Arbetslöshet och utbildningar

sjoberga

Trådstartare
Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.

Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.

Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef
 
Allt hänger väl kanske också på vad personerna som utbildar sig vill bli? De kanske inte har något intresse att arbeta med elektroniksystem?
 
Och vad erbjuds då?
Bra lön och andra villkor.
Internationella kundkontakter.
Arbetsuppgifter i teknikens absoluta framkant.
 
Allt hänger väl kanske också på vad personerna som utbildar sig vill bli? De kanske inte har något intresse att arbeta med elektroniksystem?

Kan vara en anledning. Men varför blir det så? Varför blir personerna inte intresserade av att arbeta med områden där det finns stora möjligheter? Många känner inte ens till området - utan tror att allt är mjukvara och appar. Verkar helt ha missat att det finns något som exekverar mjukvaran, som är minst lika intressant att jobba med.

Men visst kan det finnas många anledningar.

Men vi måste få människor att välja utbildningar som efterfrågas. Annars är vi illa ute i en global konkurrens. Riktigt illa.

Om vi har 100.000 hästskötare som inte hittar jobb men 1.000 lediga ingenjörsjobb så har utbildningssystemet misslyckats.
 
Kan det ha med "tidens anda" att göra? Förr var det viktigaste ATT man hade ett jobb nu vill man förverkliga sina drömmar och jobba med sitt intresse eller tjäna stora pengar. Eller når utbildningarna inte ut till folk? Jag utbildar mig till ett bristyrke. Jag har innan jobbat som ridlärare och det var mitt drömyrke men även de hade sina baksidor och jag valde att börja plugga igen. Jag har gillat mitt nya jobb förvånansvärt mycket och tycker det är underbart att ha hästarna bara som fritidsintresse igen. Och det är riktigt härligt att kunna välja och vraka bland jobberbjudande. Av 10 sökta jobb försvann 2 då jag hann tacka ja till ett jobb innan jag hann gå på intervju, 1 jobb fick jag inte och 7 jobb blev jag erbjuden. Det är riktigt lyxigt att kunna välja så, tog det med kortast pendling och bäst betalt. Det är mycket värt att veta att man inte lär bli arbetslös och att man kan byta arbetsplats om man inte trivs. Men det tog mig ett tag att inse detta. Hade jag fått 2000-3000 till i lön så hade jag inte haft något att klaga på. Men som sagt så tror jag att det kan handla om att alla vill leva ut sina drömmar idag och kanske inte har så realistiska planer....
 
Kan det ha med "tidens anda" att göra? Förr var det viktigaste ATT man hade ett jobb nu vill man förverkliga sina drömmar och jobba med sitt intresse eller tjäna stora pengar. Eller når utbildningarna inte ut till folk? Jag utbildar mig till ett bristyrke. Jag har innan jobbat som ridlärare och det var mitt drömyrke men även de hade sina baksidor och jag valde att börja plugga igen. Jag har gillat mitt nya jobb förvånansvärt mycket och tycker det är underbart att ha hästarna bara som fritidsintresse igen. Och det är riktigt härligt att kunna välja och vraka bland jobberbjudande. Av 10 sökta jobb försvann 2 då jag hann tacka ja till ett jobb innan jag hann gå på intervju, 1 jobb fick jag inte och 7 jobb blev jag erbjuden. Det är riktigt lyxigt att kunna välja så, tog det med kortast pendling och bäst betalt. Det är mycket värt att veta att man inte lär bli arbetslös och att man kan byta arbetsplats om man inte trivs. Men det tog mig ett tag att inse detta. Hade jag fått 2000-3000 till i lön så hade jag inte haft något att klaga på. Men som sagt så tror jag att det kan handla om att alla vill leva ut sina drömmar idag och kanske inte har så realistiska planer....

Ingångslönen för en civilingenjör efter 5 års studier på högskola är 31.700 kr med en bra löneutveckling de första 10 åren. Det är skapligt.

Men det är ändå arbetsuppgifterna som är det roliga och intressanta.
 
Ingångslönen för en civilingenjör efter 5 års studier på högskola är 31.300 kr med en bra löneutveckling de första 10 åren. Det är skapligt.

Jo det är så klart bra pengar men jag tror inte att så många drömmer om just det yrket, man vill bli tävlingsryttare, bloggare, designer osv. Inte ett "vanligt 8-5 jobb" och då kan jag tänka mig att man tycker att civilingenjör är för tråkigt. Kanske krävs det lite för mkt plugg också? Inte för att låta som en gammal tant men dagens ungdomar är inte så vana att jobba hårt med tråkiga saker....
 
Jo det är så klart bra pengar men jag tror inte att så många drömmer om just det yrket, man vill bli tävlingsryttare, bloggare, designer osv. Inte ett "vanligt 8-5 jobb" och då kan jag tänka mig att man tycker att civilingenjör är för tråkigt. Kanske krävs det lite för mkt plugg också? Inte för att låta som en gammal tant men dagens ungdomar är inte så vana att jobba hårt med tråkiga saker....

Jag tror att du har rätt men så himla fel.

Det är verkligen inte tråkiga saker. Det är ett område där man verkligen får sättas på prov och göra roliga saker som ingen annan gjort förut. Resa, uppfinna och lösa världsproblem. Förbättra sjukvård, nya behandlingar och andra samhällsssystem.

Jag vet inte hur man ska lyckas förmedla det.

Hur ska man lyckas göra nåt intressant utan kunskaper om världen? Det är min motfråga.
 
Jag tror att du har rätt men så himla fel.

Det är verkligen inte tråkiga saker. Det är ett område där man verkligen får sättas på prov och göra roliga saker som ingen annan gjort förut. Resa, uppfinna och lösa världsproblem. Förbättra sjukvård, nya behandlingar och andra samhällsssystem.

Jag vet inte hur man ska lyckas förmedla det.

Hur ska man lyckas göra nåt intressant utan kunskaper om världen? Det är min motfråga.

Kanske är det där det brister? Att man inte får fram vad man faktiskt gör? Jag har inte så stor koll på vad en civilingenjör gör. Tror säkert att många hade gillat det jobbet men att det låter tråkigt och så bryr man sig inte om att kolla upp det. Jag vet inte svaret på din fråga tyvärr men visst hade det varit betydligt bättre om folk utbildade sig till det som det finns jobb inom.
 
Men det är ändå arbetsuppgifterna som är det roliga och intressanta.

Jag tror yrket civilingenjör är svårt att ta på för många (inklusive mig själv). Har träffat många som pluggar till civilingenjör och en del som är civilingenjörer och många av dem har svårt att berätta om vad de egentligen gör. När jag frågat har det varit "ja men jag kan göra vad som helst", ba öh jaha men vad GÖR du när du gör vad som helst? Typ :D
 
Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.

Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.

Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef
Jag tror också att branscherna och företagen måste marknadsföra sig och visa upp att det är roligt med teknik.
Jag tror ni måste bli mkt mer konkreta. Dvs hur ska någon veta vad en civilingenjör gör? Och Hur är det som ni gör intressant i en ung persons liv?
Dessutom skriver du ju att folk uppenbarligen inte lockas av bra ingångslön och bra löneutveckling så jag tror ni måste tänka om. För många är inte lön intressant när de väljer utbildning
 
Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.

Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.

Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef
Sonen ska börja gymnasiet nästa höst :) Men, vad menar du med Y?
 
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef

Fast...

Min kära storebror: började plugga till civ.ing på KTH på det glada nittitalet. Inte en jäkel oroade sig för att få jobb... och så "poff". Så sprack it-bubblan.

Jag: började plugga till veterinär 2006. Blev lovad guld och gröna skogar. Arbetsgivarna skulle rycka i oss som galna allihop. Hoppsan, så kom visst finanskrisen 2008...

Både jag och min bror lyckades skaffa oss bra jobb till slut, trots kriserna, men min poäng är att historien visat att denna dära "efterfrågan" fort kan ändras drastiskt.

Jobbgarantier betyder föga när världen vänds på huvudet, typ. Om man jämför en yrkesutbildning, där behovet fort kan upptäckas och täckas in med nya studerande, med en lång universitetsutbildning där behovet kan försvinna under studietiden så är det ju inte så konstigt att den situation du beskriver fort uppstår :). Utbildningen är ju helt enkelt för lång för att man ska kunna ge jobblöften :).
 
Fast...

Min kära storebror: började plugga till civ.ing på KTH på det glada nittitalet. Inte en jäkel oroade sig för att få jobb... och så "poff". Så sprack it-bubblan.

Jag: började plugga till veterinär 2006. Blev lovad guld och gröna skogar. Arbetsgivarna skulle rycka i oss som galna allihop. Hoppsan, så kom visst finanskrisen 2008...

Både jag och min bror lyckades skaffa oss bra jobb till slut, trots kriserna, men min poäng är att historien visat att denna dära "efterfrågan" fort kan ändras drastiskt.

Jobbgarantier betyder föga när världen vänds på huvudet, typ. Om man jämför en yrkesutbildning, där behovet fort kan upptäckas och täckas in med nya studerande, med en lång universitetsutbildning där behovet kan försvinna under studietiden så är det ju inte så konstigt att den situation du beskriver fort uppstår :). Utbildningen är ju helt enkelt för lång för att man ska kunna ge jobblöften :).
Intressant aspekt.
Är det värt att plugga något i fem år pga man tror man ska få bra lön? Om man egentligen inte är så intresserad av ämnet...
Och då utbilda sig bara pga att man tror man kommer få bra lön och bra arbetsmarknad....
 
Jag tror att du har rätt men så himla fel.

Det är verkligen inte tråkiga saker. Det är ett område där man verkligen får sättas på prov och göra roliga saker som ingen annan gjort förut. Resa, uppfinna och lösa världsproblem. Förbättra sjukvård, nya behandlingar och andra samhällsssystem.

Jag vet inte hur man ska lyckas förmedla det.

Hur ska man lyckas göra nåt intressant utan kunskaper om världen? Det är min motfråga.
Genom att informera som du gör nu. Jag tycker också civilingenjör låter riktigt tråkigt, men ärligt talat har jag ingen aning om vad det egentligen är.

Jättebra initiativ med en sådan här tråd.
 
Är det värt att plugga något i fem år pga man tror man ska få bra lön? Om man egentligen inte är så intresserad av ämnet...
Och då utbilda sig bara pga att man tror man kommer få bra lön och bra arbetsmarknad....

Jag säger: nej :).

När "skiten träffar fläkten" så är det bara de studenter som verkligen vill som har en chans mot slentrianerna som pluggar för bekvämlighetens skull. Om man läser bara för att det verkar smart och så råkar hamna mitt i en kris, så offrar man kanske inte lika mycket för det första jobbet efter examen. Min bror lämnade den Uppsala-pluggande sambon för ett liv i Ronneby och jag drog till Norge även fast kärleken fortfarande befann sig i Köpenhamn. Sådana uppoffringar gör man sällan om man inte brinner för yrket.
 
Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.

Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.

Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef

Det finns såklart många anledningar, men för egen del så utbildade jag mig inte i första hand för att få jobb, utan för att få ett jobb jag ville ha. Då är det ju meningslöst att utbilda sig till nånting man inte vill göra, bara för att få ett jobb. Hela poängen med utbildningen var ju att inte behöva jobba med sånt som inte intresserar en, ett jobb man är ointresserad av går ju att få även utan utbildning.

Jag gissar att fler tänker som jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp