Arbetslöshet och utbildningar

Matematikundervisningen på högskolan är byggd från grunden och därmed teoretisk där man bevisar sig framåt i kunskapen från axiomen.

Stoppa in i formler gjorde man litegrann på gymnasiet (absolut inte i formler man inte förstår - då blev det noll poäng), men inte i matematiken. Matematiken var åtminstone då en helt egen gren där man byggde kunskaper inom just matematik.

Stringensen i matematiken på högskolan var nära 100%. Minsta lilla flaw i härledningen gav i princip noll poäng på tentan, varje gång. I vissa kurser klarade bara runt 5-10% tentorna i första omgången.

Vilken utbildning avser du?
Samtliga linjer på tekniska högskolan, nu syftade jag inte på tentorna utan på föreläsningar och kurslitteratur. Jag tycker dock, som jag skrev, att den matematisk-teoretiska nivån är acceptabel på högskolan utifrån tillämpningsperspektivet men den är varken fullständig eller helt invändningsfri.

(tentor rättas för övrigt väldigt snällt och det har aldrig krävts särskilt mycket på grundnivå, att det sedan ibland bara är en bråkdel som får godkänt är en annan sak. Lundensarna är lite bättre än de i Linköping, 30-50% brukar normalt klara godkänt)
 
Senast ändrad:
Samtliga linjer på tekniska högskolan, nu syftade jag inte på tentorna utan på föreläsningar och kurslitteratur. Jag tycker dock, som jag skrev, att den matematisk-teoretiska nivån är acceptabel på högskolan utifrån tillämpningsperspektivet men den är varken fullständig eller helt invändningsfri.

(tentor rättas för övrigt väldigt snällt och det har aldrig krävts särskilt mycket på grundnivå, att det sedan ibland bara är en bråkdel som får godkänt är en annan sak.)

Jag känner inte igen din bild alls, som student, assistent och lärare på Y-linjen på LiTH. Min bild är från mitten av 90-talet och fram till ungefär 2000.

Det var mycket debatt då om att matematiken var alldeles för svår och för ej inriktad mot tillämpningar (dvs man blev utbildad i det teoretiska ämnet matematik under två år), men har det ändrats helt och hållet?
 
Det var mycket debatt då om att matematiken var alldeles för svår och för ej inriktad mot tillämpningar (dvs man blev utbildad i det teoretiska ämnet matematik under två år), men har det ändrats helt och hållet?
Tråkigt nog är det så att undervisningen kontinuerligt försämras, bara på de dryga tio som gått sedan jag tog min examen är det stor skillnad. Jag brukar ibland roa mig med att lösa gamla tentor, ungefär som språkintresserade löser korsord, men de nyare som man kan ladda ned är inget kul för de är alldeles för enkla.
 
Jag brukar ibland roa mig med att lösa gamla tentor, ungefär som språkintresserade löser korsord, men de nyare som man kan ladda ned är inget kul för de är alldeles för enkla.

Du tror inte det kan vara så att du 1) gjort tentor i 10 år, 2) har en 10-årig yrkeserfarenhet, 3) gått hela utbildningen och därför kan ämnet rätt bra?
 
Du tror inte det kan vara så att du 1) gjort tentor i 10 år, 2) har en 10-årig yrkeserfarenhet, 3) gått hela utbildningen och därför kan ämnet rätt bra?
Om det vore så hade jag så klart inte skrivit att tentorna blivit enklare. Läser du vad jag skrev lite bättre så ser du att det står de nyare, alltså har jag gjort jämförelsen med äldre tentor.
 
Om det vore så hade jag så klart inte skrivit att tentorna blivit enklare. Läser du vad jag skrev lite bättre så ser du att det står de nyare, alltså har jag gjort jämförelsen med äldre tentor.

Ja jag läste vad du skrev. Jag tolkade det bara som att du under 10 års tid gjort tentor och uppfattar de nyare som enklare, därav mitt ifrågasättande. Men jag förstår nu hur du menade.
 
Om det vore så hade jag så klart inte skrivit att tentorna blivit enklare. Läser du vad jag skrev lite bättre så ser du att det står de nyare, alltså har jag gjort jämförelsen med äldre tentor.
Eller så är de enklare för dig, eftersom du har 10-års erfarenhet av tentor.

Med tiden blir det svåra lätt.
 
Eller så är de enklare för dig, eftersom du har 10-års erfarenhet av tentor.

Med tiden blir det svåra lätt.
Tentamen är omarbetad, från att tidigare varit ett fåtal uppgifter (med någon svårare) där största vikt lades vid att presentera matematiskt korrekta lösningar har man nu många fler uppgifter men samtidigt gjort dem betydligt lättare. För en del uppgifter krävs inte ens en lösning utan enbart svar - sorgligt att se.

Skriver jag att uppgifterna har blivit enklare så har jag såklart ordentlig fog för det. Jag har tillgång till extentor även från tiden innan jag började på högskolan att jämföra med och det är en nedåtgående trend som accelererat under senare år.
 
*spinner vidare*
Skriver jag att uppgifterna har blivit enklare så har jag såklart ordentlig fog för det. Jag har tillgång till extentor även från tiden innan jag började på högskolan att jämföra med och det är en nedåtgående trend som accelererat under senare år.

Det är vida känt, inget nytt...dvs att högskola/universitet har blivit mer åt gymnasie-nivå i kunskap. Tycker mig läsa det mest överallt, sist häromdagen. O det gäller inte enbart matte...utan överlag.
 
*spinner vidare*


Det är vida känt, inget nytt...dvs att högskola/universitet har blivit mer åt gymnasie-nivå i kunskap. Tycker mig läsa det mest överallt, sist häromdagen. O det gäller inte enbart matte...utan överlag.

Det är ju mycket som har förändrats på universitet och högskolor de senaste åren. Framför allt är det ju betydligt större del av de som går ut gymnasiet som läser vidare, bara det gör ju att genomsnitts studenten förmodligen har sämre förkunskaper än tidigare. Sedan har det plockats in många fler saker och moment att bedöma på gymnasiet (och även grundskolan antar jag) vilket gör att tiden för att "traggla" grundkunskaper så att de verkligen sitter blivit mindre, i alla fall upplever jag det så.

Ytterligare en sak som jag tror påverkar är högskolornas kamp om studenterna. På många utbildningar har man svårt att fylla antalet platser och för att få studenter kräver man då lite färre kurser för att vara behörig. Jag läster t ex nu grundkurser i biologi. När jag började studera första gången ( i mitten på 80-talet) krävdes det fullständiga kemi, biologi, fysik, och mattekurser från naturvetenskapligt program för att bli antagen och dessutom var man tvungen att läsa en termin universitetskemi för att få sätta sin fot i en biologikurs. Kurserna jag går nu har kemi 1, biologi 1, fysik 1 och matte 3 som behörighetskrav, d v s ungefär halva de ursprungliga gymnasiekurserna och man behöver inte börja med kemin. Det gör ju naturligtvis att nivån måste bli betydligt lägre på grundkurserna.
 
Ytterligare en sak som jag tror påverkar är högskolornas kamp om studenterna. På många utbildningar har man svårt att fylla antalet platser och för att få studenter kräver man då lite färre kurser för att vara behörig. Jag läster t ex nu grundkurser i biologi.
En faktor i det är också att det skett en övergång till mer toppstyrning där universitetsledningen styr universitetet mera som ett företag istället för det kollegiala styre som rått innan.
 
En faktor i det är också att det skett en övergång till mer toppstyrning där universitetsledningen styr universitetet mera som ett företag istället för det kollegiala styre som rått innan.
Absolut, och att högskolorna får betalt för antal avklarade poäng, inte per anta undervisad poäng. Samt den ökade konkurrensen om forskningsmedel och avsaknaden av anställningstrygghet vilket gör att man i princip förlorar på att satsa på undervisningen. Många faktorer som drar åt samma håll.
 
Problemet med exempelvis Y-programmet på LiU är väl att det är enormt mycket matte men de marknadsför sig inte som en matteutbildning så det är mycket svårare än vad folk som kommer direkt från gymnasiet förvåntar sig att det ska vara. De var ju duktiga på matte där. Att det är jättestor skillnad på nivån framgår inte riktigt utan det är mer prat om att man kan få bra jobb när man är klar och då hoppar folk av när det blir plötsligt blir svårt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp