ardenner, foderfrågor i massor!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 153
S

sinner

okej.
jag har då en liten 7månaders ardennerkille, som är otroligt bukig och knappt har en enda muskel på kroppen.
nu vill jag ha tips på vad jag kan ge honom i foderväg för att han ska bygga upp sin kropp.
jag ska börja med promenader efter årsskiftet, och innan januari är slut ska jag har börjat tömköra honom i grimma är det tänkt.

nu får han fr tillgång till hösilage och två nävar krafft groov.

sedan har jag en fråga angående nypon till hästar. i min nya fina stallbok står det att man har upptäckt att hästar blir lugnare av nypon, detta skulle vara trevligt eftersom min vuxna ardennergubbe är stissig som ett fullblod:crazy:
är det någon som vet mer om detta, eller som kanske redan ger sina hästar nypon?

vore tacksam för lite svar..:bump:

Sv: ardenner, foderfrågor i massor!

Eftersom det är muskler han saknar och är bukig, skulle jag ju gissa att han har proteinbrist. Det är ju jättesvårt - rent ut sagt omöjligt- att göra en foderstat utan att veta värdena på ditt hösilage...
Jag fodrade min fjording med luzern (pellets) då vårt hö hade dåliga proteinvärden. Det vore kanske nåt? (om det nu är protein som saknas, det måste ju till protein för att han ska kunna bygga muskler, men det kan ju vara annat som är fel oxå. Är han avmaskad? Frisk i övrigt?)

bukigheten har sin förklaring. han är uppfödd på flaska, eftersom hans mor dog tre timmar efter födseln. han har blivit opererad för navelbråck och behandlad för strålröta.
alla dessa saker har medfört mycket stående i box och eftersom han har fått pennecilin så har hans mage inte klarat av något krafftfoder innan.
detta borde enligt mig vara svar på hans bukighet.
numera är han frisk, och ska nyligen vara avmaskad.

Ska vara avmaskad?? Det låter det. Ge han 1-2 kg hippo breed, lite lucern och fri tillgång på grovfoder. Vad har du för analys på ditt grovfoder? Hur mycket dricker han på ett dygn? När blev han opererad? Tänk på att aldrig dra för tungt med en häst som har opererats för navelbråck. Vi blev avrådda av tre veterinärer att inte köpa en sådan och ha i skogen tex. (Synd för det var en snygg hingst)

Ta ett träckprov på honom så vet du. Min bebis skulle också vara avmaskad men det kryllade av bland annat spolmask i honom så man kunde spela på revbenen :)

bukigheten har sin förklaring. han är uppfödd på flaska, eftersom hans mor dog tre timmar efter födseln. han har blivit opererad för navelbråck och behandlad för strålröta.
alla dessa saker har medfört mycket stående i box och eftersom han har fått pennecilin så har hans mage inte klarat av något krafftfoder innan.
detta borde enligt mig vara svar på hans bukighet.
numera är han frisk, och ska nyligen vara avmaskad.

Jag har också fött upp föl på flaska. Men inga av dessa har blivit eftersatta i hullet. Ett av dem fick också en benskada med boxvila. Inte heller detta föl har varit i underhull. Det gäller att ge rätt foder bara.

Att hans mage inte har klarat av kraftfoder har du rätt i fast inte så mycket beroende på penecilinkurer som på att så unga häster helt enkelt inte kan tillgodo göra sig kraftfoder i sin matsmältning. Det är först nu när han börjar bli äldre som han har någon nytta av vanligt kraftfoder. Till yngre föl och speciellt de som inte är kvar hos stoet av någon anledning ger man kraftfoder som är baserade på mjölk och anpassat till deras matsmältning.

Det låter som om han har proteinbrist och då behöver han tillskott av det för att både komma upp i hull och byggamuskler. Är mycket eftersatt så kanske det inte räcker med så enkla saker som att tillsätta lusern eller ge ett bättre grovfoder. Då kanske det behövs någon form av rent proteinfoder som soja eller Krafft protein för täcka hans behov. För han är ju inte så gammal än och kan inte äta hur stora mängder foder som helst.

tack för alla svar!
proteinbrist har jag nog kopplat att det är, men eftersom jag inte är så hemma på hela foderstatsgrejjen(mitt sämsta ämne) så tänkte jag höra mig för lite.

jag har ingen analys på mitt grovfoder, eftersom det egentligen inte är mitt, utan min svärfars.
nästa år ska jag ha "egna" balar och då blir det analys.
men jag skulle tippa att det är rätt kassa värden på det jag ger nu, eftersom han helldre tar kvantitet än kvalitet..

lucern har många föreslagit, och jag tänker komplettera med det, när han har kommit upp lite i krafft grooven.

han dricker väl normalt tycker jag, tyvärr har jag vattenkopp så jag kan inte säga exakt(och nej, han vill inte dricka ur hink, jag HAR provat)

tilläggas bör att jag bara har haft honom sedan den 15:e december.

åke: beror det på att han kan få nya bråck, eller vad? tänkte väl inte ha honom i skogen, men väl i lantbruket och framför vagn....

ingen som vet något om mina nypon??

Ja, det är svårt att få i dem vad de behöver när de föds upp på flaska, om man inte har full koll på foderstatsberäkning. Mitt shettisföl som också är uppfött på mjölkersättning och fölpellets ligger en aning back på proteiner pga att hon itne vill äta så mkt som hag anser att hon bör...

Men en såpass stor fölunge och proteinbrist så hade jag satt honom på fri tillgång av lusernhack plus att jag hade valt ett proteinkoncentratfoder t.ex krafft pluss grön. För han måste komma ifatt med proteintillförseln...

ingen som vet något om mina nypon??
Jag har gett nypon, men det var inte för att lugna ner utan för ledbesvär. Vilket det hjälpte mot mycket bra. Men det var lite kinkigt med att få hästen att börja äta av det. Det luktar ganska mycket och var också förhållandevis dyrt i inköp. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad hos min häst annat än med just lederna. Detta är ett fullblodssto som käkar nypon men hon är väldigt lugn i sig själv ändå.

kan jag sätta honom på fri tillgång på lucern utan "invänjning" då?

jag är bara rädd att ahns mage rasar..

nypon tänkte jag inte köpa, utan snarare plocka till hösten i såna fall, men jag skulle vilja veta mer om dess effekter innan jag river mig blodig....
finns det några nackdelar med dom? och hur mycket ska man ge? kan man ge "för mycket", och vad händer då?

I princip kan du ge fölet fri tillgång på lusern med en gång. Efter som han varit lite känslig dä gör som om du skulle byta hö. Ge honom det uppblandat med det vanliga grovfodret.

Nyponet jag använde var tokade och i pulver form. Då gick det ungefär 2,5 msk till mitt fullblod. Men om det är riktiga nypon så misstänker jag att det blir ganska mycket mer och det ska baseras på hästens vikt. Så till en ardenner kanske det behövs 500 gr/dag eller mer.

För att få muskler måste hästen röra på sig... det går inte att äta sig till muskler, inte ens med allehanda tillskott.

Har du analyserat ditt hösilage så att du vet vad detta innehåller ?

Är det ok värden på hösilaget så se då till att hästen får vara ute mycket i kuperade hagar tillsammans med hästkompisar som då ska vara intresserade av annat än mat, ju mera hästen busar ju mer muskler kommer den att få förutsatt att du har hösilage som det är sjysta värden på... dessutom så kommer då lillkillen att bli lugnare när han får busa av sig ordentligt, hästar är stissiga och ardennern är ju dessutom avlad för att arbeta hårdare än i princip alla ridhästar - en häst i skogskörning går nästan lika hårt som trav och galopphästar på elitnivå !

Är det däremot dåliga värden på hösilaget så kan han behöva någon form av kraftfoder, men utan analys av hösilaget så är det omöjligt att säga nånting om vad du ska ge.

Senast ändrad:

okej, då ska jag knalla och inhandla lusern då. men fri tillgång funkar nog inte så bra, han skulle nog inte få så mycket själv om man säger så... men han kan ju få i boxen på kvällen istället..
nån som vet vad lusern kostar????

oj då, då ska man alltrå plocka massor av nypon för att det ska funka då.... pust... verkar jobbigt... fast om det hjälper vore det nog värt mödan... goliat är som en studsboll numera... tittade på en annan tråd, och jag tror även jag ska kolla över magnesium till honom... för något har hänt med hans nerver, helt klart..suck.

tacitus: ja jag vet att han måste röra sig, och det ska börjas med promenader och tömkörning nu i januari.
det hade inte funkat att börja tidigare med alla dessa helger och jäkelskap..
tyvärr har jag ont om hästkompisar till honom som tänker på annat än mat, och att han är hingst gör det ju inte lättare direkt..hade han varit ett sto eller vallack hade det nog funnits polare så det räckte och blev över..
kuperade hagar har jag, men dom är fortfarande stängslade med taggtråd, och jag vill knappast släppa honom på dom om man säger så... det ska stängslas för glatta livet till våren.

angående analys av grovfodret så skrev jag om det innan, och det finns inte en chans att jag ska kunna analysera det jag ger till mina hästar, eftersom jag då skulle få svaret på analysen samtidigt som hästarna tog sista tuggan på balen..
tyvärr kan jag inte analysra förens nästa år...

ja just det!
lilkillen är lugnet själv, det är den store gamle lunsen som beter sig som ett treårigt fullblod..:(

men han kan ju få i boxen på kvällen istället..
Går jättebra, så gör jag med mina småttingar. Då kan själv äta i lugn och ro.
Kostnaden för lusern beror på farikat var och hur mycket man köper, som det mesta. Men jag har hört priser mellan 2 - 6 kr/kg. Det brukar finnas, beroende på fabrikat i förpackningar på mellan 20 - 30 kg.

okej, det var ju ingen förmögenhet iaf.. men då kan jag köra vidare på min säck groov+lusern+grovfoder, åtminstone tills säcken är slut eller??
tänkte senare även knöla i honom kornkross, eftersom vi har det själva och det är billigt och bra....(JA jag ÄR smålänning:))

jag vill ju ta det lite lugnt nu med hans mage, så om jag kör på min groov nu, som han funkar på, så kan jag kolla upp ett mer proteinrikt foder under tiden.. jag måste ju ändå öka kraftfodret i takt med att han jobbar mer och mer...

Till en så ung häst är det bättre med havre om du ska ge ren säd. Den innehåller mer aminosyror som unghästarna behöver.
Grov är i sig inget höjdarfoder till en så unghäst heller. Så hänger det mer på om det är 90 eller 125 som du har. Bäst hade varit om som Ameo skrev du hade gått över till Krafft grön Plus om du ska hålla dig till deras sortiment. Annars om du har tillgång till någon som säljer andra fordermärken så finns det väldigt bra, prisvära och goda föl/unghäster foder.
Sök är på forumet för just utfodringen av föl och moderlösaföl har varit uppe förr.

okej, jag ska kolla runt lite... jo, grooven kör jag mest för att det var den han hade fått lite av innan, och det känndes som om byta stall+ägare+kompisar+foder var liite mycket i samma veva...

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31