Årets influensavaccin inte så effektivt

Jag skulle hemskt gärna låta bli att vaccinera mig (kan jag så undviker jag sjukvården :wtf:) men har inte riktigt det valet. Men jo, jag har fått höra att jag är klen som vaccinerar mig. Jag "räknas" ju inte eftersom jag inte haft cancer :banghead: utan bara tar medicin som är cellgift för något annat :meh:

Det enda som brukar få dem att ändra sig är om någon närstående får cancer och de får förhållningsorder om hur de ska göra när de är sjuka i närheten av patienten.
Ja, alltså jag menade inte att jag inte tror det existerar, för det vet jag. :) Utan att jag inte förstår varför det ses som häftigt att skippa en spruta som kan rädda ens liv.

Ungefär som att åka till något malariahärjat land utan att ta något skydd för det, har svårt att se att det skulle ses som tufft snarare än idiotiskt...
 
Jag har vaccinerat mig, trots att jag inte tillhör någon riskgrupp. Vill minska risken att bli sjuk.
 
Nu är jag inte jätteinsatt i det här men om man inte blir sjuk även om man utsätts för viruset så har man med största sannolikhet haft det en gång redan (eller ett virus med liknande stam).
 
Kan tillägga att jag inte har någon bacillskräck men jag vill välja själv när jag utsätter mig för smitta (som när kompisens superförkylda döttrar försynt viskade till sin pappa att de ville ha en kram av mig :love: det fick de), inte att någon annan väljer genom att hosta på mig.
 
Som sagt, stor skillnad på att vara riskgrupp och inte. Att man "aldrig" får influensa ändå känns naivt att säga, men är man inte någon riskgrupp behöver man ju inte vara speciellt orolig även om man blir sjuk.

Jag säger som @lil-sis : jag har på drygt 28 år aldrig haft influensa. På dessa år har jag gått på dagis, i skola och jobbat nära många individer. De senaste tre åren i en synnerligen instängd miljö där jag måste jobba nära även sjuka individer.
 
Tillhör du någon riskgrupp då?

Det har jag ingen aning om så antagligen inte. Min mamma är däremot riskgrupp (pga kronisk cancer) och jag är inte säker på att hon vaccinerar sig. Jag vet att hon vaccinerades svininfluensa-året (2010 eller något sånt?) men därefter är jag osäker.
 
Det har jag ingen aning om så antagligen inte. Min mamma är däremot riskgrupp (pga kronisk cancer) och jag är inte säker på att hon vaccinerar sig. Jag vet att hon vaccinerades svininfluensa-året (2010 eller något sånt?) men därefter är jag osäker.

Det är stor skillnad på immunförsvaret på många av dem som ingår i riskgrupperna, och en vanlig frisk person, och du som dessutom är så ung blir ju förstås inte lika lätt sjuk. Och man vaccinerar ju heller inte dem som inte ingår i riskgrupp gratis, förutom vissa anhöriga. (Man kan i vårt landsting betala för det om man vill ha det).
 
Jag har vaccinerat mig tidigare då jag umgicks med personer som tillhörde någon riskgrupp. Senaste åren har jag inte vaccinerat mig. Ångrar dock att jag vaccinerade mig mot..svininfluensan var det väl dom massvaccinerade "hela landet" mot?
 
Det är stor skillnad på immunförsvaret på många av dem som ingår i riskgrupperna, och en vanlig frisk person, och du som dessutom är så ung blir ju förstås inte lika lätt sjuk. Och man vaccinerar ju heller inte dem som inte ingår i riskgrupp gratis, förutom vissa anhöriga. (Man kan i vårt landsting betala för det om man vill ha det).

Min pappa, som lever tillsammans med min mamma, skulle nog aldrig komma på tanken att vaccinera sig. Än mindre skulle min mamma komma på tanken att tvinga honom att vaccineras. Hon jobbar som mellanstadielärare och antagligen är inte samtliga elever vaccinerade. Det har hittills gått utmärkt. (Bevisligen eftersom mamma fortfarande lever :p )
 
Min pappa, som lever tillsammans med min mamma, skulle nog aldrig komma på tanken att vaccinera sig. Än mindre skulle min mamma komma på tanken att tvinga honom att vaccineras. Hon jobbar som mellanstadielärare och antagligen är inte samtliga elever vaccinerade. Det har hittills gått utmärkt. (Bevisligen eftersom mamma fortfarande lever :p )

Det är ju självklart upp till var och en att vaccinera sig, men resonemanget att det hittills gått utmärkt, så kan man ju resonera med allt möjligt. Det är ju som de som åker bil utan bälte, de har aldrig skadat sig, men de har heller inte krockat. Det handlar ju om att minska risken, men självklart kan det gå bra ändå. Det är ju ingen som säger att man blir sjuk om man inte vaccinerar sig, det kan ju förstås gå alldeles utmärkt ändå. Precis som med alla sjukdomar man vaccinerar barn mot, risken är ju många gånger liten att bli sjuk från början, men kan ge väldigt tråkiga konsekvenser OM man blir drabbad och är ovaccinerad.
 
Det är ju självklart upp till var och en att vaccinera sig, men resonemanget att det hittills gått utmärkt, så kan man ju resonera med allt möjligt. Det är ju som de som åker bil utan bälte, de har aldrig skadat sig, men de har heller inte krockat. Det handlar ju om att minska risken, men självklart kan det gå bra ändå. Det är ju ingen som säger att man blir sjuk om man inte vaccinerar sig, det kan ju förstås gå alldeles utmärkt ändå. Precis som med alla sjukdomar man vaccinerar barn mot, risken är ju många gånger liten att bli sjuk från början, men kan ge väldigt tråkiga konsekvenser OM man blir drabbad och är ovaccinerad.

Ja, och bevisligen kan även vaccinet ge tråkiga konsekvenser. Nu gällde det väl svininfluensavaccinet som hetsades fram men ändå. Jag ser helt enkelt ingen anledning att vaccinera mig mot en influensa.

Dessutom är inte bilkörning utan bälte helt rätt att jämföra. Om jag aldrig i mitt liv haft influensa eller magsjuka eller öroninflammation eller något liknande så kan vi nog utgå från att mitt immunförsvar är bra. Ett bra immunförsvar hjälper däremot inte vid en krock.
 
Ja, och bevisligen kan även vaccinet ge tråkiga konsekvenser. Nu gällde det väl svininfluensavaccinet som hetsades fram men ändå. Jag ser helt enkelt ingen anledning att vaccinera mig mot en influensa.

Dessutom är inte bilkörning utan bälte helt rätt att jämföra. Om jag aldrig i mitt liv haft influensa eller magsjuka eller öroninflammation eller något liknande så kan vi nog utgå från att mitt immunförsvar är bra. Ett bra immunförsvar hjälper däremot inte vid en krock.

Fast jag är ganska övertygad om att det inte är någon som tycker att du ska vaccinera dig heller? Som sagt, riskgrupperna bör vaccinera sig för att förhoppningsvis få ett skydd mot flunsan. Det är ju inte någon massvaccinering som görs för säsongsinfluensa.
Nej, inte helt rätt jämförelse, men det är mentaliteten "Det har inte hänt innan, så det lär inte hända nu heller/Det händer inte mig", som är grejen. Och man gör ett val när man inte tar på sig bältet, liksom man gör ett val när man inte vaccinerar sig.

Och bara för att man inte haft sjukdomar innan, så betyder det ju inte att man är immun mot dem. Om vi nu ska prata om våra familjer, så har min mamma aldrig haft öroninflammation tidigare, men har nu haft det två vintrar i rad...?
 
Fast jag är ganska övertygad om att det inte är någon som tycker att du ska vaccinera dig heller? Som sagt, riskgrupperna bör vaccinera sig för att förhoppningsvis få ett skydd mot flunsan. Det är ju inte någon massvaccinering som görs för säsongsinfluensa.
Nej, inte helt rätt jämförelse, men det är mentaliteten "Det har inte hänt innan, så det lär inte hända nu heller/Det händer inte mig", som är grejen. Och man gör ett val när man inte tar på sig bältet, liksom man gör ett val när man inte vaccinerar sig.

Och bara för att man inte haft sjukdomar innan, så betyder det ju inte att man är immun mot dem. Om vi nu ska prata om våra familjer, så har min mamma aldrig haft öroninflammation tidigare, men har nu haft det två vintrar i rad...?

Det finns gott om människor som anser att alla, undantagslöst, ska vaccinera sig. Det har inte framkommit här i tråden men det är åsikter som jag sett och hört på andra ställen.

Säker kan man ju aldrig vara på något. Däremot kan man agera utifrån sannolikhet.
 
Jag vaccinerar mig mot influensan varje år, för att inte riskera att smitta någon av mina patienter.

Årets vaccin hindrade mig tyvärr inte från att få influensa, men jag var bara utslagen några dagar så lite nytta gjorde det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp