Arabavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare waldorff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 575
  • Visningar Visningar 64 260
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jo då, Arbil sonen Wachlarz 1990 (undan Warsowia) har används mycket på Michalow, förhoppnings finns någon unghingst bra nog att föra Krzyzyk linjen vidare.

Tack så mycket:-).

Tycker Du att Wachlarz är typisk för Krzyzyk?

Jag har alltid föreställt mig mer djup och massa på dessa hingstar. Jag har ju aldrig sett Wachlarz i verkligheten, men hittade bild och han såg inte riktigt ut som jag trodde. Har han mycket som går igen från sitt möderne?

Vet Du vad man använt honom på för typ av ston, och vilka han ansetts ge bäst med?

Tack för att Du engagerar Dig.

Ja visst ar det vitnos som ar darifran och jag var dar och bade tittade pa henne och hamtade henne sjalv ett par manader senare :)

ursakta avsaknaden av prickar, befinner mig i dubai just nu :)

Hej allihopa!
Hur känns det nu i vinterns grepp?
Vad händer i vårt avlånga land?

Själv sitter jag fastfrusen med en jädra ond rygg, hoppas hamna under kniven.
Och en av hästarna har varit lite sjuk i vinter, men verkar må tiptop nu.

Jag ska göra en rajd i sommar och åka på många utställningar, vilka ses vi på? ;)

Hej Devere,

Jag har sätt Wachlarz i verkligheten flera gånger men det är ganska många år sedan. Tyckte att det är en snygg, typisk hingst men han har pigment bortfall runt ena ögat. Vet inte om det bero på kopparbrist eller på arv!
Marek Trela sa att Wachlarz hade förmågan att förbättra ”confirmation”. Ingen dåligt bidrag! Utan tveckan har Wachlarz´s mor Warsowia bidraget till Wachlarz´s skönhet, ”W” , Szweykowska familjen har producerade många fina ston. Bl. a Warsowia’s mormor, svensk rikschampion Weneda 1975.
Wachlarz har flera fölårgånger på Michalow och har även används på Janow, privat upföddare har också använt honom. Man kan läsa i avkommalistan att Wachlarz har betäckt ”W” sto dvs samma linje som han själv så det måste har varit en bra kombination.
Jag har precis läst om Krzyzyk ´s kapitel i Roman Pankiewicz boken ”Register of Polish Purebred Stallions”. RP tycke att statsstuterierna är intresserad av at förlänga linjen men han tycker att Michalow stona passa inte Wachlarz, att privat uppfödarna kommer at avla fram hingsten som skall ersätta Wachlarz. RP skriver också att flera Kryzyk hingstar har varit ”nervous and excitable”! I boken finns gamla bilder på Krzyzyk avelshingstar, för det mesta tycker jag om dem, släta huvud jämnfört med dagens ideal men bra kroppar med djup och kort rygg.

Blommeröd och Riks förstås, kanske någon mer. En av hästarna här kommer att delta i åtminstone en av de nämnda showerna.

Krya på din stackars rygg!

Oj vad länge sen det var någon som skrev här!

Aja, iaf.

Jag funderar ju på att betäcka 3 åringen, letar lite lämpliga hingstar till henne.
Saker som är viktigt på hingsten är: Bra bog och lång hals. Vidare ska den ha bra rörelser och gärna lite arabtyp oxå. Den ska vara riden och ha presterat och hunnit få några avkommor.

Jag har funderat lite på Bayard, jag vet att han har presterat, men hittar inga resultat just nu, nån som vill hjälpa?
Någon som vet om han lever fortfarande eller inte?

Har ni några andra tips på hingstar här?
Video på stoet i fråga så ni kan kolla lite: http://www.youtube.com/watch?v=LTRrbxqluBU

Senast ändrad:

Ja nu var det längesen någon skrev!

Kimmis: Har du kikat på hingsten Success e: Wadim u: Sanza?
Han ser ut att ha kvaliteer som du kanske söker?
Han är dessutom till salu, alternativt utlånas för tävling ;)

Det känns skönt att inte ta föl på ett bra tag. Nu koncentrerar jag mig bara på att träna och utbilda mina juveler.
Cilla ska tränas hela sommaren och röntgas till hösten samt ta prover för SCID och CA. Det borde vara lugnt, pappa är u.a

Washington har ÄNTLIGEN repat sig efter höstens sjukdom. Han är nu bara lite muskelfattig och tjock, men han är lätt att få i form.

Vart kan man hitta info om honom?
Vart kan man hälsa på honom?

Aldrig hört talas om honom innan, men stammen är ju trevlig :D

Idag ska jag rida på mitt arabsto för andra gången! :love:

Hon är född 2008 och är efter Perignon Al Amar - Madjer Mahogany. Första gången var magisk. Det är det ju alltid. Det är så himla häftig känsla! :) Och hon var superduktig och gjorde inte ett smack. Det här blir nog riktigt bra tror jag! ;)

En kompis ska ta bilder idag som jag kan lägga upp här om ni vill se? :)

Vill betäcka henne i framtiden men först vill jag att hon ska bli ordentligt inriden och kanske börja tävla lite smått. Marknaden är ju ändå kass nu så är inte alls sugen på att ta föl. Hade jag haft råd och möjighet att behålla fölet själv, då hade jag betäckt nu.

Vet ni förresten om det finns några arabhingstar som verkar via semin och om de har bra kvalité?

http://kicki36.webs.com/ Här brukar de läggas upp vilka arabhingstar som har licens, och vilka som finns på semin . Dock verkar det som hemsidan inte är uppdaterad på ett tag. Annars är det ju bara att söka efter intressanta hingstar, och tillhörande hemsidor och se vilka som finns att tillgå via semin.
De flesta är på fryst, finns väl enstaka på färsk.

Någon som har information om hingsten Magic Sar Kahli (Wan Kahli-Saraj El Amar/Bay Noir)? eller vet lite mer om hans stam?

KL
I nya nr av ridsport så finns en artikel om samarbetet mellan Pia Påhlstorp, Romele Araber och distansryttaren Jessica Holmberg.
Kanske något för fler arabuppfödare att titta på om man är intresserad av att få in sin arab i sporten för meriter men inte har möjligheten att själv träna/tävla.
// Linda

Jättebra tips, tror vi är många som gärna hade sett våra hästar ute på tävlingar men behöver kontakter med duktiga ryttare!

Jag ska iaf spana in den artikeln - fick precis tips om den då jag pratade med Jessica i "mitt" stall idag :-). Hon är här i trakten för att tävla. Vi får besök av ett gäng kusar i stallet - kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Blyger
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 598
Senast: Raderad medlem 147980
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 342
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31