Är sadeln för smal???

Sv: Är sadeln för smal???

Så bra att du nu fått/tagit hjälp av en person som sett både häst och sadlar på plats. Det är ju mycket svårt att ge definitiva rätt/fel kommentarer så här via nätet. Många tycker att du sadlar fel eller att sadlarna är för smala. Jag vill bara påpeka att det viktigaste är hur sadlarna fungerar under ridning, inte i stallgången. Skönt att du känner att det blev lättare att sitta i derssyrsadeln, då har nog någonting förbättrats i alla fall. Lycka till med din ridning och hoppas att hästen får vara frisk i sin rygg.

Ps. Många hästar får träningsvärk i början när man har förändrar sadeln och det kan vara bra att ta det lite försiktigt, men det kanske du redan har koll på. Bortse från kommentaren i så fall.

sorgligt att en "utbildad" person är så okunnig. :(

dina sadlar är fortfarande alltför smala. eller så har du lagt dom för långt fram igen. dom ligger iaf rejält i bakvikt!!

min häst ser inte heller ut att vara bred över ryggen, men det är han. prestige har han växt ur för längst och han är bredare än araben (som ser ut som en tunna över ryggen). man kan inte gå efter hur hästen ser ut.

sen har inte din häst så kort rygg att sadeln klämmer på länden om du lägger den i sadelläget. det enda du uppnår vid att sadla så långt fram är att bogrörelserna hindras och att det blir ett hårt tryck längst bak under bossorna eftersom sadeln ligger i bakvikt. det är verkligen inte bra och den sk utbildade person som hjälpt dig borde gå och gräva ner sig. :crazy:

. Många tycker att du sadlar fel eller att sadlarna är för smala. Jag vill bara påpeka att det viktigaste är hur sadlarna fungerar under ridning, inte i stallgången.

Det är förvisso sant, men om sadeln redan är för smal när hästen står i stallgången så lär det ju tyvärr inte bli bättre under ridning.

nej precis, om hästen blir smalare under ridning ska man nog tänka efter hur man rider. :angel:

om det sker någon ändring så är det att hästen spänner sina muskler och kommer upp runt manken, dvs den blir bredare.

Det håller jag absolut med om. Tyvärr anser jag mig dock inte skicklig nog att tvärsäkert uttala mig om hur en sadel ligger enbart utifrån en bild. Därför kan jag inte säga om sadeln är alldeles för smal eller om den passar. Om jag får träffa häst och sadel så är det lite enklare. Inlägget var mer som information till trådskaparen att h*n bör tänka på hur ridningen fungerar och inte stirra sig blind på sadlarna i stallgången.

varför vill du ha den lutandes bakåt?

ang de lodräta linjerna tror jag ts har en så pass bred rumpa att hon kommer sitta över båda linjerna. annars har hon en pytteliten rumpa, faktiskt.

Så bra att du nu fått/tagit hjälp av en person som sett både häst och sadlar på plats. Det är ju mycket svårt att ge definitiva rätt/fel kommentarer så här via nätet. Många tycker att du sadlar fel eller att sadlarna är för smala. Jag vill bara påpeka att det viktigaste är hur sadlarna fungerar under ridning, inte i stallgången. Skönt att du känner att det blev lättare att sitta i derssyrsadeln, då har nog någonting förbättrats i alla fall. Lycka till med din ridning och hoppas att hästen får vara frisk i sin rygg.

Ps. Många hästar får träningsvärk i början när man har förändrar sadeln och det kan vara bra att ta det lite försiktigt, men det kanske du redan har koll på. Bortse från kommentaren i så fall.

Tack :)

Hästen verkar trivas med sadlarna och beter sig inte annorlunda om man rider med eller utan sadel. Hon gillar dock inte när man spänner sadelgjorden men hon gillar inte heller när man borstar, petar ellet tittar på henne :crazy:

De tog ut en person som inte säljer sadlar utan bara ser om de passar och anpassar dem bättre efter hästen om hon kan. Hon har varit i ett större tävlingsstall här och de var nöjda. Tyvärr så verkar det inte finnas speciellt många vettiga personer på området i den här delen av sverige :(. Hon har tittat på hästen på dem på stallgången, vid longering och under ryttare. Min mamma som är den som äger och rider hästen har verkligen lärt sig massor och kunde berätta för mig precis var i sadeln bommen finns och hur man undviker att lägga sadeln så den stör bogfriheten bla. Hon hade även frågat om de var för smala.

Tyvärr så hade jag inte möjlighet att ta några ridbilder nu när jag var hemma.

Det är några veckor sen de är fixade så träningsvärk är nog ingen fara.

Så frisk i ryggen som hon kan bli har hon varit i snart 1.5 år så vi får hoppas att hon fortsätter vara det.

Känner du inte längst bogbladet när du sadlar? Något du bör börja med. Hoppas det går bättre med sadlarna.

Till de flesta:

Jag har sadlat dressyrsadeln för långt fram på de senare bilderna också. Antagligen pga. att jag skulle spänna fast den med sadelgjorden vilket inte är helt lätt.

Att jag undrade första gången var att jag tycker att hästen sätter väldigt dåligt med muskler i bla. ryggen. Den har eg. inte ändrats närmvärt på 1.5 år när hoppsadeln blev omstoppad av en riktigt duktig sadelmakare på en av sveriges största hästanläggningar. Frågade redan då om den var för smal med tyckte inte den personen heller. Så nu har vi tagit hjälp av två utbildade personer och båda gångerna fått höra att hoppsadeln inte är för smal.

Hästen har sen mitten av sommaren fått ett rejält tillskott av protein men fortfarnade inte satt mer muskler. Det är mycket möjligt att det beror på något helt annat än sadeln då hon inte har mycket muskler på baken eller halsen heller.

Hon arbetar just nu i en relativt bra form där ryggen är med. Hon sätter tyvärr inte under sig så mycket som hon borde med baken och blir lätt springig men det blir bättre och bättre.

Tack till de som gett goda råd om sadlarna men tror jag lägger det åt sidan nu. Häst och ryttare är nöjda och jag ska inte lägga mig i mer. Jag får glädja mig åt att komma hem och rida och tävla på en häst som är pigg och glad men omusklad.

Kan ju alltid rida så här :angel:

18615202.jpg

varför vill du ha den lutandes bakåt?

ang de lodräta linjerna tror jag ts har en så pass bred rumpa att hon kommer sitta över båda linjerna. annars har hon en pytteliten rumpa, faktiskt.

Eftersom så många verkar missförstå mina linjer så har jag gett mig på att rotera bilden.
Så här är "orginalet"
namnls2.jpg

Så här ser den roterade bilden ut.
roteradsadel.jpg

Hoppas ni förstår att jag vill ha ner sadeln fram och då få tyngdpunkten på den längre fram i sätet.
// Linda

Det håller jag absolut med om. Tyvärr anser jag mig dock inte skicklig nog att tvärsäkert uttala mig om hur en sadel ligger enbart utifrån en bild. Därför kan jag inte säga om sadeln är alldeles för smal eller om den passar. Om jag får träffa häst och sadel så är det lite enklare. Inlägget var mer som information till trådskaparen att h*n bör tänka på hur ridningen fungerar och inte stirra sig blind på sadlarna i stallgången.

Nej, att se ATT den passar är ju helt omöjligt utifrån en bild, det behöver göras IRL där hästens respons är oerhört viktig. Så långt är jag med dig. Däremot kan man i många fall med stor säkerhet se att en sadel INTE passar utifrån en bild. Vad det sedan beror på är det dock inte alltid man kan bli klok på utifrån en bild.

Men på en bild så är det (om kortet är taget en bit ifrån) tämligen enkelt att se om sadeln ligger i balans. Om den -som i det här fallet- ligger för högt framtill -dvs i bakvikt- så beror det ju på att sadeln är för smal (vilket det ju även blir om man sadlar för långt fram) så den inte tilllåts att sjunka ner lite framtill så att sadeln hamnar i balans. Och det är ju inget svårt att se. Och om den är för smal redan i stallgången så blir det inte bättre vid ridning.

Jag har själv brottats med att försöka hitta tillräckligt breda sadlar till mitt sto (som inte jag heller kunde förstå, då, hur hon kunde vara så mkt bredare än alla andra som reds runt med normalbommar). Och jag vet hur illa det blir när de går med för trånga sadlar. Och har de gått med lite trång sadel under en längre tid så breddar de sig otroligt fort när de väl får liite utrymme. Så även om de här sadlarna blir något bättre när hon sadlar lite längre bak så inser man att det kommer gå otroligt fort tills de är på tok för smala igen. En sadel med så mkt extra vidd att det behövs en pad till en början är ju vad den här hästen skulle behöva så att den får tillräckligt mkt utymme att utvecklas i, speciellt eftersom att den redan har en historik med ryggproblem.

Men det är ju så med det mesta i livet - det man själv har lärt sig den hårda vägen vill man gärna hjälpa andra att slippa ifrån. Och lyckas man inte hjälpa dem så vet man att de också kommer att lära sig samma läxa genom den hårda vägen förr eller senare.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 863
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 402
Senast: Houdinie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka