araber viktbärande?

Smurfoff

Trådstartare
Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
 
20% av vad hästen väger. Så kanske 80kg.
Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?

De är ju väldigt lätta i typen, men är det stor skillnad i vikt från andra raser? Jag är van vid lite kraftigare hästar, men de jag haft som legat på 153-158 cm har alla legat på 500-600 kg snarare än 400 kg. Damen på fotot nedan t.ex., hon var 153 cm och vägde 510-520 kg på våg omkring tiden när fotot togs (nyinriden)

IMG_20200308_111543212_HDR.jpg
 
Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?

De är ju väldigt lätta i typen, men är det stor skillnad i vikt från andra raser? Jag är van vid lite kraftigare hästar, men de jag haft som legat på 153-158 cm har alla legat på 500-600 kg snarare än 400 kg. Damen på fotot nedan t.ex., hon var 153 cm och vägde 510-520 kg på våg omkring tiden när fotot togs (nyinriden)

Visa bifogad fil 123203

Mitt halvblod (med mkt angloarab och fullblod bakom) på 163cm vägde 480kg i full tävlingskondition. Så strax över 400kg för en arab på 150-155cm låter rimligt
 
Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
Det är jättesvårt att sätta en maxvikt på en hel ras på det sättet men jag kan tycka att 70-75 kg känns som en rimlig viktgräns hos ryttaren om hästen ska ridas regelbundet av den ryttaren.

I många andra länder har man helt annan syn på hästar och vad som är bra hästvälfärd och i många länder är hästhållningen väldigt långt ifrån det vi är vana vid så bara för att araber rids av stora tunga karlar i vissa länder betyder det inte att det är okej.
 
Vad jag kan hitta så väger en arab mellan 350 och 500kg så mellan 70 och 100kg på ryggen (ryttare och utrustning) på en sunt byggd häst.

Gissar på att det är ett större problem med att hitta en sadel som passar ryttare och häst än att ryttaren blir för tung.
 
Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?

De är ju väldigt lätta i typen, men är det stor skillnad i vikt från andra raser? Jag är van vid lite kraftigare hästar, men de jag haft som legat på 153-158 cm har alla legat på 500-600 kg snarare än 400 kg. Damen på fotot nedan t.ex., hon var 153 cm och vägde 510-520 kg på våg omkring tiden när fotot togs (nyinriden)

Visa bifogad fil 123203
De kan ju se lite olika ut. Svårt att generalisera.

Jag red en arab som var 164 hög. Men den hade kort rygg och mkt långa, nätta ben. Så även om den hade rätt vid sadel så vägde den samma som min grova d-ponny; 450 kg.
Andra araber jag jobbat med har varit ca 145-155 och vägt 400-450 ca.
 
Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
Beror ju på hur den ser ut exteriört och hur pass musklad den är. Sen är det ju en ras som både kan ha lätt att samla sig och bära korrekt om ryttaren kan rida och utbilda den rätt. Men det är en känslig hästras som är överrrölig och även har mkt lätt att så att säga välva sig åt fel håll, dvs spänna underhals och rygg och tappa bukstöd och förmåga att bära korrekt. Om hästen bär korrekt med musklerna etc så kan ju ryttaren väga mer. Samma om ryttaren har en trevlig sits och inte stör rörelser eller balans.
Att man sätter upp fullvuxna, tunga män på diverse raser i andra länder innebär inte att hästarna egentligen ska bära så mycket.
Både Arab och Islandshäst är inte automatiskt viktbärande för att de tillhör en ras som tunga ryttare rider i hemlandet. Vissa av dem kan absolut bära lite mer. Men det är ju inte mer än andra raser som har samma exteriör, muskulatur etc kan bära.
 
Jag håller med @tuaphua, det beror helt och hållet på hästens träningsnivå och kondition samt givetvis hur skicklig/välbalanserad ryttaren är.

Och som flera andra har sagt, bara för att en gör på ett visst sätt i ursprungslandet så betyder inte det att det är förenligt med vår syn på hästar och ridning. Men visst, jag tror inte de gamla ökenaraberna bar speciellt mycket. Folk var mindre i gamla tider plus att vi i Skandinavien är rätt stora och har varit det länge jämfört med andra länder. Dvs en beduin plus sadel behöver inte ha vägt mer än 20% av hästens vikt.

Showaraberna i USA lär bära mer...

edjora1968_3.jpg

(Det är *Edjora, född på Wilkesbacka utanför Falun :heart Jag har longerat hennes helsyster :laugh:)
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att minimivikten för ryttaren inkl sadel vid mästerskap i distansritt är 75kg. (Med reservation för att jag inte läst TR på några år, så det är möjligt att det ändrats.)
Med det sagt, så är hästar som tävlas i distansritt på den nivån tränade och musklade för uppgiften. Vilket förstås inte kommer automatiskt för att hästen råkar vara en arab.
 
Min tjej på ca 155 väger ca 450 med lite extra rondör.
Min sambo rider henne ibland, det verkar hon inte ha nåt emot. Han är typ 180 cm lång. Men jag tror det hänger på inte bara vikten, utan även balansen hos ryttaren och hur tränad hästen är för uppgiften.
 
En vältränad och frisk häst kan bära mer vikt än en otränad häst med någon skada. Sedan beror det ju på hur ofta personen ska rida är det vid ett tillfälle eller är de varje dag?
 
Min tjej på ca 155 väger ca 450 med lite extra rondör.
Min sambo rider henne ibland, det verkar hon inte ha nåt emot. Han är typ 180 cm lång. Men jag tror det hänger på inte bara vikten, utan även balansen hos ryttaren och hur tränad hästen är för uppgiften.
Vad väger sambon? Bara för att jag är nyfiken...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 709
Senast: Elisha
·
L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 880
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp