Året som gått och året som kommer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte om jag skulle försöka sammanfatta året som gått lite.

På det "privata planet" har jag verkligen inte mycket att säga... Jag har inte haft praktik, arbetsträning eller liknande på hela året. Jag har inte lärt känna några nya personer (hur skulle jag kunna, när jag aldrig träffar folk?) så har väl egentligen bara umgåtts med de två vänner jag har. Och en av dem har jag i stort sett helt tappat kontakten med i år :(

Jag tror att jag bara har varit inlagd på psyk en gång i år. Om det inte var någon gång alldeles i början på året, men jag tror inte det. Så en gång, några dagar. That's it. Tror knappt jag varit på jouren ens. "Bara" vanliga besöken på psyk, oftast en gång i veckan. Det var länge sen jag var inlagd och på jouren så lite som i år.
Ändrat lite med mediciner osv men inte hittat "rätt" än, tror jag. Eller jag kanske inte kan hitta rätt heller, jag tror inte så jättemycket på mediciner.
Jag har däremot inte mått speciellt bra psykiskt, under rätt stora delar av året. Början av året var bra, första fem månaderna typ. Sen blev det jobbigt, sommaren var riktigt tuff. En riktigt mörk period som jag helst inte tänker tillbaka på :down:

Vad det gäller hästarna har det varit ett omtumlande år. I början av året tävlade jag med ponnyn som gick från klarhet till klarhet. Allra sista tävlingen tillsammans var våra två bästa rundor någonsin :love:
Jag har, på olika sätt, förlorat fyra hästar i år. Sålt, eller blivit tvungen att avliva. Det senare är fortfarande som ett öppet sår :cry::heart
Men jag har också hittat och köpt min första storhäst! I början hade jag nära till gråten varenda ridpass, och "det GÅR inte!" var min vanligaste replik :o
Men jag lyckades väl skärpa till mig efter någon vecka, tog några djupa andetag och samlade mig. Jag la upp en plan och tog myrsteg framåt, och rätt vad det var var problemen fullt hanterbara.
Så under hösten har jag och pållan tränat och ridit och grejat. Det har gått bra, och det har gått dåligt. Det har blivit många smakprov på ridhus- och ridbaneunderlag :D men det känns så RÄTT med hästen :love: Och lilla ponnyn går lite lagom som pensionär. Han blir kvar hos mig tills han går över regnbågsbron till sin bästa vän :heart

Det är nog egentligen allt som hänt under hela året. Mitt liv är som sagt inte så spännande.
Mina tankar inför 2018 är ganska obefintliga. Jag blir liksom alltid lika förvånad när ett nytt år börjar. "Jaha, lever jag än? :confused:" Jag kan inte tänka så långt fram i tiden, och eftersom jag i många år har haft rätt låg livslust så känns det helt overkligt att ens försöka planera för att leva i ett helt år till. Så det gör jag inte.

Därför blir mitt nyårslöfte ingenting, och jag har inga mål för 2018. Jag vågar inte sätta upp några. Och jag vet ingenting inför året. Kommer jag kunna ha kvar hästen? Kommer jag få börja med någon sysselsättning? Kommer jag kunna få någon hjälp på något sätt av personligt ombud? Blir det fler inläggningar på psyk? Kommer jag få göra den utredning jag vill? Kommer jag leva om ett år? Jag har ingen aning.
 

Jag tänker att ta en dag i taget faktiskt inte är så illa. Att försöka leva i nuet och inte känna att man måste ha stora planer för framtiden. Ibland räcker här och nu för att ta sig framåt.
Mitt i all sorg, kul med ny häst :) hoppas ni får många roliga stunder ihop :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 209
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 476
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 174
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp