Marlan
Trådstartare
Har aldrig haft en sadel som ligger riktigt 100% på min connemara/NF c-ponny....
Kunde inte så mycke om sadelinpassning när denna fadäsen drog igång för 3-4 år sedan.
Tog hjälp av en sadelmakre som sa att ingen av mina två dåvarade sadlar passade.
Köpte en griffin hoppsadel som enligt mig låg bra, tills jag upptäckte två gropar efter bossornas bakre kant i hans ryggmuskler.
Red barbacka i ca 1 år för att han skulle muskla upp sig, och det gjorde han fint.
Lastade hästen och for till sadelutprovare som provade 14 sadlar...
Ingen låg riktigt 100...
Wintec hoppsadel med cair låg okay, och stübben artus låg ganska bra.
Fast alla sadlar va för långa. OVÄNTAT! not......
Sadelläge på 35-36 cm.
På sadelutprovarens råd köpte jag en ny stübben artus. 17,5" 31 i bommen.
Låg bra i ca 2-3 månader...
Han fick lite vintervila och lagom till julen -04 fick han kotledsinflamation i båda bak och har har blivit igång satt många gånger och växt ur en Bare foot...
Har en top reiter bomlös nu som jag försöker bli av med då den är på tok för lång och den glider fram
Han har bred rygg, normal-bred och ganska hög manke, ganska svankig i ryggen och ett sadelläge på 35-36 cm.....
Rider nu barbacka på en torsion pad med fårskinnspad på...livsfarligt:smirk:
Men vad skulle kunna passa?
Rider bara dressyr på han pga skadorna...
Ska ta bilder iväll och lägga ut... åter kommer med det.
hjälp mig snälla.... kvittar hur jag vänder och vrider mig, har ändå rumpan bak

Kunde inte så mycke om sadelinpassning när denna fadäsen drog igång för 3-4 år sedan.
Tog hjälp av en sadelmakre som sa att ingen av mina två dåvarade sadlar passade.
Köpte en griffin hoppsadel som enligt mig låg bra, tills jag upptäckte två gropar efter bossornas bakre kant i hans ryggmuskler.
Red barbacka i ca 1 år för att han skulle muskla upp sig, och det gjorde han fint.

Lastade hästen och for till sadelutprovare som provade 14 sadlar...
Ingen låg riktigt 100...
Wintec hoppsadel med cair låg okay, och stübben artus låg ganska bra.
Fast alla sadlar va för långa. OVÄNTAT! not......
Sadelläge på 35-36 cm.
På sadelutprovarens råd köpte jag en ny stübben artus. 17,5" 31 i bommen.
Låg bra i ca 2-3 månader...
Han fick lite vintervila och lagom till julen -04 fick han kotledsinflamation i båda bak och har har blivit igång satt många gånger och växt ur en Bare foot...
Har en top reiter bomlös nu som jag försöker bli av med då den är på tok för lång och den glider fram
Han har bred rygg, normal-bred och ganska hög manke, ganska svankig i ryggen och ett sadelläge på 35-36 cm.....
Rider nu barbacka på en torsion pad med fårskinnspad på...livsfarligt:smirk:
Men vad skulle kunna passa?
Rider bara dressyr på han pga skadorna...
Ska ta bilder iväll och lägga ut... åter kommer med det.
hjälp mig snälla.... kvittar hur jag vänder och vrider mig, har ändå rumpan bak