Arabfolk hjälp

Sv: Arabfolk hjälp

Ok :) Ja jag tycker de ser mer "ridhästtypiga" ut faktiskt. Men jag har aldrig ridit eller träffat någon på närmare håll så jag vet inte. Men tack för svaret, nu har det klarnat lite :)
 
Sv: Arabfolk hjälp

Diesel avkommer har jag själv och rekommenderar därför starkt honom som hingst.
Bra psyke i avkommorna.
Läs om Diesel på länk borttagen av moderatordär ser du även många av hans avkommor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabfolk hjälp

Vad jag har förstått så ska man titta på hästar som har härstamning inom galopp och distans eftersom jag vill ha "bevis" för att den går att använda till annat än hagprydnad och balanstrav i lina (:o)...
Jag är ute efter en häst för ridning (hoppning och dressyr på LA-nivå samt skogsridning). För mig är hållbarheten viktig

Det är att hårddra lite tycker jag.

Min häst har inga speciella galopp- eller distansmeriter i sin stamtavla (är u. Notariat eu. Glaz) och är ändå en kanon allroundhäst av den sort som du beskriver. Samt är vackrast i hela stallet och pryder sin hage. En arab SKA vara sån. Det gäller att leta rätt individ helt enkelt. Så jag skulle inte låta bli att titta på en häst enbart för att den inte har galopp- eller distansstam.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Håller med dig fullständigt! Det handlar så mycket om ryttarens kunnande och vilja också.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Traffade en gang ett sto efter Notariat... hon har fortfarande en plats i mitt hjarta.

*liten halvmeningslos fotnot*
 
Sv: Arabfolk hjälp

Det är klart att det är så. Men om man utgår från noll, dvs har inga kontakter eller liknande eller vet vart man ska börja, då läser man. Och av det jag förstått av att läsa på så är det att galopp- och distansstammar i högre grad ger det jag är ute efter. Undantag finns alltid, eller att jag kan ha helt fel, men det är så jag förstått det hela.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Har haft en underbar hingst e Ramses-Dardir. Han gjorde allt man bad honom om, och var en dröm att rida. Mycket klok och jättefint temperament. Skulle gärna ha Dardir i stammen samt engelskt blod.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Det är klart att det är så. Men om man utgår från noll, dvs har inga kontakter eller liknande eller vet vart man ska börja, då läser man. Och av det jag förstått av att läsa på så är det att galopp- och distansstammar i högre grad ger det jag är ute efter. Undantag finns alltid, eller att jag kan ha helt fel, men det är så jag förstått det hela.

Jo jag förstår, men nu ger jag dig rådet att inte bli fixerad vid en viss sorts stam, utan titta på alla.

Om du vill tävla på hög nivå inom distans så är det naturligtvis en annan sak, men vill du ha en trevlig arabtypisk allroundhäst så finns det ingen anledning att begränsa sig.
 
Sv: Arabfolk hjälp

neeeh.. hon hette Notaria. :) Minns jag ratt var hon 3 ar da och jag var typ 13... sa hon borde vara en gammal dam numera. Typ 17 bast eller sa :) Sa otroligt trevlig att jag aldrig glomde henne... hyste lange en tonarsfantasi om att kopa henne.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Notaria? Är hon inte efter Garanti? Om det är den Notaria så känner jag väl till henne, en bekant till mig leasar henne och hon ska snart gå på bete här hos mig. Mycket trevlig och vacker häst!
 
Sv: Arabfolk hjälp

oh.. jag var saker pa att hon var efter Notariat... LOL men som sagt, jag var liten och det ar lange sedan...

Ja f-n det ar ju hon!!! Jattetrevlig familj och SUPERtrevlig hast. ...ar ju fortfarande halvkar i minnet av henne lol
 
Sv: Arabfolk hjälp

Och tittar Du på de hästar som gått i topp på distansen de senaste åren så ser Du en stor spread i härstamningarna:).

Det är enormt mycket upp till ryttaren att kunna få fram en bra och ffa hållbar distanshäst, lätt att få skador på vägen, framför allt för den som siktar mot toppen.

Om Du nu inte skall ha en allroundhäst, så kanske det är bättre att köpa en redan existerande distanshäst, det skiljer oftast inte så mycket i pris, och då har Du Ditt kvitto redan innan (på att hästen klarar av att gå x mil).

För övrigt håller jag med Tussinussen.

Bewildered; har haft en unghäst undan N-linjen och han var underbar.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Ja, det är som sagt hållbarhet och exteriören jag är ute efter, vilket går hand i hand. Jag vill ha en häst byggd för ridning helt enkelt, som kan röra sig bra och har förutsättningar för att bära sig under ryttare och hålla i många år. Tävla är inte viktigt i dagsläget men det kanske är något jag börjar intressera mig för. Det vet man ju inte. Det är dock ändå inte tal om högre nivå än att man kan hoppa upp till 110 och dressyra LA/MSV på träningsnivå.

Jag tittar på alla annonser som verkar intressanta, oavsett stam. Det gör jag, så man får väl helt enkelt se vad det blir. Om det alls blir en arab i slutändan eller nåt helt annat :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 728
Senast: fejko
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 211
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 432
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp