Sv: Arabavel 2011
Hej Devere,
Jag har sätt Wachlarz i verkligheten flera gånger men det är ganska många år sedan. Tyckte att det är en snygg, typisk hingst men han har pigment bortfall runt ena ögat. Vet inte om det bero på kopparbrist eller på arv!
Marek Trela sa att Wachlarz hade förmågan att förbättra ”confirmation”. Ingen dåligt bidrag! Utan tveckan har Wachlarz´s mor Warsowia bidraget till Wachlarz´s skönhet, ”W” , Szweykowska familjen har producerade många fina ston. Bl. a Warsowia’s mormor, svensk rikschampion Weneda 1975.
Wachlarz har flera fölårgånger på Michalow och har även används på Janow, privat upföddare har också använt honom. Man kan läsa i avkommalistan att Wachlarz har betäckt ”W” sto dvs samma linje som han själv så det måste har varit en bra kombination.
Jag har precis läst om Krzyzyk ´s kapitel i Roman Pankiewicz boken ”Register of Polish Purebred Stallions”. RP tycke att statsstuterierna är intresserad av at förlänga linjen men han tycker att Michalow stona passa inte Wachlarz, att privat uppfödarna kommer at avla fram hingsten som skall ersätta Wachlarz. RP skriver också att flera Kryzyk hingstar har varit ”nervous and excitable”! I boken finns gamla bilder på Krzyzyk avelshingstar, för det mesta tycker jag om dem, släta huvud jämnfört med dagens ideal men bra kroppar med djup och kort rygg.