Låna avelssto

Bukefalos 30 år!

kokosblåbär

Trådstartare
Hej!

Hur går man tillväga om man eventuellt vill hyra "magen"/ett avelssto, alternativt vara med i processen från början med hingstval osv, och "köpa" fölet innan den ens är i magen?

Jag är väldigt intresserad av avel, och vill gärna ha en häst som jag kan forma från början, men har kommit till insikten att mitt sto, även fast hon har helt otroligt temperament och exteriör, kanske inte är lämplig för avel då hennes pappa är okänd (svensk född men tjuvbetäckning och uppfödaren vägrar berätta vilken hingst som smitit in i stohagen🫠). Hon har dock bra stam på mammans sida!

Det beror väl lite på vad du vill / har möjlighet till och vad stoägaren är bekväm med, tänker jag. Ett alternativ är ju att du har stoet på foder inklusive avelsrätt, dvs du har stoet som om det vore ditt eget under tiden hon betäcks, är dräktig och går med föl samt att hon återlämnas till ägaren efter avvänjning av fölet. Tänk i så fall på att avtala om vad som händer om något går fel - om det inte tar sig, om stoet kastar, om fölet dör, om stoet dör, blir sjukt eller skadas osv.

Hade det varit mitt sto hade jag dock inte velat lämna ut henne på foder, utan jag hade helst sett att hon fått gå kvar i sin invanda flock, blir betäckt eller inseminerad på gården hon bor på och att den som vill ha ett föl verkligen bara "hyr magen" på stoet. Även i det fallet är det såklart viktigt att avtala om vem som har vilka skyldigheter/rättigheter och hur man gör om inte resultatet blir som tänkt eller om stoet / fölet behöver veterinärvård osv.

Så det finns nog inte ett enda svar på "hur man gör" utan det är upp till var och en att komma överens om.

Jag ser inga problem med avla på ditt sto heller, bara för att fadern är okänd. Inte sålänge hon är av en trevlig typ, sund och utan ärftliga sjukdomar och du har en plan för fölet. Med undantag för om hästen är av en ras/typ där stammen är nödvändig av någon anledning, typ islandshäst där stam är ett krav för att få starta. Det är ju inte nödvändigt för de allra flesta tävlingar.

Som svar på din egentliga fråga, ska du låna ett sto ska allt vara klart vad som händer om något händer, fölet dör, inte föds (stoet kanske inte blir dräktigt), stoet blir skadat osv. Jag tycker att det verkar ganska krångligt och riskfyllt, men finns andra som helt uppenbarligen är okej med det så det går säkert att göra på ett vettigt vis.

Jag är väldigt intresserad av avel, och vill gärna ha en häst som jag kan forma från början, men har kommit till insikten att mitt sto, även fast hon har helt otroligt temperament och exteriör, kanske inte är lämplig för avel då hennes pappa är okänd (svensk född men tjuvbetäckning och uppfödaren vägrar berätta vilken hingst som smitit in i stohagen🫠). Hon har dock bra stam på mammans sida!

En borde kunna räkna vilka hingstar de iaf KAN vara som är pappa till ditt sto?

Jag har lånat ut magen på mina ston några gånger. Tre gånger på mitt förra swbsto och en gång på mitt nuvarande.
Det har för mig fungerat bra och alla parter har varit nöjd.
De som lånat magen har alla bott söderut, närmsta ca 80 mil från mig.
Så stoet har stått hos mig, jag har ombesörjt allt gällande att få stoet dräktigt, skötsel, fölvak, skötsel av föl osv.
Fölägaren har stått för alla kostnader utöver det jag normalt hade haft för stoet plus en mindre avgift när fölet är fött.
Fölet har stått kvar hos mig tills det är avvant och sedan åkt med lastbil hem till ägaren.
Den som lånar magen väljer hingst men i samråd med mig då jag känner stoet.
Viktigt är att ha avtalat om allt som kan tänkas hända. Både innan och efter fölet är fött.

Hej!

Hur går man tillväga om man eventuellt vill hyra "magen"/ett avelssto, alternativt vara med i processen från början med hingstval osv, och "köpa" fölet innan den ens är i magen?

Hur kunnig är du inom avel? Vilken ras/gren rör det sig om? Jag som stoägare skulle inte låna ut ett avelsto till en okunnig men skulle kunna tex låta stoet bo kvar hos mig men den som tar föl står för alla kostnader och så finns det flera som gör. Beroende på vilken ras du är ute efter kan du tex hitta ett lämpligt sto i ngn fb grupp.

Konstigt att uppfödaren inte vill berätta vilken hingst som är pappan. Kanske ngt känt fel på denne. Jag är kluven på det här med att avla på vilket sto som helst men kan förstå tanken och viljan att vilja ha en avkomma efter sitt sto. Dock så finns det som du säkert vet inga garantier inom avel och har du otur kan avkomman få alla ”dåliga” saker från båda föräldrarna så det är alltid en chansning. Om jag själv hade varit i din sits hade jag kunnat tänka mig om stoet är frisk i övrigt och inte ska avlas på för hon har skadat sig eller har ngt ärftligt problem kunnat ta ett föl och då använt en hingst som lämnat hästar med bra psyke och bra ridbarhet.

Jag har kommit till instinkten, att om jag vill ha ett föl i framtiden, så är det säkraste kortet att köpa ett som redan är fött.

Men det är också spännande att vänta och längta och fantisera on vad det blir... det är värt något det också.

Men att ta ett föl på någon annans sto, som står kvar hos ägaren låter som ett bekvämt sätt.

Att ha stoet hemma, någon annans häst, och ta det ansvar som krävs, det låter som om det är mer riskabelt. Å andra sidan har man sitt föl direkt och kan skapa relation.

Mitt råd är att tänka igenom allt innan du bestämmer dig.

Själv har jag bara erfarenhet av egna ston som jag tagit föl på.

Jag har både lånat mage och tingat föl innan det var tillverkat. Som tidigare nämnts, skriv noga vad som gäller vid olika tillfällen. Jag blev tex lurad på två föl där jag betalade för extrakostnaderna (dvs stod risken för inget föl) fram tills fölen var födda. Sen ångrade sig uppfödaren och ville ha kvar fölen själv. Visst, jag fick tillbaka pengarna jag lagt ut, men hade det inte blivit några föl hade jag inte fått tillbaka pengarna…

När det gäller att ha stoet hemma och få fölet ”från början” så är det både roligt och ångestfyllt. Jag har dock klickat bäst med det föl jag köpte vid sex månaders ålder än de två föl av samma ras jag fött upp själv. Så det är egentligen inte mycket man missar första åren.

Om det blir en till häst för mig i framtiden kommer jag nog köpa en som är 2-3 år men inte insutten. Jag vill vänta längre med belastning av ryggen än vad som är tradition. Men då gäller det såklart att unghästen fått en bra uppväxt fram tills jag köper den.

Jag har både lånat mage och tingat föl innan det var tillverkat. Som tidigare nämnts, skriv noga vad som gäller vid olika tillfällen. Jag blev tex lurad på två föl där jag betalade för extrakostnaderna (dvs stod risken för inget föl) fram tills fölen var födda. Sen ångrade sig uppfödaren och ville ha kvar fölen själv. Visst, jag fick tillbaka pengarna jag lagt ut, men hade det inte blivit några föl hade jag inte fått tillbaka pengarna…

När det gäller att ha stoet hemma och få fölet ”från början” så är det både roligt och ångestfyllt. Jag har dock klickat bäst med det föl jag köpte vid sex månaders ålder än de två föl av samma ras jag fött upp själv. Så det är egentligen inte mycket man missar första åren.

Om det blir en till häst för mig i framtiden kommer jag nog köpa en som är 2-3 år men inte insutten. Jag vill vänta längre med belastning av ryggen än vad som är tradition. Men då gäller det såklart att unghästen fått en bra uppväxt fram tills jag köper den.
Det där med om man klickar är nog så viktigt, tänker jag. Bara för att man haft mamman så behöver inte fölet bli en lika kär som mamman är.

Alla individer är unika och som sagt, säkraste kortet är att köpa en häst som man gillar benställning på, kanske färg och kön. Men framför allt personlighet, iaf för de flesta som vill ha en kompis.

Sedan kan det vara så att man inte får tillfälle att köpa den man vill ha, och då får man ta ett föl på ett sto till sig själv.

Intressant att ditt köpe-föl passade dig bäst! Å andra sidan, mina bästa relationer till olika individer har varit av både olika kön, ålder och färger.

Det där med om man klickar är nog så viktigt, tänker jag. Bara för att man haft mamman så behöver inte fölet bli en lika kär som mamman är.

Alla individer är unika och som sagt, säkraste kortet är att köpa en häst som man gillar benställning på, kanske färg och kön. Men framför allt personlighet, iaf för de flesta som vill ha en kompis.

Sedan kan det vara så att man inte får tillfälle att köpa den man vill ha, och då får man ta ett föl på ett sto till sig själv.

Intressant att ditt köpe-föl passade dig bäst! Å andra sidan, mina bästa relationer till olika individer har varit av både olika kön, ålder och färger.

Köpefölet var Ariel, min bästis i 17 år. Tog två föl på henne, de var supertrevliga men inte ett dugg lika Ariel i temperamentet (däremot varandra, vilket var konstigt då de hade olika pappor).

Så avel är superskoj, men det är sällan man får det man beställt. ;)

En borde kunna räkna vilka hingstar de iaf KAN vara som är pappa till ditt sto?
Jag man borde tycka det men alla uppfödarens hästar blev omhändertagen av polisen & länsstyrelsen och har fått nya papper/namn/osv. Jag har provat DNA-typa mot 23 hingstar OCH valackar, men har inte fått träff på pappa, fick däremot träff på hennes mamma.

Hur kunnig är du inom avel? Vilken ras/gren rör det sig om? Jag som stoägare skulle inte låna ut ett avelsto till en okunnig men skulle kunna tex låta stoet bo kvar hos mig men den som tar föl står för alla kostnader och så finns det flera som gör. Beroende på vilken ras du är ute efter kan du tex hitta ett lämpligt sto i ngn fb grupp.

Konstigt att uppfödaren inte vill berätta vilken hingst som är pappan. Kanske ngt känt fel på denne. Jag är kluven på det här med att avla på vilket sto som helst men kan förstå tanken och viljan att vilja ha en avkomma efter sitt sto. Dock så finns det som du säkert vet inga garantier inom avel och har du otur kan avkomman få alla ”dåliga” saker från båda föräldrarna så det är alltid en chansning. Om jag själv hade varit i din sits hade jag kunnat tänka mig om stoet är frisk i övrigt och inte ska avlas på för hon har skadat sig eller har ngt ärftligt problem kunnat ta ett föl och då använt en hingst som lämnat hästar med bra psyke och bra ridbarhet.
Hade velat avla mot dressyr och WE, så det lite grövre/uppförsbacke-hållet än ett vanligt ädelt halvblod med långa steg.
Är medveten om att avel inte är en garanti överhuvudtaget, och att jag alltid ska förbereda mig på worst case scenario!
Jag skulle inte vela påstå att jag är expert såklart men har kanske mer erfarenhet än den vanliga "hästmänniskan". Jag har läst på en massa på senare tid och har även sommarjobbat på seminstation och varit med på 3-5 fölningar, så har lite i bagaget men hade självklart tagit hjälp av veterinärer och mer erfaren.

Jag har iprincip tagit alla DNA-prover och gentester som går och har iallafall inte hittat några ärftliga sjukdomar på mitt sto.
Hon har meriter i dressyr och WE (MSV) och hoppning upp till 120cm. Hon fick 9 skritt, 7 trav, 9 galopp på treårstestet, kommer inte riktigt ihåg resterande då det var x antal år sedan nu. Hon är PRE-korsning, med spansk toppstam på möderne så väldigt synd att hingsten inte går att hitta. Är förmodligen inget fel på hingsten, bara grova fel på uppfödaren:banghead:

Liknande trådar

• Vad sjutton är detta för ras?!
  • S
    Sto m. okänd härstamning?
  • C
    Heimdal om Hingsval och stoval....

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur