Arbetsgivare har rätt att kräva god hälsa?

Jag ser fetma, stor viktuppgång som symptom (ibland biverkning) på något annat så frågan är väl varför den anställda går/gått upp i vikt? Får man sparka ngn som drabbats av tex stress och ångest? Hur möter man en anställd som drabbas av psykisk ohälsa? :)
Kan de inte utför arbetet blir det sjukskrivning och sedan arbetsträning. Arbetsgivaren är tvungen att erbjuda annan plats inom företaget (vilket jag tycker är helt riktigt)
Man möter alla personer med medkänsla, respekt och omsorg

Kan de inte utför arbetet blir det sjukskrivning och sedan arbetsträning. Arbetsgivaren är tvungen att erbjuda annan plats inom företaget (vilket jag tycker är helt riktigt)

Nej, det är inte arbetsgivaren tvingad till. FINNS det andra arbetsuppgifter kan det bli tal om omplacering, men arbetsgivaren är inte skyldig att uppfinna en plats till någon som behöver omplaceras.

Jag beskyller inte jag blev bara så förundrad över era tvärsäkra påståenden att det handlar om mobbning så tidigt i en diskussion.
Tvärsäkert? Var får du det ifrån?

Då tänker vi helt olika. Och jag börjar undra vad DU har för syn på människor. Varför skulle en AG ta hänsyn till utseende om denne utför ett fullgott arbete??
Det är högst vanligt att folks yttre bedöms och i synnerhet om man representerar företaget utåt.

Och du nu har du beskyllt mig både för att vilja avsluta diskussionen pga fetma och ifrågasätter min människosyn. Är det inte dags att för dig att höja nivån på diskusionen lite och sluta med personangreppen?

Jag tycker att arbetsgivare i första hand ska erbjuda hjälp frivilligt. Jag vet tex arbetsgivare som startade en viktväktargrupp där det var gratis att gå, och där man också kunde gå hjälp enskilt. Jag vet också arbetsgivare som har gemensam promenad tex två ggr i veckan. Helt enkelt för att uppmuntra fysisk aktivitet.

Jag tycker dock att om det blir ett problem att utföra arbetsuppgifter pga övervikt ska arbetsgivare ha rätt att ta upp frågan. Lägga upp en plan för hur man ska gå tillväga.
För mig är det självklart att om jag tex söker jobb som brandman så måste jag ha en viss fysik. Däremot om jag har ett kontorsjobb så kanske mina arbetsuppgifter inte påverkas på samma sätt. Dock kan ju en person med riktigt kraftig övervikt ha följdsjukdomar som gör att man får mer frånvaro även om ban inte har ett fysiskt jobb.

Senast ändrad:
Vad händer om man gör något som arbetsgivaren vill, som att sluta röka, och effekten blir att man går upp massor i vikt?

Fast alltså, det är ju inte så att man bara får en massa kilo för att man slutar röka. Man gör från ett beteende (rökning) till ett annat (äta). Att byta från alkohol till knark är ju heller ingen lösning på ett missbruksproblem.

Den absolut majoriteten av överviktiga har själva ätit sig till sin övervikt. Det beror inte på fysiska skäl, utan man äter helt enkelt mer än man gör av med. Vissa har en olycklig genpool som gör att det är lättare att lägga på sig (vilket är lyckligt om man är stenåldernsmänniska och ska överleva på lite), men det går inte att komma ifrån att det ändå handlar om att stuva in mer än vad man gör av med.

Vissa har lyxen att inte behöva tänka på vad som går ner i kakhålet, men de flesta av oss kan inte unna oss dåliga vanor utan att få någon form av olycklig biverkning av dem. T ex fler kg på kroppen.

Om nu fysisk hälsa är väldigt viktigt för arbetsgivaren kan man också tänka att alla anställda bör erbjudas gratis träning och rådgivning kring hälsa på arbetstid. Som del av anställningen. Om det är tydligt vid anställningens början och arbetstagaren vägrar delta, kan det mycket väl vara grund för uppsägning.

Men det går inte att i efterhand bara lasta allt ansvar på arbetstagaren.

Fast det räcker ju inte att du tycker att de inte kan eller utför arbetet dåligt. Så länge det går att organisera arbetet så att man löser uppgifterna, spelar det ingen roll om enskild anställd inte kan göra vissa speciella uppgifter. Det bör givetvis diskuteras mellan denne och hens chef.

Nej, man är inte tvungen att erbjuda omplacering. Jag jobbar som chef på ett företag där det bara finns en typ av tjänst. Vi kan inte omplacera och det är inte heller ett krav att vi ska skapa låtsasjobb för att omplacera.

Fast alltså, det är ju inte så att man bara får en massa kilo för att man slutar röka. Man gör från ett beteende (rökning) till ett annat (äta). Att byta från alkohol till knark är ju heller ingen lösning på ett missbruksproblem.

Den absolut majoriteten av överviktiga har själva ätit sig till sin övervikt. Det beror inte på fysiska skäl, utan man äter helt enkelt mer än man gör av med. Vissa har en olycklig genpool som gör att det är lättare att lägga på sig (vilket är lyckligt om man är stenåldernsmänniska och ska överleva på lite), men det går inte att komma ifrån att det ändå handlar om att stuva in mer än vad man gör av med.

Vissa har lyxen att inte behöva tänka på vad som går ner i kakhålet, men de flesta av oss kan inte unna oss dåliga vanor utan att få någon form av olycklig biverkning av dem. T ex fler kg på kroppen.

Ämnesomsättningen förändras efter att man slutat röka. Det finns många som inte ändrat sitt ätbeteende och ändå ökat i vikt.

Bara för att väldigt många har ätit sig till sin övervikt kan man inte generalisera och skuldbelägga alla med övervikt. Förutom gener och rökstopp kan man ha råkat ut för sådant som skador och sjukdomar som gör att man inte kan röra sig i normal utsträckning.

Ämnesomsättningen förändras efter att man slutat röka. Det finns många som inte ändrat sitt ätbeteende och ändå ökat i vikt.

Bara för att väldigt många har ätit sig till sin övervikt kan man inte generalisera och skuldbelägga alla med övervikt. Förutom gener och rökstopp kan man ha råkat ut för sådant som skador och sjukdomar som gör att man inte kan röra sig i normal utsträckning.
Exakt!!
Dessutom är en del av den ärftliga komponenet i övervikt sötsuget, för vissa är det mycket svårt att avstå från sötsaker och för andra är sötsaker ointressanta.

Min erfarenhet är att de som moraliserar kring att äta fel/för mycket ofta är de som aldrig kännt suget. Att avstå något där man inte har ett fyfsikt begär är väldigt mycket enklare än om man bara tycker det är gott och är hungrig.

Det är ur den aspekten mycket lättare med samma typ av sug för en alkoholist, att inte dricka något med hänvisnng till alkoholproblem men att inte ens smaka på tårtan, bara en liten bit, är förvisso också acceptabelt men först efter att ha blivit trugad gång på gång och vid varje tillfälle.

Vet i fan om hälsa och övervikt sitter så mycket ihop? Jag är en av dom tjockaste på mitt jobb (det är jag och 1 till). Men jag är aldrig sjuk (eller jo, jag var 2 veckor sjukskriven efter en tand-op men annars 0 dagar de senaste 15 åren). Jag har topp värden på allt, som tex kolesterol, socker osv. Jag har ovanligt lågt blodtryck (dock ej för lågt). Jag tränar regelbundet (3-4 ggr i veckan blandat cardio-styrka). Jag kan relatvit otränad springa 3 km utan problem, 5 km normaltränad och mer om jag ligger i ordentligt. Inte äter jag några berg med godis heller (finns fan inget gott godis i Tyskland) men visst slinker det ner choklad kanske lite för ofta. Jag cyklar dagligen minst 1 mil i jobbet. Jag kan både stå på knä och knäböja utan problem. Men jag gillar mat lite för mycket helt enkelt. :p

Så jag väger över 30 kg för mycket så jag är nog en dålig anställd. :angel:. Mina normalviktiga kollegor med sjukfrånvaro för minsta lilla (här får man ju 100% från dag 1 så sticker det lite i stortån är man gärna hemma en vecka) är säkert mer lönsamma.....;)

Att de som är överviktiga nödvändigtvis är ohälsosamma och inte klarar av ett fysiskt jobb lika bra som en normalviktig är struntprat.

Jag har varit överviktig och blev sedan anorektiker. I båda faserna har jag haft fysisikt krävande jobb och jag kan säga att jag orkade så mycket mer när jag var överviktig. Varför? Jo, under fettet satt det rejält med muskler. De försvann när jag rasade i vikt.

Att vara ohälsosam oavsett vikt är givetvis inte bra men det finns också gränser för hur mycket en arbetsgivare (eller vem som helst egentligen) får lägga sig i någons livsstil. De flesta gör något som inte är optimalt för hälsan så man ska vara jäkligt försiktig att kasta första stenen om man inte har väldigt rent utanför sin egen dörr.

Jag är också väldigt less på att samhället glider mot att det är väldigt lätt att mobba överviktiga. Alla kommer inte att se likadana ut och ha samma storlek. Det är mycket bättre att fokusera på vad som är hälsosamt än någon specifik vikt.

Fast det är ju precis det jag menar. Man får ju rätta munnen efter matsäcken, eller i det här fallet magsäcken.

Vet jag att jag har stillasittande tillvaro kan jag inte stuva in som jag vore högaktiv. Och har jag slutat röka och ämnesomsättningen blir lägre, kan jag inte heller stuva in som jag vore rökare.

NÅGOT ansvar har man ju ändå på det personliga planet.

Att vara ohälsosam oavsett vikt är givetvis inte bra men det finns också gränser för hur mycket en arbetsgivare (eller vem som helst egentligen) får lägga sig i någons livsstil.

Problemet är att det redan idag sker en rätt hård screening vid anställning. Just för att det kostar så mycket att få in någon som är ohälsosam i sin livsstil.

Det kommer ju bara att öka "mobbingen" av överviktiga, eftersom det på sikt blir så att ingen vågar anställa de som anses utgöra en risk. Det behöver inte vara en risk, men det kan bli en rejäl smäll - bättre att välja någon annan.

Då vi inte fått några konkreta exempel här och TS generellt pratar om övervikt och inte fetma så är jag fundersam på vad hon egentligen syftar på. Är det personer med grav fetma som har problem att röra sig, gå i trappor inte klarar av lyft, har följdproblem som leder som håller på att klappa ihop osv.

Det är ett klart problem med folk som fysiskt inte orkar jobba oavsett om det beror på grav fetma, allergier, ledproblem, migrän, psykiska problem eller bakfylla. Kan personerna inte komma upp på banan och jobba med normal kapacitet så är det rimligt med avsked men då ska man ha försökt.

Utifrån hur frågan är ställd så kämns det mest som att TS har någon i åtanke som de vill bli av med då hon talar om någon som börjar bli tjock, inte fet. Vad pratar vi om för tjänst och för grad av övervikt? Ett butiksbiträde med 10 kg övervikt eller en brandman med 40 kg övervikt? Är det allmänt sämre häsa med många sjukdomsdagar eller att det är fysiskt omöjligt att utföra jobbet med övervikt?
Det är ingen jag tänker på. Hade en diskussion med några vänner, att arbetsgivaren har ett enormt ekonomiskt ansvar för de personer som jobbar där. (vilket är OK för mig). Och då kom frågan upp hur mycket kan AG kräva av de som jobbar där.
I denna tråd tycker jag att det låter som att övervikt och fetma inte alls är något hälsoproblem.

Det är ingen jag tänker på. Hade en diskussion med några vänner, att arbetsgivaren har ett enormt ekonomiskt ansvar för de personer som jobbar där. (vilket är OK för mig). Och då kom frågan upp hur mycket kan AG kräva av de som jobbar där.
I denna tråd tycker jag att det låter som att övervikt och fetma inte alls är något hälsoproblem.

Jag anställer ju hellre en tränad tjockis än en otränad smalis. Jag tycker det är där fokuset ska ligga. En tränad människa är friskare, orkar mer osv. Jag tycker inte det sitter i vikten. Sen är det klart en otränad tjockis är ju ingen höjdare men det är inte en otränad smalis heller. :cool:

Övervikt är inget större hälsoproblem, fetma kan vara det på ett individuellt plan och är det definitivt i större perspektiv, men man måste göra en individuell bedömning, du kan inte bara se till personens vikt om någon har stor sjukfrånvaro. Den enda gång det är rimligt att diskutera fetma och övervikt är om personen inte klarar av att utföra sitt jobb rent fysiskt. Är någon sjuk mycket kan vikten vara en variabel, men behöver inte vara det, och om någon är sjuk mycket är arbetsgivarna skyldiga att ta tag i det problemet.

Friskvårdsåtgärder för alla oavsett vikt brukar ge goda effekter om det sköts rätt.

Arbetsgivarna har idag ett enormt ansvar för sina arbetstagare och skall se till god arbetsmiljö, men får även på köpet stå för den privata ohälsa som arbetstagaren har eller "skaffar sig".
Om någon knarkar eller super har arbetsgivaren skyldighet att rehabilitera exempelvis. Det blir ofta oerhört dyrt. Arbetsgivaren förbjuder sånt på arbetsplatsen.
Om AG skulle börja ställa krav på hälsosam livsstil? Om en person börjar bli tjock att jobbet blir lidande. Är det lika självklart för en arbetsgivare att först hjälpa till viktnedgång och sedan om personen ändå på sin fritid käkar till sig övervikt ha rätt att ge sparken?

Du kan inte jämföra missbruk med övervikt/dålig kondis/ohälsosamt leverne. Varför? Ja för det första är ju narkotika olagligt, det går inte ur kroppen så personen kommer vara påverkad på jobbet även om denne inte intar narkotikan på arbetstid.
Alkoholmissbruk brukar leda till hög frånvaro, personen kanske inte fungerar på jobbet pga baksmälla och ibland kan även alkohol finnas kvar i blodet på arbetstid. Att vara påverkad på arbetstid medför en risk i många arbeten där fokus är viktigt, eller framförande av fordon. Jag har också jobbat på arbetsplatser där man inte får vara bakis då vi jobbat med missbruksvård. Att vara påverkad kan alltså bli en fråga om att personen gör något olagligt.

Är hälsofrågan endast förknippad med övervikt? En person med dåliga sömnvanor som inte kan hålla fokus då? Kanske somnar på sitt pass? Bör inte den personen utredas? En smal person med grymt dålig kondis dom inte orkar bära kartongerna på jobbet eller springa så som behövs? En diabetiker som missköter sin mat så denne blir sjuk? Någon som tokbantar och därför får yrsel/näringsbrist och inte funkar som den ska? Varför snöa in sig på enbart övervikt när det finns många fler hälsorelaterade tillstånd som påverkar jobbet.

Gällande viktfrågan kan ju arbetsgivaren alltid uppmuntra till viktminskning om det nu skulle spåra ur. Kanske betala medlemsskap i viktväktarna? Gymkort, hälsofrämjande insatser.

Jag tycker dock trådstarten känns onödig när du försöker linda in det och prata om hälsosam livsstil men sen handlar det enbart om fetma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka