F
feliand
Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min lillasyster tar nog och tävlar min och hennes shetlandsponny i hoppning när hon / ponnyn lärt sig mer. Åter till ämnet nu iaf. Jag är 170 cm lång och väger 45-50 kilo skulle jag tro. Jag hade tänkt mig att köpa en ardenner att till och börja med löshoppa, sedan köra in och sist men inte minst rida in. Kombinerat med lite andra övningar åxå så klart (NH inriktande) Jag ska göra det "omöjliga" och hoppa med ardennern när den är färdigutbildad (grundriden alltså) vid 3-4års ålder. Enligt läkarna kommer jag bli 174-176 centimeter lång, men jag kommer bli väldigt "platt" alltså, nätt och spinkig. Ni tror väll inte jag blir för lång för att rida en ardenner som blir runt 150-160 i manken? Vad tycker ni är genomsnittet för en ardenner i manke? För vikten vet jag att ardennern klarar lätt. Tycker ni jag ska satsa på ett sto eller en hingst (för att sedan bli valack)? Ska gå ihop med en shettisvalack och ev. ett varmblodssto. Om ni förstått rätt så ska jag köpa hästen vid ca. 6 månaders ålder så jag kommer vara med "från början". Jag ska inte heller köpa en häst som är uppfödd till t.ex körning, utan allround. Anser ni det är fel att träna den i hoppning? (när jag säger hoppning pratar jag hinder 50-80 centimeter alltså, ingen 130 bana direkt) Jag ska mest ha det som hobby häst, främst vad det gäller skogsridning och körning. Men kanske starta i klubbtävlingar. Jag vill gärna ha tips och kritik vad ni tycker m.m! 
Jag kommer ju självklart att börja vänja den vid löshopp och sådant redan som ung. Jag vet ju åxå att ardenner är en väldigt "klumpig" ras med sin grova kroppsbygnad, men jag hade tänkt att öva bort det med hjälp av ex. cavaletti bommar osv. vad tror ni om det?
Skriv gärna lite om vad ni tycker om rasen i allmänhet om den är lätt att rida och köra in, även där lite olika tips!
Jag uppskattar all hjälp då jag aldrig har haft erfarenhet av just ardenner förut. Alla min andra hästar har liksom redan varit färdig utbildade (förutom min allra första häst jag red in vid 11 års åldern, ett varmblodssto). Så ALLT vill jag ha tips om! Allt från sadeltips till hindertillverkare, ge mig allt ni vet! Gärna lite info och fakta om ardennern som ras oxå! Uppskattar allt, berätta om era ardenners med och vad de ungefär har för mkh , vad du använder dem till osv!
Jag ska självklart inte rida in hästen helt sj utan jag har mina föräldrar, min syster till hjälp och även en som sysslar med inridning/tillridning av bl.a problemhästar som är riktigt duktig, hon hjälpte mig även vid inridningen av mitt varmblodssto.
Hoppa oxå denne tråd får ligga kvar och inte stängs pga det finns en ardenner BILD tråd, tack
Jag kommer ju självklart att börja vänja den vid löshopp och sådant redan som ung. Jag vet ju åxå att ardenner är en väldigt "klumpig" ras med sin grova kroppsbygnad, men jag hade tänkt att öva bort det med hjälp av ex. cavaletti bommar osv. vad tror ni om det?
Skriv gärna lite om vad ni tycker om rasen i allmänhet om den är lätt att rida och köra in, även där lite olika tips!
Jag uppskattar all hjälp då jag aldrig har haft erfarenhet av just ardenner förut. Alla min andra hästar har liksom redan varit färdig utbildade (förutom min allra första häst jag red in vid 11 års åldern, ett varmblodssto). Så ALLT vill jag ha tips om! Allt från sadeltips till hindertillverkare, ge mig allt ni vet! Gärna lite info och fakta om ardennern som ras oxå! Uppskattar allt, berätta om era ardenners med och vad de ungefär har för mkh , vad du använder dem till osv!

Hoppa oxå denne tråd får ligga kvar och inte stängs pga det finns en ardenner BILD tråd, tack
Senast ändrad av en moderator: