Arbetsgivare har rätt att kräva god hälsa?

inhale_1

Trådstartare
Arbetsgivarna har idag ett enormt ansvar för sina arbetstagare och skall se till god arbetsmiljö, men får även på köpet stå för den privata ohälsa som arbetstagaren har eller "skaffar sig".
Om någon knarkar eller super har arbetsgivaren skyldighet att rehabilitera exempelvis. Det blir ofta oerhört dyrt. Arbetsgivaren förbjuder sånt på arbetsplatsen.
Om AG skulle börja ställa krav på hälsosam livsstil? Om en person börjar bli tjock att jobbet blir lidande. Är det lika självklart för en arbetsgivare att först hjälpa till viktnedgång och sedan om personen ändå på sin fritid käkar till sig övervikt ha rätt att ge sparken?

Arbetsgivarna har idag ett enormt ansvar för sina arbetstagare och skall se till god arbetsmiljö, men får även på köpet stå för den privata ohälsa som arbetstagaren har eller "skaffar sig".
Om någon knarkar eller super har arbetsgivaren skyldighet att rehabilitera exempelvis. Det blir ofta oerhört dyrt. Arbetsgivaren förbjuder sånt på arbetsplatsen.
Om AG skulle börja ställa krav på hälsosam livsstil? Om en person börjar bli tjock att jobbet blir lidande. Är det lika självklart för en arbetsgivare att först hjälpa till viktnedgång och sedan om personen ändå på sin fritid käkar till sig övervikt ha rätt att ge sparken?
Nja inställning...jag var mer ute efter diskussion. Med inte du tydligen? Det är inte lika läskigt att sparka de som tar droger/dricker alkohol (även om de sker på fritiden)

Jag tycker inte att det är jämförtbart.
Det är dessutom inte så att man har rätt att sparka någon som dricker alkohol heller. I så fall hade många fått sparken (jag till exempel drack ett glas vin igårkväll)

De enda fall som AG kan kräva saker är väl yrken där en viss fysik behövs, jag tänker till exempel brandman.

Jag tycker inte att det är jämförtbart.
Det är dessutom inte så att man har rätt att sparka någon som dricker alkohol heller. I så fall hade många fått sparken (jag till exempel drack ett glas vin igårkväll)

De enda fall som AG kan kräva saker är väl yrken där en viss fysik behövs, jag tänker till exempel brandman.
Varför är det inte jämförbart? Bägge delar kan bli ett missbruk som går ut över din arbetsprestation.
En arbetsgivare är skyldig att ge behandling för missbruk. Om personen i fråga tar avsteg från detta får AG ge sparken.
Bara för en person äter en påse godis så behöver man ju inte missbruka mat och socker (som jämförelse på ditt glas vin du drack igår)

På vilket sätt menar du att övervikt påverkar arbetsprestationen? När tycker du att en arbetsgivare kan börja ha synpunkter på det? Vid ett visst antal kilo? BMI? Eller vad?

På vilket sätt menar du att övervikt påverkar arbetsprestationen? När tycker du att en arbetsgivare kan börja ha synpunkter på det? Vid ett visst antal kilo? BMI? Eller vad?
Du kan i nästa inlägg svara på varför det inte är jämförbart med knark/alkohol....
Det jag tänker främst på är att personen med begynnande övervikt kan bli mindre villiga att böja sig ner, får svårt att knöka sig in i trånga utrymmen (mekaniker, vvs:are elektriker). Inte bara som brandman som man behöver god fysik. På min arbetsplats ska vi ner i trånga varma utrymmen. Det blir omöjligt för en överviktig person att klara det.
När en person får svårt att klara arbetsuppgifter som tillhör dennes arbetsbeskrivning och låter arbetskollegor utföra dem då tycker jag arbetsgivare bör få ha synpunkter på det.
Men med dina svar hittills förstår jag att detta är en mycket het potatis.

Det hör inte till vanligheterna att folk blir för överviktiga för att klara sitt jobb. Den som har ett fysiskt krävande jobb håller sig oftast i hyfsat trim med hjälp av jobbet ändå.

I och med att det är extremfallet om någon är så pass fet ( och att det inte har medicinska orsaker så det är en följd av sjukdomar) att de inte klarar av jobbet rent konkret så är det en ickefråga för det mesta. Problemet med fetma är väl snarare att det kan ha psykiska orsaker som gör att det går ut över jobbet och/eller att man råkar ut för följdsjukdomar. Skulle det ske art någon lastbilschaffis blir så fet att denne inte kan komma i förarhytten och köra eller motsvarande så är det väl i första hand omplacering och läkarvård som är aktuellt. Men blir man så pass fet är det tveksamt om man lyckas ta sig till jobbet samt att det för länge sedan gått från att vara en frågan om övervikten i sig utan att det sanarare är ett medicinskt problem.

Uppsägnng kan bli aktuellt om en person inte längre klarar av sitt jobb och utsikterna att denne gör det på rimligt tid är dåliga och inte för problemet i sig.

Det låter mest som mobning, någon de vill bli av med och så skyller man på fettma.

Jag tycker inte att övervikt är jämförbart med missbruk av alkohol överhuvudtaget.
På vilket sätt skulle det vara det? Jag förstår inte ens hur man kan komma fram till att det ÄR jämförbart.

Jag tror också att matmissbruk har med psykiska problem att göra i grunden. Precis som med droger/alkohol-jag alla typer av missbruk. AG är skyldig till rehab vid vissa missbruk med inte vid andra.
Det är inte säkert att det finns någon möjlighet till omplacering, och läkarvård för övervikt? Nej mer rehab som vid övriga missbruk. Sen är det upp till personen själv att vilja.
Att det skulle handla om mobbing eller en chans att bli av med någon som du/Ni vill få det till är att dra till med obefogade anklagelser!!! Kanske för att ni själva är överviktiga och tycker diskussionen skall ta slut nu? Varför skulle en AG skylla på fetma om denne vill bli av med en person? Har aldrig hört att feta personer skulle vara mer benägna att vara jobbiga för AG. Men Ni kanske har annan erfarenhet?

Jag tror också att matmissbruk har med psykiska problem att göra i grunden. Precis som med droger/alkohol-jag alla typer av missbruk. AG är skyldig till rehab vid vissa missbruk med inte vid andra.
Det finns många orsaker till fettma, flera av dem är fysiska. Det har också till stor del ärftliga komponenter, det är bara att se på djuren, vissa hästar är lättfödda och andra svårfödda så är det är det gäller mänskligheten också. Det är inte så att ett visst intag av föda i kombination av en viss mängs aktivitet ger en viss vikt. Det är betydligt mer komplext.
Det är inte säkert att det finns någon möjlighet till omplacering, och läkarvård för övervikt? Nej mer rehab som vid övriga missbruk. Sen är det upp till personen själv att vilja.
Hur hjälper det att vilja gå ner i vikt om det är ett rent medicinskt problem?Ofta finns det möjligheter till omplacering om arbetsgivaren vill och personen är omtyckt.

Att det skulle handla om mobbing eller en chans att bli av med någon som du/Ni vill få det till är att dra till med obefogade anklagelser!!! Kanske för att ni själva är överviktiga och tycker diskussionen skall ta slut nu? Varför skulle en AG skylla på fetma om denne vill bli av med en person? Har aldrig hört att feta personer skulle vara mer benägna att vara jobbiga för AG. Men Ni kanske har annan erfarenhet?
Jag har sett många exempel på påhittade fel hos anställda som orsak till avsked men inte ett enda exempel på någon som faktiskt är för fet för att jobba, alltså där fetman i sig orsakar arbetsoförmåga.

Mobbning är ett stort problem i samhället, inte minst när det gäller överviktiga, din reaktion är med att beskylla de du debatterar med för att vara feta är väl att sänka debatt nivån under mattkantsnivå?

Jag kan tänka mig många exempel när arbetsgivaren vill bli av med en överviktig pga utseende än att den anställda verkligen inte klarar av jobbet. I alla jobb där någon representerar ett företag utåt, i synnerhet i arbete i hälso-och bantningsindustrin så kan det vara pinsamt med en överviktig anställd. Ta en gyminstrunktör, personlig tränare eller bantningskonsulent som bär på 10-15 kg extra hull. Där kommer säkert mobbning som ett brev på posten.

Absolut kan vikt ha betydelse.

Tex om en person är så överviktig att den inte klarar att stå längre stunder, inte orkar gå i trappor och därför är långsam och klarar mindre, eftersom varje längre förflyttning kräver en stund av återhämtning.

Tror inte det handlar om BMI utan helt enkelt huruvida arbetsprestationen påverkas eller inte?

Jag kan mycket ävl tänka mig att de två jag har i bekantskapskretsen som är gravt överviktiga presterar väldigt mycket sämre än en någorlunda normalviktig eftersom de helt enkelt inte orkar.

Vad jag tycker i frågan vet jag inte riktigt. Än.

Mobbning är ett stort problem i samhället, inte minst när det gäller överviktiga,
Om vi ändrar fokus och jämför med att dricka lite vin på fredagskvällen.
Det måste väl vara i paritet att ha 10, 15- kanseke 20 kilo övervikt?

men missbruk - alkoholism, knark - kan kanske vara att jämföra med >50 kilos övervikt?

Om man flyttar fokus från mobbning till just arbetsprestation? Det är väl inte mobbning att sätta in åtgärder mot ett rejält alkoholmissbruk? På samma sätt kanske det kan vara berättigat att erbjuda hjälp mot kraftig övervikt (samtal, dietist, tränare - whatever)

Som sagt - jag vet inte vad jag tycker. Behöver nog tänka ett tag.

Jag ser fetma, stor viktuppgång som symptom (ibland biverkning) på något annat så frågan är väl varför den anställda går/gått upp i vikt? Får man sparka ngn som drabbats av tex stress och ångest? Hur möter man en anställd som drabbas av psykisk ohälsa? :)

Kanske för att ni själva är överviktiga och tycker diskussionen skall ta slut nu?

Humor. Följ ditt nick och dra ett djupt andetag.

Varför så fixerad på fetma? Finns ju många andra källor till ohälsa. Rena sjukdomar också. Vad ska göras med en astmatiker, tex? En person med astma tenderar att bli mycket sjukare vid tex en vanlig förkylning, och kan till och med få otäcka följdsjukdomar (lunginflammation är inte kul). Kanske borde alla astmatiker sorteras ut? Hur är det med psykiska åkommor, ofta svårbehandlade och diffusa för omgivningen. Folk som får huvudvärk ofta (svårare att koncentrera sig och orka)? Människor med eksem och andra hudåkommor? Lättretlighet också, ett gissel på arbetsplatser?

Vilken nivå av "skadligt för hälsan" ska man lägga sig på? Enligt en del är vegetarianism den bästa, mest hälsosamma kosten - enligt andra gäller det att äta så mycket animalier man bara kan trycka i sig. Vilken av dessa linjer ska man följa, när man sorterar arbetstagare? Hur är det med kristallhealing, kanske borde alla som inte går på det minst en gång i veckan sorteras in i en riskgrupp att hantera? Eller tvärtom, alla som går på det?

Fetma verkar dock väldigt viktigt för dig, jämförbart med alkohol- och narkotikamissbruk? Det är en riktigt extrem inställning, om man har någon erfarenhet av de senare.

Frågan är mycket intressant.

Ett stort ansvar ligger på arbetsgivaren, och det ansvaret kan få stora konsekvenser för företaget. Ska arbetsgivaren tvingas till det ansvaret, måste det också komma rättigheter i paketet.

En anställd som missköter sin hälsa (genom att dricka för mycket, äta fel, knarka, inte sköta sin träning vid fysiskt arbete) riskerar att bli en belastning för företaget.

Jag är varje dag på flera arbetsplatser där redan 10 kg för mycket kommer att påverka arbetsinsatsen väsentligt. I vissa fall går det helt enkelt inte att utföra arbetsuppgifterna om det finns för mycket hull.

.
Hur hjälper det att vilja gå ner i vikt om det är ett rent medicinskt problem?Ofta finns det möjligheter till omplacering om arbetsgivaren vill och personen är omtyckt.
Ett medicinskt problem. Skulle tro att man tar itu med det som med vilken annan medicinskt problem. En diabetikers syn har kraftigt försämrats, denne kan inte längre utföra arbete där god syn krävs på alla tjänster inom företaget-för att ta ett exempel.
Lika självklart att en AG frågar bekymrat jag ser att du magrat av rejält den senaste tiden, är du sjuk eller är det något annat jag borde veta, borde det kunna vara att säga jag ser att du ökat rejält i vikt det senaste året. Är det något som inte står rätt till. kan vi hjälpa dig? Det skulle inte vara lika självklart? En manlig chef till en kvinnlig anställd tex? Lider den magra av bulimi/anorexi skulle jag gissa på förnekelse och personen skulle känna sig krängt. Det skulle en person som ökar i vikt med säkerhet också göra och reagera med ilska.
Mobbning är ett stort problem i samhället, inte minst när det gäller överviktiga, din reaktion är med att beskylla de du debatterar med för att vara feta är väl att sänka debatt nivån under mattkantsnivå.
Jag beskyller inte jag blev bara så förundrad över era tvärsäkra påståenden att det handlar om mobbning så tidigt i en diskussion.
Jag kan tänka mig många exempel när arbetsgivaren vill bli av med en överviktig pga utseende än att den anställda verkligen inte klarar av jobbet. I alla jobb där någon representerar ett företag utåt, i synnerhet i arbete i hälso-och bantningsindustrin så kan det vara pinsamt med en överviktig anställd. Ta en gyminstrunktör, personlig tränare eller bantningskonsulent som bär på 10-15 kg extra hull. Där kommer säkert mobbning som ett brev på posten.
Då tänker vi helt olika. Och jag börjar undra vad DU har för syn på människor. Varför skulle en AG ta hänsyn till utseende om denne utför ett fullgott arbete??

Om vi ändrar fokus och jämför med att dricka lite vin på fredagskvällen.
Det måste väl vara i paritet att ha 10, 15- kanseke 20 kilo övervikt?

men missbruk - alkoholism, knark - kan kanske vara att jämföra med >50 kilos övervikt?

Om man flyttar fokus från mobbning till just arbetsprestation? Det är väl inte mobbning att sätta in åtgärder mot ett rejält alkoholmissbruk? På samma sätt kanske det kan vara berättigat att erbjuda hjälp mot kraftig övervikt (samtal, dietist, tränare - whatever)

Som sagt - jag vet inte vad jag tycker. Behöver nog tänka ett tag.
Då vi inte fått några konkreta exempel här och TS generellt pratar om övervikt och inte fetma så är jag fundersam på vad hon egentligen syftar på. Är det personer med grav fetma som har problem att röra sig, gå i trappor inte klarar av lyft, har följdproblem som leder som håller på att klappa ihop osv.

Det är ett klart problem med folk som fysiskt inte orkar jobba oavsett om det beror på grav fetma, allergier, ledproblem, migrän, psykiska problem eller bakfylla. Kan personerna inte komma upp på banan och jobba med normal kapacitet så är det rimligt med avsked men då ska man ha försökt.

Utifrån hur frågan är ställd så kämns det mest som att TS har någon i åtanke som de vill bli av med då hon talar om någon som börjar bli tjock, inte fet. Vad pratar vi om för tjänst och för grad av övervikt? Ett butiksbiträde med 10 kg övervikt eller en brandman med 40 kg övervikt? Är det allmänt sämre häsa med många sjukdomsdagar eller att det är fysiskt omöjligt att utföra jobbet med övervikt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka