Arabhingstar och Semin

K

KESO

Jag skulle vilja veta hur man går tillväga och hur mycket det kostar att sätta sin arabhingst på semin. Kan stoägare från övriga världen också köpa semin från hingsten då?
Finns ju mycket regler, vad är det som gäller?

Tacksam för alla svar :bow:
 
Jag har seminstation, och är lite halvt sugen på att ta hit nån BRA arabhingst på semin.
Vad det skulle kosta till ARAB/Sahf har jag ingen koll på, det borde dock inte vara dyrare avgifter än att ha dom på naturligt.
Det det skulle kosta som stoägare att seminera "på plats" är ju en semin/veterinäravgift, brukar vara 1500:-
Tar man skick så bör man ju som hingsthållaren ta en hanteringsavgift för jobbet med att tappa hingsten och ordna iväg skicken, sen tillkommer ju själva skicken och sen tar ju mottagarstationen ut sina avgifter.
Tror att det kan bli för dyrt för många arabfolk, som helst inte vill betala mer än ett par tusen totalt för ett föl.
Ska man skick sperma utomlands krävs det betydligt mer.
Helt andra provtagningar och krav på EU-station odyl.
Helt orimligt för att exportera till några enstaka ston.
 
Eh..... vaddå "folk vill bara betala ett par tusen för ett arabföl"..... Här måste man ju bara blanda sig i diskussionen.......

Mig veterligen kostar en naturlig betäckning från 2 000,-- uppåt, helt beroende på hingst, kvalitet, efterfrågan mm. Snittet är nog runt 3 500,--. Ofta är detta då exklusive moms. Det tillkommer ofta även en bokningsavgift och fölavgift.

Sammanlagt med bokningsavgift, språng, fölavgift kommer man nog upp till 7 500-8 000,-- för ett föl + moms!

Detta är ju "tillverkningskostnaden". Därtill kommer ju registrering i ARAB av fölet, veterinär mm mm. Räknar man krasst så har en ettåring kostat minst 25 000,-- i "tillverkning". Då har jag ju inte räknat med de kostnader som ev. utställning och träning drar med sig. Som uppfödare är det nog inte lättförtjänta pengar precis..... Om man inte har för avsikt att behålla sitt föl utan vill kanske sälja det som 1- eller 2-åring är det inte lätt att få ut de pengarna som hästen kostat under sitt första och andra år.

Så inte kostar ett arabföl bara ett par tusen att tillverka!

En seriös stoägare ska ju välja en hingst som kan bli bra till sitt sto både stam- och utseendemässigt.

Att bara gå efter vem som har den billigaste språngavgiften eller om hingsten befinner sig på 10 mils avstånd är förkastligt.

Att sätta en arabhingst på semin innebär säkert en del avgifter till bl.a ARAB (Arabhästregistratur AB - ej att förväxlas med SAHF = Svenska Arabhästföreningen).

Så visst blir det förmodligen liiiite dyrare att betäcka med en seminhingst istället för en hingst som endast utför naturlig betäckning men är man seriös och anser att just den hingsten passar till sitt sto ska ju inte pengarna stå i vägen (såvida att seminhingsten inte är OTROLIGT och OSANNOLIKT dyr).
 
Enligt mina papper så kostar betäckningslicensen 1500:-
Tillägg om man exporterar sperma (625:-)
Står inget om att det är dyrare för en seminhingst.

Vi säger att vi har en hingst som kostar 3000:- i språng och 3000:- vid levande föl.
Står han på naturligt så får stoägaren betala 3000:- språng + eventuell dräktighetsundersökning.
Står han på semin och vi beställer skick från tex Örebro till skåne så kostar det:
3000:- i språng
1500:- i hanteringskostnad till hingsthållaren.
200:- (minst) per skick.
1500:- i seminavgift på mottagastationens veterinär
1500:- (minst) i stationsavgift till mottagarstationen.
Blir en viss skillnad.
På travhingstarna spelar dessa avgifter ingen större roll, de är bara en "piss i havet".
Har dock lite svårt att tro att de flesta "vanliga" arabstoägare tycker att det är värt detta.
(Jag tänker inte så själv, har betalat betydligt mer än detta till mina ston.)
Däremot har jag mycket kontakter, och har man lite feeling så märker man hur folk tänker, och det är att hellre en billig fölunge än en dyr, när det kommer till kritan.
 
Det som kostar extra är om man ska exportera sperma (625:-)
annars är det samma avgifter som på naturligt.
Men ärligt, inte är det väl så att alla stoägare verkligen sätter sig in i VAD det är de vill producera?
Tror absolut att många tar första bästa hingst...
 
Ursäkta att jag upprepar mig, trodde inte mitt långa inlägg blev sparat, så jag skrev en kort version också... :smirk:
 

Liknande trådar

Avel Jag tänkte betäcka två av mina egna ston med min egen unghingst. Jag gör det av personliga skäl, för min egen skull och utan tanke eller...
Svar
5
· Visningar
1 450
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Tilly_85
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp