Bukefalos 28 år!

Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Haukur

Trådstartare
...finns det någonsin några fördelar med utsällningsvarianterna innom olika raser? Jag har ofta funderat på detta, varför folk går och skaffar sig sk. utställningsvarianter av en ras. Oftast känns det ju som att den arbetande varianten av en ras är både psykiskt och framförallt fysiskt sundare? Jag har väldigt svårt att försvara uppdelningen innom någon ras, varför kan man inte kombinera en bra arbetande hund (innom vilket område det än må vara) med en snygg hund som följer rasstandarden. Varför ska vi dela upp det över huvud taget? Ofta hör man folk som ska köpa ny hund och kanske vill hålla på både lite med utställning och med det hunden faktiskt är avlad för, men nej det går inet för utställningsvarianten klarar inte av att utföra arbete och den arbetande varianten har inte en suck i ringen.

Varför varför varför?
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Som jag ser det så finns det fortfarande en del rasen som klara både och.

däremot, en rasstandard är en dokument där någon/några sagt att så här SKA hunden se ut. Detta är för mig helt oförståeligt så Jakt/burks/arbetar sidan av de arbetande rasena faktiskt är utformade och ser ut som dom ska för att kunna utföra sitt arbete medan utställnings varianten ser ut som jag vet inte vad...

Vissa uppdelade raser är däremot ganska lika, och med en vettig dommare kan man få bra kritik även med en bruk/jakt/arbetande hund

jag ställer själv ut en del 3-4 ggr/år. men skulle jag välja så blir det bruks/arbetar delen av en ras som jag väljer.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Śjälvklart finns det raser som ff inte är uppdelade och jag tycker att vi ska sträva efter att det ska förbli så samtidigt som man bör börja fundera på vad det är som primeras på utställning -är det verkligen ett utseende som är optimalt för att hunden ska kunna utföra det arbetet den är framavlad för eller är det något annat?
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Folk får uppmärksamhet i utställningringen, vinner priser och det ser vackert ut... Fler fördelar kan väl knappast finnas... :cool:

Om de raser jag gillar mest skulle delas upp i en tvådelad ras hade jag inte behövt fundera många sekunder på vilken typ jag skulle välja (och det hade inte blivit utställningshunden...).

Det jag tycker är så galet synd är att de hundar som är avlade för ett visst arbete oftast är vackrast när de är mest funktionsdugliga.

En funktionsduglig hund - oavsett ras - är välproportionelig, välbalanserad och utstrålar något visst som är karakteristiskt för rasen.
En showhund - oavsett ras - verkar ha tendenser att bli opoportionelig, oblanserad och med mindre raskarakteristisk utstrålning.

För mig finns det inget vackrare än välbalanserade djur med unik utstrålning som speglar deras ursprung på något vis. Därför fastnar jag (vad jag vet) aldrig för utställningstyperna av hund.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

som sagt en rasstandard är ett domukment där någon/några har bestämt att så här SKA rasen se ut. vi tar schäfer som ex. hur F*n ska utställningschäfrarna kunna arbeta normalt ino bruks och se ut sådär?

det är hemskt i mina ögon att vi föjler en standard som leder oss till mer och mer extrema situationer.


och tack och lov så är inte alla raser inblandade... ännu :crazy:
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Grejen är den att det inte verkar vara allt för vanligt med att faktiskt följa rasstandarden när man dömer utställningsvarianter på hund.

För att ta schäfer som exempel eftersom det var den ras som du nämnde:
I rasstandarden står det: "Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar
lätt utan synligt avbrott."

Det fetstila verkar ha glömts bort eller feltolkats.

Det står även:

"Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och därmed försämras bruksegenskaperna. Om kroppsbyggnad och vinkling är korrekta blir rörelserna vägvinnande och marknära
och ger därmed ett ledigt, ändamålsenligt intryck.
Vid jämnt och lugnt trav bärs huvudet framåtsträckt och svansen något lyft, varvid en oavbruten, mjukt svängd rygglinje från öronspetsen längs nacken och ryggen ända till svansspetsen framträder."

Så frågan är hur väl domarna faktiskt följer rasstandarden när de dömer utställningsvarianter...
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Min teori är att folk tror att det är lättare att ha en showvariant, att den inte kräver lika mycket som en bruksvariant.

Vanligt iaf inom golden har jag märkt, och visst stämmer det i många fall att utställningsvarianten är mer "loj" än jaktgolden.

Jag är helt för "dual purpouse"-hundar. Jag har svårt att tro att våra uppfödare inte är bra nog att ta fram hundar som är både duktiga att jobba med och trevliga att se på. Men jag tror också det faller lite på att domarna idag faktiskt trissar upp hur en utställningshund ska se ut, tillsammans med uppfödarna driver de "showvarianterna" allt längre. Men jag hoppas att det är en vändande trend då det verkar som att allt fler får upp ögonen för Bruksvarianternas kvaliteter. Eftersom bruks och show i flera raser varit så delade länge skulle det vara bra ( ur genetiskt synpunkt) om man kunde börja "korsavla" så inom rasen. Genetisk variation främjar god hälsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Delvis kl

Jag tror inte heller att det är rasstandarden i grunden som förstör avelsarbetet och gör "odugliga" showhundar, utan misstolkningen och överdriften av rasstandarden. R_C ger ett bra exempel.

Sen kan jag hålla med om att utställningshundarna ofta är mindre krävande eftersom de inte avlas efter sina egenskaper utan efter hur det ser ut, men då kan man ju fråga sig, klarar man inte av att tillfredsställa t.ex. en jaktgolden, är då golden rätt ras? Då kanske man ska satsa på t.ex. en sällskapsras istället.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Labradorerna är ju uppdelade i tre varianter. En jaktvariant och sen den vanliga som är uppdelad i en arbetande och en show-variant. Den vanliga arbetande varianten är ju inte lika bra som jaktlabradoren.

Men... Jag diskuterade detta med en uppfödare precis som föder upp Labradorer som JAG vill ha dem. Vi är rörande överens om att jaktlabradoren inte lever upp till andra krav som vi ha. Det godmodiga och vänliga. Jag har ännu inte träffat på en jaktlabrador som är lika go och frimodig, men det finns säkert.

Därför kommer jag hålla mig till den arbetande "vanliga" Labradoren om det blir mer hundköp. Jag är trots allt rätt så nöjd med mina f.d. hundar arbetsmässigt. Nej de skulle aldrig gått lika bra på jaktprov, men apporterar bra för hushållet så att säga. Vi har även gått inoff. prov och det är inte apporteringen som brustit utan lydnaden, att hålla ihop en hund som VILL VILL VILL! (Måste tillägga för de som känner till den bruna jag haft att även hon fått beundrande *oh* och *ah* när vi apporterat med klubben :D Hon for som en jäkla skottspole och plockade in allt, nog är det fart i damen när hon vill ;) Men som sagt fattades finliret och det är ju det som gör det :D)

Ja sen har vi ju tränat lydnad, bruks och viltspår, men det är ju inte rasspecifikt så jag vet inte om det räknas.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Jag tror att svaret på frågan varför många köper en hund efter utställningslinjer är mycket enkel.

Man vet helt enkelt inte bättre!

Det finns jättemånga som inte förstår att vissa raser med tiden har utvecklats i två olika riktningar.

Utställningshundarna är nog mer synliga för allmänheten än vad brukshundarna är. Här på buke och på kennelklubben får folk som ska bli hundägare ofta tips att man ska åka runt på utställningar och titta och träffa uppfödare. Och lyser bruksuppfödarna med sin frånvaro och utställningsuppfödarna talar ju inte om att rasen är uppdelad utan framhåller det bästa med sina egna hundar.

Kan man inte så mycket så tror man nog ofta att de hundar som vinner på utställningar är de "finaste" och "bästa", det trodde i alla fall jag innan jag började ta reda på saker själv och hänga här och lära mig.

Ett talande exempel är en kille i min spårgrupp som har en oreggad rottis som inte är någon arbetsnarkoman precis. Han har förklarat att när han köper nästa hund så ska han minsann köpa en renrasig rottis som är mycket utställd och har "fin mentalitet". Jag försöker förklara på ett fint sätt (eftersom jag inte känner för att verka vara en besserwisser) att de mentalt bästa hundarna inte håller till i utställningsringen, men det går inte riktigt fram.

En annan tjej jag känner köpte en schäfer för att träna lydnad med men den är så vek och har så klen motor så den pallar inte ens för lydnadsträning. Behöver jag nämna att det är en räka? Hon har inte heller fattat grejen utan har valt hund från en "fin" och "välrenommerad" uppfödare.

Folk förstår helt enkelt inte!
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Sen kan jag hålla med om att utställningshundarna ofta är mindre krävande eftersom de inte avlas efter sina egenskaper utan efter hur det ser ut, men då kan man ju fråga sig, klarar man inte av att tillfredsställa t.ex. en jaktgolden, är då golden rätt ras? Då kanske man ska satsa på t.ex. en sällskapsras istället.

Jag tror inte att många tänker "hm, jag orkar inte aktivera en jaktgolden så jag tar en utställningsgolden istället" utan man vet helt enkelt inte om att rasen är uppdelad och på vilka sätt. Man tittar kanske på nätet och ser hemsidor med hundar som har fått priser på utställning och tycker att de är väl fina och den uppfödaren verkar ju duktig.

Jaktgolden säljs nog mer till människor som jagar eller som har koll och vet vad de letar efter och vill ha lite extra att bita i.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Sedan finns det en del personer som är fullständigt medvetna om att rasen de är intresserade av är delad - och köper den som är avlad enbart för utställning just för att de vill ha en utställningshund.
Jag vet även att vissa uppfödare med den inställningen ser till att enbart avla på hundar med utställningsmeriter, inte direkt har någon enhetlig grupp att tävla med i uppfödargrupper eftersom de vinnande hundarna (=deras avelsmaterial) varierar så mycket i typ.

Jag förstår inte varför man inte väljer en ras av sällskapshundarna (gr 9) om man enbart vill ha utställningshund. De hundarna är väl ändå "bara" framavlade för att vara söta och fina att titta på? Varför förstöra en jakt-/bruksras?
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Ja, självklart finns det sådana fall också. De som föder upp utställningshundar exempelvis är ju klart medvetna om att rasen är delad.

Då är väl förmodligen anledningen att man är väldigt förtjust i rasen men inte i bruksträning samt att man tycker att utställningar är jättekul... De ser nog inte heller det som så att de förstör rasen utan tycker väl att de utvecklar den. Trist men sant.

Jag ville bara sätta fingret på att många faktiskt inte är särskilt upplysta och att det som är självklart för "oss" här inne inte är alls självklart för många andra hundmänniskor.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Dessutom så är det väl ytterst få uppfödare som hävdar eller tror att de avlar endast för utställning. Om man kollar på uppfödarhemsidor i "min" ras(collie) tror jag det står på varenda en att deras viktigaste mål är mentalt stabila hundar - om man däremot granskar närmare vilka hundar de använder i avel och deras meriter(eller frånvaro av sådana) så börjar man undra över om de är hemmablinda eller faktiskt tycker att hundar som inte ens klarar MH utan att bryta verkligen kan tillföra särskilt mycket, i synnerhet om man parar med en hane som inte heller lyckats ta sig igenom sitt MH...

Det finns också uppfödare som tolkar det som står i rasbeskrivningen för collie; att de inte ska uppvisa någon aggresivitet, som att de helt ska sakna kamplust.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Ja man undrar ju hur man kan skriva på sin hemsida att man föder upp mentalt stabila hundar när de inte ens klarar MH. Men å andra sidan, "Mentalt stabila" kan man ju tolka hur fritt som helst... Själva kanske de tycker att det innebär att hunden är snäll..:crazy:
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Jag tror inte att många tänker "hm, jag orkar inte aktivera en jaktgolden så jag tar en utställningsgolden istället" utan man vet helt enkelt inte om att rasen är uppdelad och på vilka sätt.

Njo, ute på stan har jag stött på i alla fall vissa människor som resonerar just så. "Vi ville bara ha en golden som funkade i familjen så även om vi tycker att de röda/mörkare är finare (!) så valde vi en lugnare vanlig golden." Och tur var väl det brukar jag tänkta då...

Även vanliga svenssons som inte har så stor koll föredrar ofta schäfrar av brukstyp (exteriört iaf) men de kallar dem inte bruksschäfrar utan "rakryggade schäfrar av den gamla sorten" alt. "efter tyska rakryggade hundar".

I båda exemplen är det fokus på utseende och en stor portion okunskap. Skulle inte utställningsdomarna driva goldens mot tyngre, vitare och lurvigare hundar så hade det nog gått lika "illa" för rasen ändå men kanske åt ett annat håll. Rent generellt är dagens hundar allt oftare sällskapshundar samtidigt som folk gillar och vill ha variation.
Frågan är: ska alla dessa hundköpare styras in på hundgrupp nio eller ska man börja acceptera att det finns mildare "sällisvarianter" av vissa raser och tycka att det är något positivt? (Fast då är det mest med tanke på mentalitet jag skriver "sällisvarianter", inte hundar som meriterats fram tokig rent exteriört. Där behöver man slå ner foten ordentligt...)
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Även vanliga svenssons som inte har så stor koll föredrar ofta schäfrar av brukstyp (exteriört iaf) men de kallar dem inte bruksschäfrar utan "rakryggade schäfrar av den gamla sorten" alt. "efter tyska rakryggade hundar".

Just vad gäller schäfrar verkar man ju skrämmande nog kunna sälja vad som helst bara man marknadsför det som rakryggat - oröntgat, oreggat eller blandras spelar liksom ingen roll för så länge ryggen är rak så är det en bra hund verkar vissa resonera. Gärna vill man få det till att "den gamla sorten" också var extremt stor och långhårig medan de äldre bilder på schäfrar jag sett snarare visar en mindre hund än många av dagens älgar...
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Jo, jag skulle kunna tycka att det är okay att man avlar på "lättare" mentalitet i vissa fall, men när det gäller exteriören... Där vill jag inte ha förändringar. Vad jag vet finns det inte en enda tvådelad ras där utställningsvarianten är hälsosammare än arbetande varianten (snarare tvärt om) och för mig är i alla fall det viktigaste att hunden är hälsosam.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Frågan är: ska alla dessa hundköpare styras in på hundgrupp nio eller ska man börja acceptera att det finns mildare "sällisvarianter" av vissa raser och tycka att det är något positivt? (Fast då är det mest med tanke på mentalitet jag skriver "sällisvarianter", inte hundar som meriterats fram tokig rent exteriört. Där behöver man slå ner foten ordentligt...)

Jag kan faktiskt tycka det ja, de som inte har något direkt "mål" med sitt hundägande ska sikta in sig på grupp 9, eller åtminstone inte de mest aktivitetskrävande raserna.
Jag har t.ex. mött många som vill köpa utställningsgrey för att de har mindre jaktinstinkt än kappisarna, då kan jag tycka att vill man ha en hund utan jaktinstinkt bör man glömma vinthundarna helt. Det handlar ju inte bara om att man avlar sönder raser, det handlar ju även om vilseledande information till valpköpare.
När jag t.ex. kollade på schipperke hade jag mailkontakt med flera uppfödare och alla sa samma sak -de var utmärkta sällskapshundar som nöjde sig med promenader och lite godissök och det var iiiinga problem att ha dem i lägenhet osv.. Att de är ganska krävande hundar och dessutom både vaktiga och skälliga, det framgick inte alls av informationen.
Vet även flera som har blivit rekomenderade utställningsvarianten av settrarna (både engelsk, irländsk och gordon) för att de kräver mindre motion... Eh, ja det kanske de gör men de är fortfarande inga soffhundar.

Dels tycker jag det är skit när man avlar sönder exteriören på en hållbar arbetande ras. Dels tycker jag att det är synd att vi avlar bort de egenskaper som faktiskt gjorde rasen speciell. Dels tycker jag att det är förjävligt att man avlar mer på ett spektakulärt utseende än på en stabil mentalitet och som sagt, att man "lurar" valpköpare att köpa en "lättare" hund som kanske inte alls är så lätt som de tänkt sig ändå.

Jag tycker inte att vi ska ha 200 olika utseenden på en och samma hund, hellre 200 olika raser med olika egenskaper. Vill man ha sällskapshund så skaffar man sig en av de raserna som faktiskt passar till detta.
 
Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...

Jag kan inte annat än hålla med dig (och i frågan om greyhound - ÄR det verkligen så att utställningshundarna har mindre jaktinstinkt? Vet att det på salukisidan är många som undviker att köra någon typ av jakt med sina och enbart avlar på "utställningshundarna". Dessa hundar har trots detta starkt jaktlust)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 873
Senast: Atalantha
·
U
Övr. Hund Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig...
Svar
4
· Visningar
19 079
Senast: Julle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp