Är sadeln för smal???

Sv: Är sadeln för smal???

Ja hästen är ju bara ca 25 mil bort men ska se om jag kan få de där hemma att göra det som sagt.

Ok, för att den är för smal, svängd, rak mm.?

Eller bara för att den ligger för långt fram?

TILL ALLA:Skulle vara kul om jag kunde få lite tips på BRA sadelutprovare/sadelmakare som finns inom en radie på 10 mil från Västerås. Antar att man inte får skriva det i forumet med skicka PM.

Mycket kan hända på 1½ år, skulle du be samma sadelmakare kolla på sadlarna idag hade h*n förhoppningsvis inte sagt att de ligger bra.
Så som sadlarna ligger idag leder till slut till skador.
Om de har 35/36 i bomvidd så kommer det nog inte hjälpa så mkt om du värmer om dom...
Jag kan förstå att du inte har obegränsat med pengar att köpa sadlar för, men välj isf vilken sadel du hellre vill ha, en hopp eller en dressyr. Skulle du sälja dina sadlar hade du också fått en slant för dom, och då kan du säkerligen hitta en bra begagnad sadel som passar.

Problemet är dock pengar, säljer vi den här får vi ingen vettig sadel för de pengarna.

Det går inte att ändra om stoppningen så den blir mer "mankfri" även om man breddar den?

Har fått mamma(det är hon som rider hästen just nu) att inse att något måste göras nu iaf. men vet inte om hon är redo att köpa en annan sadel.

Vill bara inflika att det kan bli mycket dyrare att rida med en illa passande sadel. Med tanke på vad veterinärer tar betalt! :devil:

Tycker det är tråkigt när vikten av en väl passande sadel bortprioriteras. I mina ögon är det en av ett antal saker som inte FÅR bortprioriteras helt enkelt, har man inte råd får man rida barbacka! :p

edit: såg i efterhand att inte heller dressyren passade.

Senast ändrad:

*inlägg från en glad amatör*

Hur lyckas ni få någon vettig ridning i de där sadlarna?
Man sitter ju inte i sadelns djupaste del, snarare mer på bakvalvet.
Det skulle åtminstone ge mig en fruktansvärt dålig sits.

Hua... Nej försök hitta någon annan sadel, för både hästens och ryttarnas skull!

jag menar att det är omöjligt att se Hur illa den ligger när den inte ens ligger där den ska. den kanske ligger riktigt illa och den kanske ligger okej. prio ett är att faktisk sadla i sadelläget.;)

be din mamma att hon drar bak sadlarna så dom ligger bakom bogbladen och ta nya kort.

Hoppsadel är defenitivt prio 1 då hästen tävlas i hoppning. Jag har nu fått min mamma att inse att något behöver göras så hon ska försöka hitta något utbildad duktig person som kan hjälpa till och se om det går att göra något åt den sadeln vi har. Om inte så kan man ju hoppas att de personen föreslår en annan sadel.

Kan man hitta en hyffsat fräsch märkessadel(ej syntet) för ca 5-6000 begangnat??

Vill bara inflika att det kan bli mycket dyrare att rida med en illa passande sadel. Med tanke på vad veterinärer tar betalt! :devil:

Tycker det är tråkigt när vikten av en väl passande sadel bortprioriteras. I mina ögon är det en av ett antal saker som inte FÅR bortprioriteras helt enkelt, har man inte råd får man rida barbacka! :p

edit: såg i efterhand att inte heller dressyren passade.

Jo då vi vet EXAKT hur mycket veterinär kostar :devil:

Hästen har en historia med ryggproblem(antagligen pga. felridning under 8 år och några månader utan motion och KRAFTIG övervikt).

Just nu är hon finare och bättre i ryggen än hon varit sen vi köpte henne, ridningen går också bättre och bättre både i hoppning och dressyr. Så jag tvivlar starkt på att hon lider av sadlarna....

Jag föredrar dock att rida barbacka så länge jag inte ska hoppa eller galoppera mycket.;)

Kan dock säga att det finns inget som har prioriterats framför sadlarna heller utan det handlar nog mer om okunskap.

Jag har inte reflekterat över att sitsen beror på sadlarna på det sättet. Har alltid trott att jag bara har en fruktansvärt dålig sits och behöver träna mer på den.

Skulle vara utmärkt enligt mig om vi bara kunde ändra om/byta ut sadlarna och att jag sen lättare kan sitta ordentligt. Det här är det BÄSTA jag kan sitta i dressyrsadeln:

23083969.jpg

Det är dock än en gång inte jag som äger varken hästen eller sadlarna. Jag ser inte något av dem speciellt ofta heller.

Ok, ja jag ska se om de kan göra det. Tyvärr så har de en kass kamera och ett skitsegt internet.

Alla andra här inne verkar ju helt säkra på att de ligger skit även om de inte ens har sett dem ligga på "rätt" ställe.

En liten fundering bara:

Bilderna här är ju när hästen står och slappar på gången innan ridning. Under ridning om hästen verkligen kommer upp med ryggen så borde ju en eventuell bakvikt försvinna. Iaf när jag rider barbacka och hon verkligen får med ryggen så håller jag ju på att åka rutschkana ner för halsen. Det måste ju göra att det är en stor skillnad på hästen sadelläge eller har jag helt fel???

nja om sadeln är för trång så hjälper det inte att hon får rakare rygg.. däremot kan det betyda att en sadel som är för rak när hon står stilla passar när hon rör sig.

men som sagt, en hel del av bakvikten på dina sadlar kommer av att dom ligger så långt fram. lägger man sadeln uppe på manken så hamnar den i bakvikt, det säger sig ju själv. särskilt om hästen som din har en hög manke.

Ok, tack för sakligt och bra svar :)

Har tyvärr aldrig fått lära mig speciellt mycket om sadlar, utan har läst mig till det mesta här faktiskt.

Det är klart att jag vet hur man sadlar men just den här hästen har varit väldigt knepigt med just det. Sadelmakaren och ET har sagt helt olika saker. Har dock inte provat att lägga sadeln längre bak sen hon blivit "bra".

Vad jag har förstått så är prestige sadlarna väldigt svängda så det är möjligt att det blir för svängda när hon arbetar med ryggen men en rakare sadel skulle vara för rak när hon inte gör det(händer allt för ofta än så länge). Vad ska man ha för sadel då :confused:

Har försökt skissa lite på var jag har sadlat och hur jag borde sadla.

Svarta linjen är där jag tror att bogbladet är. Röda linjen där sadeln har legat och gröna där den kanske borde ligga(om inte ännu längre bak). Försökte även se var sadeln slutar men det var inte lika lätt men den ska väl inte ligga bakom ett visst revben. Har dock inga bilder där man ser revbenen på det här fettot :crazy:

23090205.jpg

Ska be mamma sadla som vanlig och sen dra bak sadlarna ca 3cm(Eller ännu längre??) och ta nya kort.

Men rimligtvis som Centaur säger så borde ju framvalvet hamna lite lägre och bakvalvet på samma nivå dvs. bakvikten blir mindre.

be din mamma känna efter vart bogbladen ligger. det är inte svårt. sen så lägger man sadeln lite bakom, så bogbladen får plats att röra sig. tänk på att bogblade svänger bakåt! på din bild har du ritat ett ganska rakt streck. så ser det det inte ut, det är mer som en halvcirkel. jag tror att hon får dra bak den mer än 3 cm, men känn som sagt efter vart bogbladen är.

ang revbenen så brukar man säga att en hand från virveln är minimum. tänk dock på at sadeln har rundbossor och att den inte ligger an hela vägen.

Jag är ju inte så hemsk begåvad på att rita i paint...

Hon hade dragit bak dressyrsadeln längre igår när hon red och tyckte att det fungerade bra. Hon var dock inte säker på om den stannde kvar då sadelgjorden hamnar/halkar långt fram pga. hästens "kalaskula" som hon har just nu :angel:.

Hon skulle iaf ta kort idag med sadeln minst 3cm längre bak.

Verkar vara många som bara genom bilder kan avgöra om sadlarna är bra eller inte. Önskar jag själv hade den förmågan.
Jag tror att en utbildad person är bäst på att avgöra om de är bra.

Vad är det som gör att dressyrsadeln är värre???

Man kan se om en sadel ligger helt åt h*vete eller om man ska testa den vidare.

Den ligger mer i bakvikt eftersom hon sadlar längre fram med dressyren. Det skulle vara obligatoriskt att gå en anatomikurs när man håller på med hästar.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 863
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 397
Senast: Houdinie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka