Arbetslöshet och utbildningar

Och vad erbjuds då?
Bra lön och andra villkor.
Internationella kundkontakter.
Arbetsuppgifter i teknikens absoluta framkant.

Förutom då:
Flexibel arbetstid.
30 dagars semester, ytterst vanligt.
Kompetensutveckling som naturlig del av arbetet.

Men, visst, det krävs ett intresse för området - annars är det dödfött.
 
Jag läste natur på gymnasiet och när vi hade syo samtal i trean så frågade syon mig vad jag ville göra jag visste inte då och vet fortfarande inte. Syon sa plugga till civilingenjör, jag frågade vad gör en sån -allt möjligt.
Kort sagt jag pluggade inte till ingenjör när jag inte visste vad jag skulle göra i framtiden.
Håller med de andra som redan skrivit att ingenjör utbildningarna måste bli bättre på att marknadsföra sig själva och bli mer tydliga.
 
Syon sa plugga till civilingenjör, jag frågade vad gör en sån -allt möjligt.

Det är liksom det som är det underbara med yrkesutbildningen. Att det är allt möjligt. Det är vad man gör det till. Man kan välja fritt och brett EFTER utbildningen.

Men samtidigt utmaningen i att förklara vad man gör. Jag tror enda sättet är att presentera det smörgåsbord som finns tillgängligt på olika sätt. Vad gör de som examinerades för 5, 10 och 20 år sedan?

Samtidigt tycker jag, att för de intresserade, borde en arbetslöshetsprocent på nästan noll locka också. Det är ganska trevligt att kunna välja sin framtida gärning bland många alternativ. Det i sig gör ju chansen större att man får syssla med något man tycker är utvecklande och roligt.
 
Och då är det ju ett stort bekymmer att kunskapen om vad en civilingenjör får göra på jobbet är så himla begränsad.
Men ni måste ju marknadsföra er dvs gå ut i skolor och prata. Eller att ni i allmänhet blir bättre på att berätta vad ni gör.
Den kunskapen av ert jobb kan bara ni själva ge
När ni säger att man kan jobba med allt.. Det säger ju ingenting... vadå allt?
 
Men ni måste ju marknadsföra er dvs gå ut i skolor och prata. Eller att ni i allmänhet blir bättre på att berätta vad ni gör.
Den kunskapen av ert jobb kan bara ni själva ge
När ni säger att man kan jobba med allt.. Det säger ju ingenting... vadå allt?

Det säger mycket. För den som vet. Annars är det lätt att ana bristen i det uttalandet :angel:
 
Mina spontana tankar kring detta är att samtidigt som civilingenjör är ett brett yrke i sig, så krävs det ju rätt mycket av en person för att ens kunna söka sig till en sådan utbildning (universitetet)?

- intresse för teknik/matematik/naturvetenskap
- höga betyg (dagens betygsystem :eek:)
- viljan att plugga 5 (ofta tunga) år till

Så redan där har man ett begränsat antal, lägg till att personer inte riktigt vet vad en civilingenjör gör...

Instämmer med andra i tråden: informera mera! :D
 
Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.

Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.

Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.

Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?

Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.

/Oroad utvecklingschef
Jo men vi lägger ner all humaniora för det är ju inte nyttigt. Lite bredare perspektiv får man väl ha. Alla kan inte bli ingenjörer.
 
Eller så kanske vi i stället kan skapa ett annat samhälle där vi värderar t ex bibliotekarier och lärare högre än ingenjörer.
 
Jo men vi lägger ner all humaniora för det är ju inte nyttigt. Lite bredare perspektiv får man väl ha. Alla kan inte bli ingenjörer.

Det menar jag inte heller. Då har du missförstått, det handlar exakt noll om något sådant.

"Alla" kan inte bli ingenjörer. Men mer än 2 får gärna examineras om året i ett område där det finns massor av arbete att göra.
 
Det menar jag inte heller. Då har du missförstått, det handlar exakt noll om något sådant.

"Alla" kan inte bli ingenjörer. Men mer än 2 får gärna examineras om året i ett område där det finns massor av arbete att göra.
Och vad gör ni för att unga ska bli intresserade?
Det sker ju inte automatiskt..
 
Eller så kanske vi i stället kan skapa ett annat samhälle där vi värderar t ex bibliotekarier och lärare högre än ingenjörer.

Dream on. Det är ingenjörer som löser världsproblemen. Lärarna får gärna se till att förutsättningarna för att bli ingenjör finns kvar (det är en del av problemet idag).

Men visst är bibliotekarier och lärare i många fall för lågt värderade.

Jag tror att intresse är det viktiga. Att få jobba med något man tycker är roligt. Att vara "högt" värderad är en bonus.
 
Och vad gör ni för att unga ska bli intresserade?
Det sker ju inte automatiskt..

Det pågår en hel del verksamhet med att locka unga tjejer till utbildningarna. Jag tror att det är superviktigt men att det måste satsas mer "allmänt" på att upplysa om möjligheterna som finns.

Idag tror en hel del unga att de största möjligheterna som finns är att bli tv-kändis eller journalist. Hårt styrda av den bild som förevisas.
 
För övrigt tycker jag utbildningssystemet till del ska vara utformat för att fylla de arbetskraftsbehov som finns. Så att vi inte får 100.000 välutbildade hästskötare utan jobb och massor av ingenjörsjobb lediga. Som ett konstlat exempel.
 
Det pågår en hel del verksamhet med att locka unga tjejer till utbildningarna. Jag tror att det är superviktigt men att det måste satsas mer "allmänt" på att upplysa om möjligheterna som finns.

Idag tror en hel del unga att de största möjligheterna som finns är att bli tv-kändis eller journalist. Hårt styrda av den bild som förevisas.
Det är ju för att det är det som visas för ungdomar. Hur ska unga veta vilka jobb som finns om man inte visar det?
Företag måste bli bättre på att gå ut till skolor och samarbeta. Bjud in de unga och samarbeta med dem.
Och framförallt- berätta om teknik på ett sätt som unga kan relatera till och något som är relevant för dem.
 
Sjukskrivningstalen borde också locka rejält. Ett yrke där man i extremt mycket mindre utsträckning verkar bli sjuk. Men det är nog för mycket långskott för att locka ungdomar.

Det är också något man "vet" mer när man blir äldre, hur viktigt det är att arbeta hållbart.

(Det är svårt att sortera hönan och ägget här, om själva urvalet till yrket skapar en bias i sjukskrivningssannolikhet, men siffrorna är ganska frapperande.)
 
Först tror jag, för att locka folk så måste man kunna visa och beskriva vad utbildningen ger. Vad jobbar jag med mer konkret? Kommer jag knacka kod hela dagarna/hålla i möten/designa saker?
Om vi tar lärare som exempel, då vet jag att jag kommer stå framför en klass och undervisa i x ämne. Som bibliotekarie kommer jag bl.a låna ut böcker. Som civilingenjör...?

Sen så kan jag tänka mig att intagningskraven avskräcker. Matte 3-4 erbjuds kanske inte på varenda utbildning, och om man omskolar sig så finns det ju tekniska utbildningar med jobb-brist som har lägre intagningskrav. Inte sagt att man ska sänka kraven för den sakens skull, men de andra lockar lite bättre då helt enkelt.
 
Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse.
Jag tror att du har problemet här... Skolan i största allmänhet verkar vara experter på att döda all glädje med matte, alltså flyr man allt som har med matte att göra. De som jag hör pratar om ett intresse i matematik har det trots skolan, inte tack vare skolan. Nu är min yngsta rätt ung än så länge men han har ärvt sin fars matematiska sinne, jag hänger inte med hur de tänker, jag har svårt att få ihop det utan papper och penna och tydliga tecken, de tänker flera steg åt gången och finner glädje i tal :cautious: Men den skolans sätt att hantera sonens matematiska intresse är att försöka döda det med mängdträning i sånt han redan kan. Ta exempel som gångertabellen, han har kunnat 1-10 sen åk 1 typ men ändå ska han traggla gångertabellen varje vecka för det är andra elever i klassen som inte kan den.. :meh: Han är så trött på den så han håller på att krevera, så hemma vände vi på det och frågade om bråktal, vilket han snabbt förstod, nackdelen är att han nu börjar ledsna på det när övriga klassen börjar med bråk osv. Han ser fram emot hösten då han byter skola och får göra matteprov i början av terminen och får fortsätta framåt i den takt han själv vill utan att bromsas av en klass. Vi peppar för civilingenjör redan nu, även om han ännu inte riktigt har grepp om vad det innebär. ;)
 
Och då är det ju ett stort bekymmer att kunskapen om vad en civilingenjör får göra på jobbet är så himla begränsad.
Men har inte civilingenjörerna sig själva att skylla för det? Precis som ekonomerna och juristerna. Det är de redan invigda som förstår hur roligt det är.

/Priffe vars pappa och bror är civ.ing (och de har båda roligt)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp