Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Marlan

Trådstartare
Har aldrig haft en sadel som ligger riktigt 100% på min connemara/NF c-ponny....
Kunde inte så mycke om sadelinpassning när denna fadäsen drog igång för 3-4 år sedan.
Tog hjälp av en sadelmakre som sa att ingen av mina två dåvarade sadlar passade.:crazy:
Köpte en griffin hoppsadel som enligt mig låg bra, tills jag upptäckte två gropar efter bossornas bakre kant i hans ryggmuskler.:o
Red barbacka i ca 1 år för att han skulle muskla upp sig, och det gjorde han fint.:banana:
Lastade hästen och for till sadelutprovare som provade 14 sadlar...
Ingen låg riktigt 100...
Wintec hoppsadel med cair låg okay, och stübben artus låg ganska bra.
Fast alla sadlar va för långa. OVÄNTAT! not......
Sadelläge på 35-36 cm.:eek: :crazy:
På sadelutprovarens råd köpte jag en ny stübben artus. 17,5" 31 i bommen.
Låg bra i ca 2-3 månader...
Han fick lite vintervila och lagom till julen -04 fick han kotledsinflamation i båda bak och har har blivit igång satt många gånger och växt ur en Bare foot...
Har en top reiter bomlös nu som jag försöker bli av med då den är på tok för lång och den glider fram:crazy:

Han har bred rygg, normal-bred och ganska hög manke, ganska svankig i ryggen och ett sadelläge på 35-36 cm.....

Rider nu barbacka på en torsion pad med fårskinnspad på...livsfarligt:smirk:

Men vad skulle kunna passa?
Rider bara dressyr på han pga skadorna...
Ska ta bilder iväll och lägga ut... åter kommer med det.

hjälp mig snälla.... kvittar hur jag vänder och vrider mig, har ändå rumpan bak:D ;)

Sv: Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Prova en westernsadel kanske :idea: De har ju en helt annan passform och fördelar trycket på ett annat sätt. Går ju att rida dressyr i e också, finns ju smidigare varianter. Hade jätte problem med sadel till min andalusier, har också haft sadel provare ute, men inget har passat, men westernsadeln ligger fint :)

Men en 17,5" tum på en c-ponny? Det låter väldigt stort. :confused:

Det va det oxå..... men passa bra enligt sadelprovaren...:(
Men när man läser på lite och skapar sig en egenuppfattning så fördstod jag att det va helt galet. Men finns det ngot som inte är elt galet då?
Har hört som riktlinje att 16" är lagom på en c-ponny....

Har provat westernsadel och det är ingen större hit.....:angel:
passar inte min kropp alls.
Har dock sett free forms nya westensadel... men den ser ändå lång ut...:confused:

Vad för märken har du provat och hur ser hästen ut över ryggen?
Är du ute efter en bomsadel eller bomlös?

Vilken sitsstorlek som är lämplig beror på hur lång rygg hästen har och hur stor ryttaren är.
Men det är ovanligt med 17,5 på så små ponnier.

Jag skulle önska att du tog bilder i dagsljus och från lite mer avstånd så man ser hela hästen.
Gärna också en bild där du fotar framåt (du står vid hästens rumpa) så man ser manken och hur han ser ut på sidorna om manken.

Bomvinkel?

Att döma av bilderna tror jag att Stubben MF hopp (inte samma passform som Artus)skulle bli bra, men det beror ju på vad som var fel på Artusen?
Oseriös utprovare som inte lät dig prova kortare sadlar. Var alla i 17"? Hur stor är du?

Tror också att Jaguar hade kunnat passa...

Sa vet något om vad som hade orsakat kotledsinflammationerna? Tyder det på att det är sadeln som är boven i dramat?

Senast ändrad:

ska ta bättre bilder med digitalkameran, lånade mammas mobil och fottade med därför och bilderna blev inte elt kanon..:(

Ska leta reda på en gradskiva och mäta vidden han bör ha på sadel.

Artusen va för lång, inte tillräckligt svängd i bommen och tog imot på bogbladen....
Sadlarna va 17-17,5", men jag är 164 och har ca 36 i byxor....

vill gärna ha en dressyrsadel(alla typer av dressyr går bra, även "barocksadlar") med eller utan bom spelar ingen roll...

Equiteraputen hittade en låsning på 3 ryggkotor precis bakom där sadlen(stübben) tryckt för långt bak. j*vla sadelutprovare!!:devil:
Har hållt sig fri från inflamationer sedan jag bytte till bomlös...därför jätte glad om det finns en variant i bomlöst..;)

Marlan skrev:
Har provat westernsadel och det är ingen större hit.....:angel:
passar inte min kropp alls.
Har dock sett free forms nya westensadel... men den ser ändå lång ut...:confused:
va har jag missat nåt. visste inte att freeform hade westernsadel, var finns dem?

Marlan skrev:
ska ta bättre bilder med digitalkameran, lånade mammas mobil och fottade med därför och bilderna blev inte elt kanon..:(

Ska leta reda på en gradskiva och mäta vidden han bör ha på sadel.

Artusen va för lång, inte tillräckligt svängd i bommen och tog imot på bogbladen....
Sadlarna va 17-17,5", men jag är 164 och har ca 36 i byxor....

vill gärna ha en dressyrsadel(alla typer av dressyr går bra, även "barocksadlar") med eller utan bom spelar ingen roll...

Equiteraputen hittade en låsning på 3 ryggkotor precis bakom där sadlen(stübben) tryckt för långt bak. j*vla sadelutprovare!!:devil:
Har hållt sig fri från inflamationer sedan jag bytte till bomlös...därför jätte glad om det finns en variant i bomlöst..;)

Jag tror nog att du kan ha en 16-16,5 utan några större problem.
Men prova och känn efter.

Var Artusen för rak i arbete också?
Har du någon bild på hur den låg på hästen?

Förstår om duy är skeptisk till att ha ännu en Stubben på din häst efter det, dock har de olika bommar och om Artusen avr för lång kan det ha varit en orsak till låsningarna.
Men om du verkligen vill ha en bomlös kanske en Torsion hade varit bra?

Har du Barefooten kvar? Isf kan du prova ett fylla fram och bakvalv med vadd eller annat mjukt material, så spelar det inte roll om hästen är för bred. Annars finns det bredare framvalv att beställa hos Stall Vrå.

Jag tror att den va för rak då det blev sådana gropar efter den...:(
kännde med handen under hela sadlen och så va där ca 3cm luftrum...
har tyvärr ingen bild...

Vill inte ha bomlösa utan paneler undertill... tycker att padden para glider omkring och inte gör sitt jobb:smirk:

Har inte kvar BF. Provade att stoppa framvalvet med diverse olika saker men då gled den fram och lade sig på manken, trots svängd gjord.
blev lite bättre om jag inte spännde så mycke men då gled den i sidled.

Det finns ingen som har en massa bomlösa sadlar, typ dom som kaupre har, som åker runder och provar ut?
känns inte så bra och köpa sadel på postorder när han är ett litet "problembarn" vad det gäller den saken.

Kari flex ska jag prova när den nu kommer.... står iaf med i kön.

Har för mig att det finns en ÅF för Star trekk i Skåne. Kolla på annonssidorna, hon annonserar där! Sök på sadelutprovare eller något, så kommer hon nog upp. Hittar du det inte så säg till, så ska jag se om jag hittar hemsidan...

Om det blev gropar efter den var den nog för smal...
Om den ligger i brygga när hästen står still gör inte så mkt, det är när hästen arbetar som sadeln måste ligga bra.

oops..nu va jag nog lite tydlig:p
Groparna är på ryggen efter bossornas bakkant om du förstår vad jag menar...:o
ska springa ut i det fina vädret idag och fotta! Fotta mycke!!:bump:

Ok, då förstår. Ja, då var nog sadeln för smal.

Ta bilder från alla olika vinklar. När du tar bilder på rygglinjen, se till att kameran är i nivå med manken.

Har haft samma problem med min kuse.En väldigt kort arab men bred som bara den + en stor bog.Det enda vi hittade var en Torsion.Den är bomlös,kort o har inga kåpor på sidorna.Det är bara som själva sitsen o inget mer.Helt suverän o känns som att man sitter hemma i fåtöljen.

Ok om jag tittar på bilderna och gör en bedömning efter dem så blir min "känsla" att en Stübben VSD= allround mot dressyr skulle kunna funka och 16,5" borde räcka åt dig. Men det är svårt att säga det är så mkt som spelar in om en sadel passar eller ej.
Lycka till i sadeldjungeln

http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id58141_page0.html

Här e nya bilder i skinande vintersol:)
som tyvärr står lågt...:crazy:

Han står helt kart på bilderna och har fötterna precis sidanom varandra. Han va så duktig! Precis som han fatta att jag fotta:love:

hoppat detta hjälper lite:p

ska leta reda på min gradskiva, om jag inte hittar den så tar jag måtten istället så kan nån med en gradskiva räkna kanske?:confused:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 350
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 579
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Stellas
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka