.

Nå om man jämför Pikeurs byxor med Kingsland och Animo, vilka är bättre då? (passform, material, snygghet)

36 korta Lucinda satt perfekt. Hon provade också Lugana men tyckte den var obekväm eftersom de var såpass mycket högre i midjan.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
602
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 400
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka