Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

KL:mina trädgrådsland har fatikst hundarna hjälpt mig att gräva.
jag pekade o de grävde!:)

och så dgens stora växtproblem-sallaten har börjat titta upp.
står i söderfönster(har norr o söder att välja på) med tillskottsbelysning o et blir lååånga sallater et här1
vad göra?
klippte av en del för att ha på mackan,men funderar på om jag måste flytat resten,o till vad?
kallt rum med norrfönster,förråd med tillskottsbelysning(där huserar allt voirke til tak o portar osv så det är liiite trångt där just nu) eller vad göra?

gårdagesn fynd var liljekonvaljer som jags kal plantera ut idag!
tänk att sen så litens ak kan göra en så lycklig!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Hittade idag lågenergilampa med lumental 460, med liten sockel. Det får fan duga :D Det får sitta en i sovrummet som får lite solljus pga den djupa balkongen, o sen ska jag sätta en i hallen som inte har nåt fönster alls. Resterande får klara sig med solljuset.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Bara att komma och gräva! Jag har haft den täckt för att katten blev helt galen (finns tråd på kattforumet då jag trodde att han tappat hjärnan och behövde tas bort - katter knarkar vänderot!!!). Har rosenrot också, hjärtstilla, kinesisk ginseng. Finns massor av kryddor som säkert går att dela på också.

Praktiskt med grävande hundar, så länge de gräver där man vill och om de kan tänka sig att gräva jämnt och snyggt. Jag skulle vilja ha två minigrisar i trädgården som kunde fräsa landen!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

KL

Och så kom en köldknäpp till! Här har vi haft -16 igår morse och -15 i morse.
Våååren - hallå var är du?

Vårsolen är i alla fall här, den värmer rejält och temperaturen stiger minst 10 grader under dagarna. Men 50 cm snö ligger envist kvar överallt. Det blir nog inte vår förrän i maj här.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Praktiskt med grävande hundar, så länge de gräver där man vill och om de kan tänka sig att gräva jämnt och snyggt. Jag skulle vilja ha två minigrisar i trädgården som kunde fräsa landen!

Du kanske kan hyra levande jordfräsar av minigrisägarna som finns här på buke:idea::D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag har hyrt stora Buke-svin två år i rad och hoppas på ett tredje om det blir möjligt. De fräser upp mina hyggen som sedan blir till fantastiskt fina beteshagar åt hästarna. Från oframkomliga slyområden till gröna, böljande gräsbackar. Helt otroligt!!!!

Vet inte om minigrisägarna lånar ut jordfräsar, men annars är fräsarna hjärtligt välkomna på sommarsemester!!! Vågar ju inte ha stora grisar i trädgården - för de är ju inte så småttiga framåt slutet av sommaren...
Annars måste grisar vara bästa trädgårdsmaskinerna. Kanske i kombination med höns? Plog + sprättharv och bägge gödslar medan de arbetar!!!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Annars måste grisar vara bästa trädgårdsmaskinerna. Kanske i kombination med höns? Plog + sprättharv och bägge gödslar medan de arbetar!!!

Troligtvis är det som du säger, gris + höna = början på världens bästa trädgård :)

Och om det inte växer av den gödslingen så :eek:






:D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

KL:
själv har jag just ropat in kompostmask på tradera!
ett nytt intressant projekt som skall innefatta gödselhögen,dass o hemmakompost.
det är visserligen baa 100 st än,men ändå..
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Hugger din knapp Thina :)

Jag, sambon o pappa hjälptes åt att beskära träd idag. Sambon som är lång fick ta det högsta, pappa fick ta det grövsta o jag snyggade till :D Plommonen fick sig en rejäl avkapning. Efter älgen käkade på den så var den ordentligt ful o sned på ena sidan. Dessutom hade de nypt toppar, så vi hade 2 meter långa luftskott :eek: Förra året nådde vi inte frukten ens, den var för högt upp, dessutom fick vi så mycket frukt, så en av grenarna gick av :cool: så nu jäklar har vi kapat :angel: Det är såna där lila goda, stooora plommon, Viktoria :d

Körsbären var ändå skuggmorell, sura jäklar. Fick tre stycken högt upp i kronan förra året, som fåglarna tog. När vi sågade ner trädet var det mer dött än levande, så nästa år hade det väl rasat av sig självt.

Äppelträden fick en rejäl omgång o blev jättefina.

Inte mycket blomster hade kommit upp dock. Scillan börjar visa sin lilla blå skalle i gräsmattan, i april har vi blåtäckande matta av scilla :love: såg bladen på påsklilja och krokusar. Vi ligger 2 veckor efter stadsblomsterna där ute, alltid kallare där.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Vad härligt att beskära träd och att det finns blommor som visar livstecken på marken (*tittar ut på snön och isen på marken och regnet som strilar*).

Jag ägnar mig åt inomhusprojekt så länge: två pelargonsticklingar och en fuchsia har valts ut för uppstamning; jag fortsätter så frön och har sålådor i husets alla hörn; alla krukväxter inomhus är omplanterade och glada.

Våren - kom hit NU! :bump:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Är så sugen på att plantera lite penséer i lådorna på trappan. Men det är väl lite för kallt även för dem? Skulle det funka att täcka dem på nätterna? Jag kan inte ta in lådorna.

En annan sak jag funderar på är om jag kan plantera en honungsros och en klematis runt vårat gamla äppelträd?
Den ger så lite frukt, vilken ändå är oätlig.
Kommer klätterväxterna att kväva trädet?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

KL:
själv har jag just ropat in kompostmask på tradera!
ett nytt intressant projekt som skall innefatta gödselhögen,dass o hemmakompost.
det är visserligen baa 100 st än,men ändå..

Åh, finns det kompostmaskar på Tradera, det måste jag kolla upp! :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*kastar mig in*

Jag är LYCKLIG!! :bump: De stod där utanför ica-affären o nickade o log... köp oss, viskade de till mig. Så det gjorde jag o jösses så bedårande de är..! :love:

Tre ljuvliga Helleborus Niger bor nu under ett päronträd hos mig! :D :banana:

Såna här... :love:

310306b.JPEG
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Penseer klarar flera minusgrader. Jag planterade på trappen för två veckor sen, sen slog det till å blev de kallaste nätterna på hela vintern -13:eek: alla blommorna dog men inte plantorna å nu börjar nya knoppar att slå ut:)

(Helleborus niger heter Julros på svenska;) då kanske du känner igen den )
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Åh, jag vill oxå visa lite vårbilder!!! :bump:

IMG_0721.jpg


IMG_0766.jpg


IMG_0780.jpg


IMG_0724.jpg


IMG_0753.jpg


IMG_0763.jpg


Ser man ett arsel sticka upp, i trädgården så kan man ge sig attan på att det är Prosit som krälar omkring med kameran :angel:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Här har snödropparna mer eller mindre blommat över och börjat gå i frö. Likaså krokusarna. :angel:

Igår fm tog jag en promenad med plutten i sittvagnen. Och såg härligt gula blommande tussilago i en trottoarkant! :) Och hemma i trädgården på em fladdrade en fjäril :love: förbi och efter en stund blev jag totalinvaderad av rapsbaggar. De sistnämnda var lite jobbiga.

Vårt lilla körsbärsträd är på väg att slå ut, topparna har precis spruckit. Förra året blommade fruktträden för fullt när sonen fyllde ett, i mitten av april. Det verkar finnas en god chans att det ska upprepas i år. :)

För övrigt kan jag meddela att inget har hänt här hemma. Jag har inte sått ett enda frö. :o
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag har heller inte sått nåt ännu. Vi har ju haft minusgrader på nätterna så sent som i helgen :crazy: Hoppas på att kunna peta ner fröerna i helgen som kommer.
Såg oxå en fjäril i går :) en liiiiten en :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp