Araber i halvblodsaveln

dimmansstuteri

Trådstartare
Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften beskrivs noggrannt dels arabhingstar som Jager ox, men även t ex Nigro, Negresco och Nerox presenteras ingående, samt flera betydande ston, deras ättlingar men framförallt förfäder. I inledningen skrivs bl a "Ju mer ridningen blir en folksport, en rekreationens och fritidens sysselsättning, ett ungdomens och barnens stora intresse - ju viktigare är det att vi i vårt land få snälla, lätthanterliga och tilllgivna hästar. Sedan århundraden, ja årtusenden vet man att arabblodet ger hästen dessa egenskaper, så värdefulla för dess liv i människans omedelbara närhet. Men arabblodet ger inte bara foglighet och förnöjsamhet utan därtill lättföddhet, härdighet och uthållighet samt för den skönhetsälskande - elegans och ädelhet!"
Skriften har dock fått mig till att fundera lite över arabblodet i svensk halvblodsavel, och då jag inte är särskilt insatt i ämnet så kommer här lite frågor:

1.För 40 år sedan verkar arabens inflytande i aveln uppskattas och gynnas, men jag har fått uppfattningen att så är inte fallet idag. Ungefär när började intresset för arabblod i större utstäckning i sv hbl-avel avta och varför?

2.Hur är uppfattningen om shagya-blod i sv hbl-avel idag?

3.Vilka hingstar företräder idag dessa gamla linjer med stort arabinslag?

4.En arabfråga... Tycker att flertalet av de araber som finns på bild i skriften ser ngt grövre och mer kortlinjerade ut än dagens araber? Kan det stämma?
Vilka arablinjer är att föredra i svensk halvblodsavel, om det skulle finnas intresse för detta? Engelska? Polska?

5.Läser att de flesta stora svenska stuterier föredrog "orientaliskt blod"i början av 1900-talet, t ex Widtsköfle, Brodda, Bäckaskog (var låg det?), varför? Var det den svenska "lanthästen" som behövdes "lättas upp"?

6.Arabblodet användes tydligen mycket på Torne stuteri (som då, i början av 1960-talet, var Sveriges största varmblodsstuteri), vad finns det för "kända" sv hbl som härstammar därifrån idag?

7.I skriften visas många härliga bilder på hästar i arbete, framför vagnar, hö- och timmerkörning, harvning, ridna mm. Det verkar som om dessa gamla hippologer (läs: Arvid Aaby-Ericsson) var måna om att hästarna skulle kunna användas. Bl a beskrivs grunden till "Havanna-familjen" att blodet företräddes av hästar med "enastående egenskaper såsom trupp- och tävlingshästar av internationella mått". Finns det några "yngre" hästar från denna familj som utmärkt sig på tävlingsbanan? Jag vet ej vad stofamiljen har för nummer, men Havanna var i allafall e.Humanist u.Bläsan ue.Hojobar - Elgen - Pylades xx.

Hoppas nu på svar :D

Hlsn Helena
 
Jag kan bara berätta vad JAG anser om araber i dagens halvblodsavel. :)

Jag ska börja med att tala om att jag INTE tycker illa om araber i sig. Däremot anser jag att de inte motsvarar de krav som JAG ställer på den häst jag vill ha, därför har jag inte en arab. (av samma skäl har jag inte heller t.ex fjordhästar eller islänningar, men jag tycker om dem också! :))

Min uppfattning är att de allra flesta araber inte riktigt passar in i det avelsmål han idag har för halvblodet, pga att de föds upp för olika ändmål. De hingstar som är godkända för hbl-avel är väl de som MEST stämmer in på halvblodets avelsmål. Men de är inte av den klass att jag skulle kunna tänka mig att använda dem till ett halvblodssto.
Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att OM man har ett arabsto som har de ridegenskaper man söker i halvblodsaveln så kan man mycket väl använda en halvblodshingst till henne. Chansen är kanske större att man lyckas hitta detta sto bland alla de arabston som finns än att man hittar den individen bland de få hingstar osm är godkända.

För att vara väldigt kategorisk ;) så ska jag försöka redogöra för de egenskaper hos dagens araber som jag inte tycker passar för sporthästavel.
De flesta araber jag har träffat på har relativt markbundna rörelser med raka ben och "låsta bogar" (som inte är låsta bogar, men det ser ut så...). Och de har ofta en väldigt bristfällig hoppteknik, där frambenen nästan ser ut att sakna gångjärn utan hänger ner under kroppen så att häststackarn får hoppa en halvmeter högre än nödvändigt för att få med sig benen över hindret...
De araber som INTE har dessa egenskaper, utan har en bra hoppteknik och lite luftiga, bogfria rörelser, skulle förmodligen vara utmärkta förädlare i halvblodsaveln. :)

SÅ till dina frågor:
1) har jag kanske delvis besvarat ovan
2) shagyaaraben - är den godkänd alls inom sv hbl-avveln? något säjer mig att dne inte är det, men jag vet inte...
3) jag är dålig på gamla hingstlinjer, men jag vet att tyske Zeus har en stor andel angloarab i sig, genom sin far Arlequin* och även morfar Matador*. Och Zeus anses vara en av europas främsta hoppförärvare.
4 - 7) ingen aning...
 
Mycket intressanta frågor!!!
Jag anser att det är viktigt att titta tillbaka på vad de skickliga hästkarlar/kvinnorna och uppfödarna förr sa. Deras erfarenhet och insikt kan mycket väl användas idag. Jag kan inte besvara dina frågor, men ger gärna min åsikt i frågan. Att arabblodet behövs i halvblodsaveln råder det, enligt mig och andra med mig, ingen tvekan om. Däremot skall man ju inte ta in vilka individer som helst. Vilka blodslinjer och typer som passar är jag inte kunnig i, men en lite grövre typ, som du själv tar upp i fråga 4, borde väl vara passande. Jag skulle tro att det är engelska och polska linjer som är lite grövre. Mitt eget sto har en arabstofamilj i botten (nr 36) och som Belize konstaterade i tisdags på löshoppningen så har mitt sto lite arabkaraktär på huvudet. Vet inte om det kan stamma ända ifrån förra sekelskiftet, men det är ändå intressant.

Till Ameo: Du skriver att araben inte passar in i ditt avelsmål inom halvblodet, och tar upp dåliga egenskaper hos en del araber. Jag tror inte att det finns någon som vill ha in araber med dåliga och markbundna gångarter och dålig hoppförmåga. Det är synd att du inte verkar ha sett några bra individer inom arabrasen, eftersom dessa finns! Den hingsten jag själv rider är utbildad till svår dressyr och hoppar mycket bra (enligt uppgift 150 under ryttare och är 153 själv). Han har ett utmärkt temperament, är mycket känslig att rida och har lätt för att samla sig. Det tråkiga inom arabaveln är väl att många verkar avla för utställning, och det gillar inte jag inom någon ras. Det finns dock individer som har prestationsblod i sig, och att de är lugna, godmodiga, känsliga med bra hovar och starka och uthålliga kroppar är väl knappast negativa egenskaper. Jag tycker att dessa egenskaper kan förstärkas inom halvblodet, som tyvärr ju har en hel del brister. Synd, tycker jag då det är min favoritras. Men jag är övertygad om att rätt arabindivid kan förbättra mycket inom aveln på svenskt halvblod!
Dessutom finns det så oändligt många små kvinnor och tjejer som rider att storleken inte behöver ha någon betydelse. Min man rider arabhingsten utan problem, och han är 185 lång. Han tycker dessutom inte att han känns liten heller! Nu strävar jag inte efter halvblod som är 150, men alla dessa individer på uppåt 175-180 som börjar komma fram tror inte jag har någon lysande framtid. Jag menar att jag ser inget självändamål med att avla bara större och större hela tiden, som jag upplever att många verkar göra.
 
Nja, jag menade inte att araben i sig inte passar in i avelsmålet, utan just de egenskaper jag nämnde, som tyvärr de flesta araber JAG träffat har.
Jag skrev också att hästar som HAR de egenskaper man vill ha i hbl-aveln också borde vara lämpade för den...

VARFÖR är inte den hingsten godkänd för hbl-avel? OM den nu är så komplett och bra som du skriver så borde den ju vara det!

Det största problemet, som jag ser det, är just att arabaveln i de flesta fall är inriktad på utställning, möjligen ibland även galopp eller western. Men jag har aldrig hört talas om någon som avlar araber som hopp- eller dresyrhästar.

RÄTT individer kan självklart göra bra saker i halvblodsaveln. Synd bara att dessa rätta individer är så anonyma. Jag har hittills inte sett nån sån... (fast jag erkänner, jag letar inte särskilt intensivt heller... :D)
 
Anledningen till att han inte är godkänd är att han inte är visad. Men han är godkänd för arabavel. Varken jag (har inte tillräckligt kapacitet och erfarenhet) eller ägaren kan tävla honom i svår klass i dressyr eller hoppning, vilket ju innebär att det är omöjligt att få honom godkänd. Det är dessutom troligtvis omöjligt att tävla svår hoppning på en såpass liten häst, då jag antar att han inte räcker till i kombinationerna. Sedan är det klart att alla hästar har nackdelar, och jag vet inte hur han skulle bedömas av en halvblodsdomare. Han börjar också bli gammal (16), vilket är ännu en orsak till att det inte vore realistiskt att tävla i svår klass med honom.
Jag har sett ett par arabhingstar som tävlat dressyr. Bla en fux med bläs som jag absolut inte kommer ihåg vad den heter (avliden nu) och en som min dressyrtränare hade och som var superfin (också en fux) för ca 8 år sedan. Jag vet inte vad den hette eller om den var godkänd. Men de finns! Jag håller med om att det är synd att det verkar finnas så bra bruksindivider men kanske det finns utomlands? Jag vet inte hur aveln i England ser ut?
 
Det är andra krav på arabhingstarna än för halvblodshingstar för att godkännas för hbl-avel. Arabhingstar behöver INTE ha gått svår klass i dressyr eller hoppning! Och om de gör bruksprov som unga så ställs andra krav även där, precis som för de engelska fullbloden.

Varför inte kontakta ASVH och ta reda på vilka krav som ställs för arabhingstarna? Och kontakta en hbl-exteriördomare som kan tala om ifall han är bra exteriört, ur hbl-synpunkt!
 
Jag tycker debatten spårat ur. Frågan var väl inte ursprungligen att rekrytera arabhingstar till halvblodsavel utan om de arabLINJER inom halvblodsaveln gjort nytta och bevarats? Just de egenskaper som beskrivs om araben i ursprungsinlägget behövs i både halvblods- och ridponnyavel.
 
Till Helena...

Hej Helena!

Försökte skriva i gästboken på din hemsida, men det var strul med Alxnets tjänst, så jag skriver här i stället...

Var har du lyckats få tag på Dr. Arvid Aaby-Ericssons skrift? Den skulle jag gärna vilja komma över.. :o)

Väldigt fina ponnyer du föder upp, det var roligt att se alla bilder! Lycka till med fortsatt uppfödning och tävlande!

Vänliga hälsningar,
Lena

http://www.angelfire.com/poetry/winddrinker

Ps. Är du intresserad av araber, så hittar du kanske lite intressant läsning på min hemsida.
 
Aha! Det hade jag ingen aning om! Jag ska kolla upp detta! Tack för den infon! :)
 
Hej!
jag har inte så mkt faktakunskap som tidigare inlägg men vill bara berätta varför jag betäckte mitt halvblodssto med en arabhingst.Mitt sto var då 16 år,har gått MSV hoppning,gett fler fina föl med supertemperament.jag vill ha ngn efter henne(inte för försäljning)Soet är 165 och ganska grov,ville ha ngt nättare,tittade på flera halvblodshingstar typ Trofe och Artist,men valde en arab som stod närmasre,har alltid älskat dom.Var och hälsade på hingsten som har ett underbart psyke och är en duktig hopphäst.Zorina är nu snart 3år och uppfyller alla mina förväntningar,tillgiven lättlärd älskar att lära.mamman är tittigare än hon.Det var min version :o
 
Ett sätt att gå vidare vore kanske att titta på vilka blodslinjer som används inom den franska angloarabaveln?

Det finns ju araber bakom även i Trakheneraveln? (ursäkta att jag stavar som en kratta)

Jag är (som de som förrut sett mitt nick ge sig in i diskussionerna nog förstår) intresserad, även om jag inte har något att tillföra
 
ehhhmm..
förlåt att jag kommer ett halvår försent i denna diskussion, men jag har hittat en arab som passar in i halvblodsaveln alldeles utmärkt...

Ta en närmare titt på shagyaaraben.
Den är grovare, byggd för att ridas och inte för att ställas ut, har en mankhöjd på 150-160 tom 165 har jag sett, luftiga rörelser och friare bogar, alltså en häst som ser ut som en arab, har arabens alla egenskaper men rör sig och beter sig som ett halvblod.

Har sett flertalet renrasiga exemplar eller 1 generationens angloaraber i europa som går/gått svåra klasser och internationella tävlingar och mästerskap. Finns en hel del mycket bra tävlingshästar som har en shagyaförälder i tyskland med omnejd. Värt att kollas på lite närmare som sagt.
 
Lånar nicket.
Det är helt bedrövligt med dessa låsta bogar som poppar upp alltmer. Jag har ju en mindre uppfödning av helpolska araber med fria härliga bogrörelser, som jag till varje pris vill bevara. Men det är hus i helsike att få tag i en hingst med bra ben och välliggande bogar som är helpolsk.
Observera att det var två kombinationer :D. Vidare vill man ju också ha kvar typen, nu är det tre.
Jag tycker det är lite tråkigt med att man avlar just till show som många säger, och därför är dom inte direkt ridbara. Mina hästar har fungerat i båda sammanhangan så det ena behöver inte utesluta det andra.
Fast jag vet hur ni menar. Många kommer ut med sina "hitlersteg" och det ser inte vidare kul ut samt att svansen sitter uppe vid öronen :D och bakkärran glöms bort. Fattar inte alls varför folk jublar när dessa spattrörelser kommer fram. Uppfödarna får nog börja koncentrera sig på vad ridfolket vill ha. Ah, nu tappade jag tråden, ber om ursäkt. Nu skall jag in på trådskaparens hemsida.
 
Angående nutida arabinslag i halvblodsaveln, så kan kanske Urbino nämnas, vars morfar Nerox var arab (om jag inte minns helt fel . . .). Urbino själv (som dog 1991) var bara 159 cm hög, men användes framgångsrikt i svensk halvblodsavel. Han har lämnat flera framgångsrika avkommor, äv. godkända hingstar, främst inom dressyr.
 
Shagya-Araben är ju i egentlig bemärkelse ingen renrasig Arab, som ett Arabiskt Fullblod.
För att vara petnoga med hur man använder ordet "arab".
För mig är "arab" = Arabiskt Fullblod=Fullblodsarab=Orientaliskt Fullblod....

Men det FINNS hingstar av rena arabiskt fullblod som mycket väl kan platsa i Arabkorsningsaveln (läs: halvblodsaveln).
det är bara det att en del av dessa är inte visade för halvblodsaveln (av flera anledningar)och därför verkar de inte där....
 
Bara en liten tanke som ploppade upp...

Idag vill "man" förvissso ha en lättare typ av sv hbl än förr, mer och mer högställda, långlinjerade och "lätta i typen". Det som populärt benämns sporthästar. Där skulle RÄTT arabblod passa. (att bara titta på hingsten blir fel, hur nedärver den. Om den passar perfekt men inte nedärver det man vill som man vill blir det ju knas ändå).

MEN, samtidigt så av någon anledning som för MIG är helt outgrundlig så vill man också ha större och större hästar, gärna 1.70 och uppåt. Detta tycker jag blir "värre och värre" med åren. Förr var det sv hbl under 1.65 som var mindre eftertraktade, nu verkar det vara alla under 1.70. En 1.68 kan väl få slinka igenom, men rent generellt.

Och där blir det nog problem om man lägger in arabblod. För även om de är 150 - 160 själva, och man lägger på stort hbl sto, så är risken ändå ganska stor att i första eller andra led få en för liten avkomma. Jmf man med Svensk Ridponny där man använde halvblodshingstar på ponnyston och i FÖRSTA generationen fick alldeles utmärkt resultat, men i ANDRA generationen så började ponnyerna dra över ponnymått i alldeles för hög grad, och man ändrade reglerna.

Så man bör nog tänka på framtida, förväntad och önskad mankhöjd med. Och kanske bättre att försöka hitta bra arabSTON och lägag bra sv hbl hingstar som man vet nedärver stort, för att få det man önskar?

Som sagt, bara en tanke. För mig får de gärna avla fram en massa 160 - 165 hästar *hehe*, men eftersom det är just den mkh jag är intresserad av så kan jag liksom inte undgå att se att man generellt villf å fram större, och de "små" halvbloden är rejält mkt billigare än ett likvärdigt med 10 cm högre i mkh... (Som sagt, jag tackar och tar emot för det, men om den stora "massan" vill ha hästar på 1.70 plus eller ivf 1.68 plus, så kanske man ska försöka avla fram det.. Och då lär man tänka sig för iom araber).

Lägger man angloblod istället kommer man ifrån höjproblemet lite mer, men anglon och eng fbl ligger så nära/lika varandra redan, så frågan är om man vinner något på det? Eng fbl är ju godkänt för hblavel, och flitigt använt, men detta verkar ju tydligen inte vara tillräckligt eftersom man sneglar på arabblodet.

Sen kan jag hålla med om att det är inte helt lätt att hitta araber med gång och rörelser som faller halvblodsdomarna på läppen, men det är en annan historia..
 
1:Tror intresset avtagit dels pga brist på arabhingstar godkända för halvblodsavel...sedan är det folks rädsla för att föda upp en individ som kanske är ngt för liten kanske för att räcka till.

Men det finns ju undantagsfall som tex den enda vi har kvar idag som är godkänd för halvblodsavel...Elcatero...som själv är 155 cm men aldrig lämnat en avkomma som blivit mindre än vad stoet själv har varit i storlek...han har även poängen 88889...alltså en 9:a på traven.Han har själv meriter i bagaget och avkommorna går kanon på banan...dessutom har han ju haft en avkomma som blivt "bästa hopphäst" vid en unghästtest.

Det är förbluffande att intresset inte är större.För några år sedan minns jag en avkomma till arabhingsten Samuraj undan hbl-sto som fick 10 poäng på hopp vid test(han blev bästa häst!)...om det var treårstest eller kvaliten minns jag ej. Så frågan är vad vi missar med att inte våga experimentera mer med att kombinera olika kombinationer av arab,shagya eller angloarab...fransmännen har ju tex redan kommenterat att det här med fullblodshingstar inte har samma goda effekt på avels som angloaraben har haft...för att lyfta fram aveln så skulle vi använda mer angloarab.

2.Shagya-blodet har väl alltid ansetts som positivt i europa...tror inte svenskarna har en riktig uppfattning om vad en shagay-arab egentligen är för något.

3.Någon som verklig gjort något för aveln...så är det ju Ramzes som var just en shagya-arab.Ramzes hittar vi i bla Robin Z,sedan finns det ju andra som gjort gott i aveln som också har arab-blod...som tex Gotthard...och som någon nämnde även svenska Urbino...stor del av dagens avel klamrar sej fast vid dessa gamla beprövade blodslinjer som bevisligen gett topphästar.

4.Jag vet inte hur det anses idag...men jag skulle ju definitivt gissa på att det arab-blod som återfinns på gamla stammar nog är polskt.För ca 10 år sedan var det många som hävdade att en engelska araben var den arab som skulle eftersträvas att användas för att få fram hästar med arab-blod som skulle vara av den större och lite grövre modellen...alltså mindre negativ inverkan på storleken.Om detta är sant eller inte vet jag ej.

5.Det var väl för att det var brist på så kallade kavallerihästar som det fördes in mer ädelt blod...i grund och botten på det svenska halvblodet ska det väl vara ardenner till stor del som jag har förstått det?Det var alltså ädlare hingstar som köptes in för att användas på de tyngre stona som fanns här.

6.vet ej

7.Jag vet inget om Havanna.Men kan däremot poängtera att förr hade man nog aldrig godtagit en hingst med dåligt temperament på backen utan att hästarna som individer skulle kunna hanteras av alla.
 
Annika L:

Det är så sant så, att man numer bara vill ha showtyp och lägger mindre/noll vikt på fungerande ridegenskaper, som ju borde vara den största faktoren man borde bedöma efter.
Varför bedöms alla araber vid hand för? De kan bedömas lika bra uppsuttet och visa vad de går för!
Trodde innerligt att det var just för de fantastiska egenskaper denna ras hade som man i över 200 år har avlat den renrasigt, just för att ha en bra häst att blanda in i halvblodsaveln vid behov?
Fast visst blir man paff när man ser en pampig arab strutta fram och showa sig, att den sen är mindre trevlig att rida på är en annan femma.

Cesam:

Nej, shagyaaraben är ingen renrasig arab, men istället en arabtyp som alltid har avlats efter ridbarhet och storlek. Det var ju hela iden med shagyaaveln från början, att blanda in lite halvblod och diverse för att få fram en häst som såg ut som en arab, hade dennas kvaliteer men som var större och hade mer kraft och kunde bära även soldater i strid eller kungligheter utan problem, och trots det se bra ut!

Jag tycker att iallafall på den fronten har de lyckats bevara de avelsmål de satt upp, och ett bra urval av de renrasiga araber som blivit inblandade i aveln, för att bevara denna typ men samtidigt inte förlora den höjda kapaciteten vad gäller rörelser passande en ridhäst.

Att renrasiga araber inte har blivit eftertraktade inom halvblodsaveln på senare tid kan nog bero väldigt mycket på den manin alla har att få fram så stora hästar som möjligt, en arab drar ju ner mankhöjden och grovleken ganska avsevärt enligt dagens mått.

Den bästa avelsvarianten är att ha en fullblodsarab bland mor eller farföräldrarna, då kan man bevara en del av storleken samtidigt som man får fram en häst som är lite lättare i typen. Dessa andragenerations arabkorsningar har en tendens till att bli mycket bra, och behåller ganska bra arabens uthållighetsegenskaper, ett finare huvud, bättre rygg, starka ben och klokt huvud, än det vanliga halvblodet.

Det går att få arabblod som funkar mycket bra inom halvblodsaveln om man tänker lite perspektivt, men tyvärr har det ju blivit vanligare att folk fnyser på näsan åt araber "för de är ju bara fina att se på, inget mer" och därför har nog inte arabhingstägarna någon lust att godkänna sina hingstar för halvblodsaveln överhuvudtaget!

Alexandra W:

Första generationens arabblod tenderar alltid att dra ner på mankhöjden vad man än gör, men i andra generationen får man oftast fram en mycket perfekt häst, med alla de egenskaper man vill ha.
I det land jag nuvarande bor i använder man fortfarande fullblodsaraber och shagyaaraber flitigt i halvblodsaveln, detta har dragit ner på mankhöjden avsevärt, men jäklaranamma vilka hästar de är! Avla dessa med ett större halvblod så får du fram både mankhöjd och kvalitet.

Crazy:

Shagyablodet används fortfarande i viss utsträckning i europa, men dessa hingstar/ston som används i halvblodsaveln poängteras först och främst efter kapacitet, det är ju aldrig fel att avla på bra hästar oavsett ras.

Ramzes mor var en renrasig shagyaarab, och han är nog bland de mest kända "araberna" inom halvblodsaveln någonsin. Han själv var en "angloarab" (alltså eng.fullblodsfar, shagya araber är ju inte tillåtna inom ren angloarabavel).

Kolla denna länk för fler exempel.
Shagya i halvblodsaveln - en läsvärd artikel
 
Åh vad roligt att den här gamla tråden har hoppat upp igen och tack för alla tänkvärda kommentarer! :banana:
En personlig fundering (som gäller alla raser, speciellt "korsningsraser" som t ex Svenskt halvblod och Svensk Ridponny)) är att det tänks för mycket "producera föl" och för lite "långsiktigt avelsarbete" i Sverige idag. Kanske har mycket av den gamla kunskapen "tappats bort" på vägen?
Shagyaaraben (och angloaraben) används ju i större utstäckning (och med framgång!) även i den danska ridponnyaveln, medan den knappast används alls i Sverige.
Och, som sagt, arab-blod i svensk halvblodsavel verkar i det närmaste vara bannlyst... Eller?
Hlsn Helena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp