Arbeta ihop vaccinationer?

Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Nej, det har inte hänt mig tidigare heller. Har samkört vaccinationer i 25 års tid.

Trodde det var ovanligt med allergiska reaktioner men förstod efter att ha startat en länk här på Buke att det inte är så ovanligt trots allt...

Kan tillägga att mitt sto är 7 år och har fått dubbla vaccin de senaste 4 åren utan att reagera... Dock inte stelkrampen samtidigt då.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

fast enligt buke ska man inte vaccinera öht enligt vissa, för det är så farligt och onaturligt mot kroppen osv.

självklart kan reaktion komma, men jag skulle som sagt ändå inte klassa det som ngn pekpinne i fråga om allmänna råd då det som sagt inte hör till några vanligheter öht utan lär röra sig om typ 1% som blir riktigt dåliga som tydligen din blev. Det sker även med människor. Det i sammanhanget har även otroligt mycket att göra med andra sammanfallande omständigheter isåfall på den procenten - kanske var din häst nedsatt på annat sätt osv just då, och då blev den lilla procentchansen för mycket i sammanhanget osv.
jag försöker absolut inte bort ta vikten av din upplevelse det hoppas jag framgår. men nej - den är fortfarande inte representantiv att ge som avrådan allmänt det var det jag ville förtydliga.

skönt att allt är bra med din häst och den mår bra :)
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Jag vaccinerar tätare så jag hamnar där jag vill ha. Skulle vacc vara i juli och jag ville ha i feb kör jag i februari bara. Klart.

Har som tätast legat på 5 månader mellan "årsvacc" just för att dra ihop så alla hästarna hamnade på samma.

Aldrig haft problem varken när det blivit tätt, eller att ge alla vaccin samtidigt (vacc mot A2, stelkramp och botulism).

Botulism fick/borde man inte ge alldeles för tätt av någon anledning - som för mig är obegriplig med tanke på grundvaccinationen - men 5 mån emellan var ingen fara.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
958
Senast: Liten
·
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: gylle
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp