Är sadeln för smal???

Sv: Är sadeln för smal???

mm ungefär så ska en prestige ligga för att vara i balans.:)

tror btw det är många som luras av konstruktionen på prestige och tror att tyngdpunkten ska vara mitt i sadeln - och därav rider i en för smal sadel.

Tack det gav lite mer.

Jag som inte kan så mycket om sadlar hade ju trott att om en sadel ligger sådär så halkar ryttaren upp på framvalvet.

Hur breda görs prestigesadlarna?
Hur många storlekar kan man vidga dem?

nej det gör man inte. men man tvingas sitta rakt. 37 är bredaste vidden, men man kan töja till 38, då blir resultatet 37,5. helst ska man inte ändra mer än 3 vidder, men det går att bredda dom mer.

Precis det är inte ofta man ser en Prestige som ligger rätt... Folk luras också av den "konstiga" stl. skalan, att de är så smala i vidderna.

Electron Tyngdpunkt = balanspunkt, tänk bilar :) Men tycker också det är ett bättre ord egt.

Drar upp min gamla tråd nu igen...

Först några bilder med sadlarna längre bak:

23299371.jpg

23299373.jpg

Sen har det även varit ut någon sorts utbildad person och tittat på dem. Hon tittade på dem när hästen stod på gången, vid longering och vid ridning. Så nu har hon dressyrsadeln och ska byta stoppning på den och ändra nånting på den nya stoppningen och även med sadelgjordsstropparna. Hon skulle även fylla på stoppning i hoppsadeln.

Ska se till att det blir nya kort tagna när hon är klar med dem så får vi se vad Buke vs. en utbildad person på området tycker.

Det blev stor skillnad i balansen fram och bak när du drog tillbaka sadlarna. Framförallt på dressyrsadeln. Nu är bakvalvet högre än framvalvet.
Hoppas du kommer att bli nöjd.
// Linda

Jag tycker fortfarande båda sadlarna är alldeles för smala. Att bara göra en omstoppning i det läget är inte ens lönt... Bortkastade pengar.

Nu är sadlarna fixade så att en person utbildad på området tycker att de ligger som de ska. Jag har varit hemma och ridit i båda två och märkte stor skillnad framförallt på dressyrsadeln som var betydligt lättare att sitta i.

Försökte ta vettiga bilder men var inte helt lätt.

Hoppsadeln.

24146887.jpg

Dressyssadeln(tror jag har misslyckads med att få den på rätt ställe igen :():

24146888.jpg

Hästens rygg för tillfället:

24146894.jpg

Kommentera gärna men konstruktivt.

dra bak sadlarna,dom ligger på tok för långt fram på manken=svårt att se om dom e för smala eller bara ligger fel.

Såg inte svaret förrän nu.

Men om den här hästen som är halvblod med nästan 50% fullblod ska ha en sadel om är vid eller x-vid. Vad sjutton ska då ett kallblod eller ett kraftigare halvblod ha?

Kan även säga lite om hennes kroppsbyggnad som inte syns på någon av bilderna. Hon har en jätte "smal" bog och en riktigt "bred" bröst korg. Det gör att hon är inte alls speciellt bred just där bomvidden avgörs.

De ligger inte på bogen eller stör bogfriheten på något sätt.

Möjligtvis att dressyssadeln ska ligga något längre bak.

okej men då är sadlarna för smala, båda ligger i bakvikt, dressyrsadeln speciellt mkt.

Detta är absolut inte menat som en pik till trådskaparen utan det är mer en reflektion från min sida angående det mkt populära sadelmärket prestige..
Jag har fått för mig att en del sadelutprovare provar ut mkt prestige sadlar, fast det i många fall inte alls passar. Vet inte om det är någon särskilt hög provision de får, som gör att de tycker det är värt att få in egna kulor framför hästhälsan.

De är köpta begagnade båda två så ingen har fått någon provision alls. Hästen har en sån rygg så att Prestige är ett av få märken som ens skulle kunna fungera.

Båda sadlarna ligger fortfarande dåligt, dressyren är värre. Sen så måste du lära dig att inte sadla på bogarna, det stjälper mer än en sadel på ländryggen.

Tyvärr helt bortkastade pengar med omstoppningarna.

Ländfrihet
En sadel får aldrig ligga an och trycka efter det artonde revbenet. Det finns de som hävdar att hästen inte blir skadad eller hämmad av att ha en sadel som ligger an och trycker på länden. En häst klarar inte av att bära någon del av ryttarens vikt på länden utan att negativt påverka dess aktion. En av Englands mest framstående veterinärer hette Sir Fredric. Sir Fredric studerade häst, sadel och ryttare under fem årtionden. Det är hans samlade studier som ligger till grund för verket Animal Management.

Slutkontentan i verket om sadlar och hästens länd är följande:
“The loins are not intended to carry weight”.
“ The loins are not intended to support weight, and no saddle should ever rest on them, they have a function to perform which will be alluded to later”.

Det finns en hel rad skäl till att en sadel inte får ligga an och trycka på hästens länd. Inget väger dock tyngre än dessa ord.

Dessutom så stör hoppsadeln definitivt inte bogfriheten där den ligger.

Ta med i beräkningarna att hästen för det mesta rids i en form så att ryggen kommer upp ordentligt och på så sätt så kommer bakvalvet upp en hel del. Personen som har fixat sadlarna ägnade ett par timmar åt att att titta på dem på stillastånde häst, vid longering och under ryttare.

Gillar inte påhopp men efter att ha sett din kommentar i en annan sadeltråd där du tycker sadeln ligger bra trots att till och med jag kan se att den är på tok för rak så att det blir kraftigt punkttryck så vet jag inte riktigt.....

de är för smala tyvärr.
Prestiges vidaste ligger strax under 100 grader o det är inte mkt, prestige är inte tillverkade för vida hästar.

Dressyssadeln(tror jag har misslyckads med att få den på rätt ställe igen :():

24146888.jpg

Kommentera gärna men konstruktivt.

Med tanke på hur just en prestige ska ligga så hamnar tyngdpunkten för långt bak. Du kommer att sitta för långt bak i sadeln.
Jag tycker bägge sadlarna ser smalare ut nu än bilderna där du dragit bak sadlarna.

Ang kallblod mm. Prestige är smala sadlar och går inte att bredda tillräckligt till de bredare hästarna. Då finns det andra märken som har breda bommar som standard.
// Linda

Kan även säga lite om hennes kroppsbyggnad som inte syns på någon av bilderna. Hon har en jätte "smal" bog och en riktigt "bred" bröst korg. Det gör att hon är inte alls speciellt bred just där bomvidden avgörs.

Min häst har liknande kroppsbyggnad.
Jag blev också förvånad när jag började prova sadlar att hon faktiskt är så bred.
Jag trodde ju absolut inte att hon och araben skulle kunna ha samma sadel, en arab är ju bred, min tjej tyckte jag var smal.

Men det var bara att inse att hon är bred, hon har 38 i bommvidd, någonstans mellan 105 0ch 110 grader.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 411
Senast: Houdinie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka