Beagle som sällskapshund (Svar på tidigare tråd)

U

UrsusRex

Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig och av någon anledning låser det sig när jag försöker svara i den tråden so here it goes;

Jag är som sagt Beagle ägare som någon sa i den tråden och efterfrågade min synpunkt om Beagle som sällskapshund.

Jag tycker såhär. Oavsett ras bland jakthundarna så fungerar de som sällskapshundar om de får arbeta tillräckligt på annat sätt såsom tex med spår, mental problemlösning, agillity eller lydnad osv. Men det räcker inte enbart med lydnad eller spår osv för att väga upp hundens arbetsbehov! Man får nog ställa in sig på att arbeta mkt och med flera olika inriktningar för att väga upp mot hundens behov.
Vad man bör tänka på är också att man förmodligen aldrig kommer nå lika bra resultat som om man valt en brukshund istället. Missförstå mig rätt nu! Med det menar jag att man får lägga mer arbete och svett på en jakthund för att nå höga resultat i förhållande till vad man behövt för att nå lika långt med en brukshund.
Detta gäller i synnerhet de drivande raserna (som tex Beagle) vilka är extremt självständiga och svårdreserade eftersom de är svårkontaktade.

Sedan Beagle som sällskapshund då?
Ja, jag tycker det är en kanonfin hund och den är känd för sin sundhet såväl fysiskt som psykiskt varför den ofta används som testdjur i medicinska samanhang.
Den är som sades matglad och extremt rymmningsbenägen!
Det är också något man bör tänka på! För när vi talar drivande harhundar så handlar det inte om att de rymmer och är borta i några timmar, de är borta hela dagen, ibland ännu längre.

Sedan måste jag tyvärr meddela att det blir svårt att få tag på en registrerad valp utan att vara jägare. Anledningen till det är att rasklubben styrt upp aveln för att förbättra jaktegenskaperna och hanhundar får inte stå kvar på A-listan efter tre kullar såvida inte valpar efter dem meriteras. Följdaktligen ligger det i uppfödarnas intressa att sälja till jägare och helst till jägare som ämnar tävla med sina hundar. Personligen tycker jag det är kanon och det visar sig tydligt i tävlingsresultaten där Beaglen med råge gått om övriga stövarraser (dit beaglen räknas) i resultaten, utom möjligen inom rävjakt där Schillern fortfarande dominerar.

Sedan vill jag inflika att alla mina jaktbekanta avrådde mig från att köpa Beagle för deras utpräglade jaktlust, ihållighet och nästan hypnosartade jakt. Jag lyssnade inte men börjar mer och mer förstå att det trots allt nog hade varit lättare med en stövare än en beagle trots risken att inte få stövaren rådjursren. Beaglen är helt enkelt mer rymmningsbenägen, driver längre och är mer svårkontaktad än övriga stövarraser.
Själv har jag haft högt meriterade fågelhundar inom såväl jakt som lydnad. Men med Beaglen kommer jag nog aldrig komma dit inom lydnad. Som det är nu kan jag ha henne lös men måste hålla koll för kommer hon utom synhåll och märker att ingen ser då drar hon och då är det så gott som omöjligt att få kontakt med henne igen. Jag måste vara inom synhåll och vråla som en gris för att bryta, sedan kan jag utfärda komando och hon lyder.

För att ta ett varnande exempel gällande Beagle som sällskapshund så kan jag berätta om grannen som köpte en Beagle trots att de inte jagar. Den var/är mkt nervös och biter ägarna då de ska klippa kklorna bada osv.... Nu tror jag det beror mer på ägarna än att hunden inte jagar men huvudpoängen är att små hundar kräver precis lika mkt som stora hundar, särskillt om de är utpräglat framavlade för att arbeta inom specifikt område.

Men trots allt detta så tror jag man kan hitta sällskapsbeaglar om man lägger manken till och i mitt tycke är det en oerhört trevlig och social ras vars enda nackdel är att de tenderar rymma och att de har lätt för att bli feta.

Mvh
Björn
 
Sv: Beagle som sällskapshund (Svar på tidigare tråd)

Hej Björn!

Stort tack för ditt utförliga svar! Mycket intressant läsning och goda råd både från dig och de som tidigare svarade på mitt inlägg!

Har haft tid att tänka över det här lite mer, har även fått låna ett par engelska böcker om Beagle av en bekants bekant. Har tidigare inte förstått varför just beaglen framkallar så mycket "antikänslor" hos folk när man talar om att inte använda den till jakt. I mitt tycke finns det ju så många andra raser med varierande jaktegenskaper som används till allt annat än just det. Har dock mer och mer insett, vilket du även skrev här, att beaglen är svårare än andra raser.

Ja, det verkar stämma väldigt bra det du säger att det nog är svårt att få köpa en registrerad valp om man inte jagar. Har bara hittat en uppfödare. Är fortfarande lite osäker på forumsreglerna och vet inte om man får nämna kennelnamn så jag låter bli, kan skicka adressen till hemsidan i ett PM om någon vill veta. Har tänkt att jag skulle åka dit och träffa hundarna och uppfödaren men är för tillfället sjukskriven p g a en skada och har ej haft möjlighet till detta.

Hursomhelst, minussidan för beaglen har definitivt blivit större med tiden och jag tror att jag gör både den blivande hunden och mig själv en otjänst genom att skaffa en. Detta blir trots allt första hunden och även om jag anser mig ha hyfsat god kunskap om hundar så känns det nog som en lite för stor utmaning och chansning. Har några nya raser som jag kan tänka mig och försöker informera mig om dessa så jag kommer väl inom kort att terrorisera bukefalisterna här med fler frågor om olika raser. ;)

Tack än en gång!

Mvh
Gojan
 
Sv: Beagle som sällskapshund (Svar på tidigare tråd)

Trevligt med folk som kommer med sakskäl istället för inlägg som"du skall inte ha någon hund".
Hur går det med kisseriet förresten.
PL
 
Sv: Beagle som sällskapshund (Svar på tidigare tråd)

Instämmer helt!
Ett svar som "Tycker inte du ska köpa en jakthund" är väl okej men utan en motivering så hade det ju inte hjälpt mig så mycket! Härligt med alla dessa kunniga och hjälpsamma hundmänniskor som kan ge bra svar med bra underlag.
Tummen upp för er!
 
Sv: Beagle som sällskapshund (Svar på tidigare tråd)

Härligt svar!!! :bow: :bow:

Försökte mig på nåt liknande, men har ju inte all fakta och kunskap som du har!!

Har själv växt upp med beaglar och en jagande pappa. Så för mig personligen har de ju mest varit sällskapshund/agilitykompis. Men deras huvudsyssla har ju ändå vart jakten. Så jag har ju alltid både fått ha kakan och äta den!! :d :p

Har sååå svårt att tänka mig nån annan ras, men precis som Gojan har jag nu kommit fram till att det inte blir nån beagle för oss... Tyvärr...

Så tack för utförligt svar!! :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 088
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 534
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 030
Hundavel & Ras Okej så för mer än ett år sen nånting så skrev jag min första ras tråd och bad om hjälp om vad jag ville ha. Det slutade i schäfer och...
Svar
15
· Visningar
2 253
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp