Är Svensk hästuppfödning lönande?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 289
I

ikaros227

Är Svensk hästuppfödning lönande?

Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta...

Kanske finns det fler?

Det klagas på att det finns för dåligt med prestations inriktad hopp & dressyr avel. Framför allt till hoppnings ponnyer.

Det importeras mängder med ponnyer från andra länder.

Samtidigt som det gnälls att vårt Svenska material inte håller samma prestanda.
Jag som uppfödare kämpar, planerar, sorterar på mitt avels material efter marknadens efterfrågan.
Våra svenska hästar & vårt svenska kött kostar mer.
Men köper vi inte svenskt kött så försvinner våra bönder. Försvinner våra bönder så får vi också importera foder till våra hästar.
Fodret blir då dyrare och vår uppfödning blir dyrare.
Alltså så blir individen vi ska sälja oavsett ålder dyrare.

Ska vi har kvar Svenska uppfödare, svenska bönder & svenskt foder. Så får vi alla vara beredda att dra vår del till stacken.
Är det någon som vill ha kvar våra svensk uppfödda hästar?

Det är inte billigt att föda upp, betäcka, utbilda och få fram en bra individ. Men jag tycker att detta är otroligt kul och intressant att se hur det förändras från generation till generation. Det är detta som gör att jag håller på och ett brinnande intresse. Många med mig håller säkert på pga samma grunder.

Jag är själv inne på fjärde generationen egen uppfödning.
Och avel tar lång tid. Visst finns det fina importer och så småningom förhoppningsvis kommer också dom i avel och kan bidra med mer.

Och visst vill jag har fram en exteriört korrekt och gärna snygg individ också. För en häst som är exteriört korrekt är mer hållbar.
Sedan enligt mitt tycke så ska dom inte bra vara snygga dom måste ha ett bra psyke. Framför allt om det är barn som ska rida hästen (ponnyn).
Utbildar gärna mina ponnyer utav vuxen ryttare eftersom utbildningen är så viktig just för att det är barn som ska rida mina uppfödningar oftast. Vill ge individen jag föder upp bästa möjliga förutsättning till ett bra liv och en nöjd ägare.:smirk:

Sv: Är Svensk hästuppfödning lönande?

Det finns ett gammalt talesätt bland bönder;

När de fina vita staketen kommer upp är det bara en tidsfråga innan maskinerna måste säljas:rofl: av

Ett annat uttalades av en Greve här nere i skåneland;

Det finns inget noblare sätt att ruinera sig på än hästavel;)

Det finns ett gammalt talesätt bland bönder;

När de fina vita staketen kommer upp är det bara en tidsfråga innan maskinerna måste säljas:rofl: av

Ett annat uttalades av en Greve här nere i skåneland;

Det finns inget noblare sätt att ruinera sig på än hästavel;)

Det ligger mycket i det du säger.
På den tiden min far som är bonden höll på med hästar (trav) då lönade det sig. Man kunde lasta föl eller unghäst i transporten : Åka ner till Åby fick frågan om vad man hade på transporten då talade man om stammen på hästen i transporten. Utan att köparen sett hästen fick man lätt 100 000 kr för en avvand unghäst.

Det var tider det.
Min far la av när det gick utför.

Men mitt intresse brinner vidare dock nu för andra rasen när det gäller uppfödning.

Men lönsamhet är det ingen. Men KUL är det och MASSOR med arbete.

He he och maskiner.... dom får man betala för att få hit...:smirk:

Ja det är en fråga som jag fortfarande funderar på....:angel: :confused:

Det är nog få, om någon alls, som håller på med hästuppfödning av annat skäl än att man brinner för det...

Jag brukar säja att mitt kapital står i mitt stall och äter upp mina pengar - attans bra placering! :p

Det är nog få, om någon alls, som håller på med hästuppfödning av annat skäl än att man brinner för det...

Jag brukar säja att mitt kapital står i mitt stall och äter upp mina pengar - attans bra placering! :p

He he he visst är det så. Man stoppar in pengarna i en ända och dom kommer ut i andra. Man bär in dom och bär ut dom.

Men vad gör man inte för nöjes skull???? :idea:

Jag är beredd att hålla med AMEO till fullo. De flesta gör nog det här av ett brinnande intresse.
Att få betalt för sina avkommor så att det täcker alla kostnaderär inte enkelt, och då får man ändå blunda hela tiden för antalet nedlagda arbetstimmar:crazy:

Vi som fortfarande kämpar på med en förhållandevis liten mjölkdjursbesättning känner oss ganska "utrotningshotade" och får ständiga förfrågningar om hö, spannmål,beteshagar mm. MEN våra hagar behövs till våra egna djur, och vi är själva mkt noga med att åker och äng betas med olika djurslag, allt för att hålla landskapet vackert och öppet...

Visst hade det varit mer ekonomi i att sälja av alla djuren(både häst o ko), skörda fint och efterfrågat foder, och hyra ut de fina beteshagarna. Och tänk så mycket mindre arbetstimmar det hade blivit för oss:crazy:

Men det är ännu inget alternativ, utan så länge man orkar och har förmågan så kommer det att vara våra egna djur som betar våra ängar, som käkar upp vårt foder. Trots den dåliga ekonomin i det hela.
Varje ny individ som vi får glädjen att hjälpa till världen är den stora belöningen för oss:love:

Har också undrat varför man gör detta. Vet inte ens om jag kan tycka det är ett nöje med att hämta hö eller köra in eget (blir ju så sönder stucken av vasst hö) och sen är än mindre nöje med att häva ut det när det gått igenom hästen. Undrar om vi hästfolk har alla hemma..???
Men sett från annat håll så är äran att få umgås med så underbara djur betalning nog för allt arbete man gör.
Men kunde de bara slutat rulla sig varje dag och kanske iallafall göra som mitt ena sto, skita i hög. Det hade underlättat

Liknande trådar

Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla... 11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 970
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 732
Senast: dobbis
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
25 908
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 782
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025