C

CarpeDiem

Hur ska jag bära mig åt när min sambos tik inte låter mig komma in i mitt eget sovrum utan att försöka hoppa på mig.

Hon har blivt mer och mer agressiv mot mig. Hon är väldigt hög i rang och har rangordnat mig som näst lägst i rang.
Jag får knappt sova i min egen säng längre. :(

Har ån nåt förslag? :confused:
 
Hon försöker klättra i rang så då får du se till att trycka ner henne. Gör det ordentligt! Ta varje tillfälle i akt att visa att du är långt över henne, ge henne mat och låt henne invänta sitt kommando för äta. Alltid gå först genom dörrar osv osv. Se också till att din sambo visar henne tydligt att det är du som är högst.
 
Tycker istället att Du ska tillbringa mer tid med henne. Gå ut och gå, lek eller gör något som hon tycker är roligt. Då ökar du i värde. Antagligen är det husse som ger mat, promenerar, tränar. Kanske inte alltid men oftast. Du är i hundens ögon inte värd så mkt, tyvärr.

Ta dig tid och lek med henne eller bjud in henne på lite mys så ska du se att det blir annorlunda.

Trycka till henne kommer inte att löna sig, snarare att hon blir ännu mer misstänksam mot dig och sänker dig i värde ännu mer. Lycka till!
 
Tycker inte du ska köra någon nedtryckningstaktik.
Fundera på varför du tror hon agerar som hon gör och arbeta utifrån det.
Många gånger handlar det om att de inte litar på oss när de beter sig som hon gör.
Visa henne att du vill henne väl, respektera henne och be henne respektera dig.
 
1, hunden får itne var i din säng! det är DIN plats - det ska hon ha klart för sig, går hon upp och du inte får ner henne - då ska hon int evar i sovrummet. samam ska gäller soffan.
2, anmäl dig till en BRA kurs med henne!
3, sätt upp tydliga regler, hon SKA flytta på sig när du ska förbi i dörra å så
4. är du osäker eller rädd för att hon ska hugga dig, skaffa en nätmunkorg så länge - Det komemr ge dig lite mer självförtroende
5, tryck INTE ner henne i backen,eller ge dig in i "konflikt situvationer" och annat - i det här läget lär du förlora

Utan sök hjälp hos en DUKTIG hundtränare, där ni kan arbeta på att stärka ditt anseende i henens ögon.
 
Tycker inte du ska köra någon nedtryckningstaktik.
Fundera på varför du tror hon agerar som hon gör och arbeta utifrån det.
Många gånger handlar det om att de inte litar på oss när de beter sig som hon gör.
Visa henne att du vill henne väl, respektera henne och be henne respektera dig.

:D
 
Min schäfertik var sån när jag träffade min man. Hon tog varje tillfälle i akt att bita honom i byxbenet, morra och visa honom vem det var som bestämde. Jag kom aldrig på henne när hon gjorde det, utan det var alltid i smyg.

Min man var hundrädd på den tiden. Han fick ta striden med hunden ändå. Han visade vem det var som bestämde just genom att ge hunden mat när HAN sa att det var ok. Han gick ut med hunden ,läste böcker om lydnad, samt att han såg mig träna med hunden. Efter ett tag fick han ta över träningen med hunden på Brukshundsklubben och det fungerade jättebra.

Jag tror på en kombination av gulligull och skärpa hos en ledare!
 
Oj oj, hur har du ens kunnat tollerera minsta antydan från första början? Skulle min tik ens börjat tänka tanken hade hon fått sig en åthutning hon aldrig glömt. Sådana beteenden är otänkbart :crazy:! Håller med den som skrev att du ska ta varje tillfälle i akt att visa vem som bestämmer. Försök även ägna tid åt hunden och t ex träna tillsammans så du stiger i aktning i hennes ögon.
 
Hmmm.... Hon morrar :devil: åt mig för det mesta. Det blir värre å värre. Jag kan knappt gå för bi henne.
Vi har försökt på alla dess sätt. Något som hon egentligen vet är att hon inte ska sätta emot en skit, men hon har blivit kaxigare å kaxigare vilket jag tror kan vara farligt för mig. :(

När jag kallar på henne så vänder hon ryggen och bara går till min tjej som är hennes matte.
Vovven är 8 år och har vuxit upp tillsammans med min tjej och det var i November förra hösten som det flyttade in hos MIG.
Det känns som jag inte kan röra mig fritt i min egen våning.

/Totte
 
Utan att ha läst speciellt många andra inlägg....

Vet av erfarenhet att ju längre man väntar desto värre blir det att fixa detta. Du måste visa vem som är högst i rang. Klok man tog bra exempel. Undvik att ta i med hårdhandskarna om det går, men var inte rädd för att ta en mer fysisk närkamp om så behövs. MEN, då måste du veta vad du gör och hur. Annars blir det bara värre.

Min erfarenhet av en tuff, envis och ranghög hund är att det är bättre att hårt och snabbt 'åtgärda' problemet än att dra ut på det en låååång tid. Går det en lång tid med den 'mjuka linjen' får hunden fler tillfällen att klättra i rang. Osäkerheten blir större för alla och ingen har något utbyte av det. Både du och hunden mår bättre av att reda ut en gång för alla vem som står vart på rangstegen.

Lycka till.
 
Var bor du? Ta hjälp av instruktör! Ring brukshundsklubben el dylikt. bor du i Västerbotten har jag bra tips på en jätteduktig problemlösare. Vad är det för ras?

Javan
 
Vad gör din flickvän för att hjälpa dig?

Det är ju av största vikt att ni har samma regler. Om hunden har en massa privilegier hos matte och så skall du husse, som dessutom är en inkräktande outsider, försöka plocka bort dessa priviligier så är det klart som korvspad att hunden kommer fightas med näbbar och klor för att försöka behålla dessa priviligier. Är hunden dessutom ranghög så vågar hon säkerligen oxå säga ifrån.

Jag personligen anser inte att gå ut först genom dörrar, äta före hunden mm är ledarskap utan det är regler. Det är ni som sätter dessa regler och det skall vara något som bägge kan leva med och efterfölja. Gör inte för många och komplicerade regler för det är viktigt att kunna hålla sig reglerna så att man är konsekvent. Jag är ganska säker på för er del så räcker det med att plocka bort hundens privilegier, som till exempel eventuellt sovande i soffan och sängen eller vad hon nu värdesätter.

Använd maten som ett maktmedel. Då tycker jag inte det är så intressant vem som äter först eller så utan att det är du som kontrollerar tillgången. Hon kan gått väl fjäska lite under period för dig för att få mat. Det låter kanske väldigt grymt och det är inte fråga om någon svält utan mer fråga om att visa att även du är värdefull i den är flocken. Det gäller att hålla sig väl med den som föder en. :devil:
 
Din tjej måste klargöra för hunden att det inte är ok att ignorera dina kommandon. När tiken går till din tjej när du ropat på henne måste din tjej visa att det inte är ok. Det är jätteviktigt att du och din tjej samarbetar och inte din tjej och hunden!!!
 
till motsats från vissa andras inlägg tycker inte jag du ska ge dej in i något fysiskt med henne ,en stor hund förlorar du mot på en gång och skadar dej själv och hunden blir mer av den åsikten att hon är överlägsen dej .
En liten hund är förvisso lätt att trycka ned men jag ser ingen anledning till att göra mot en liten hund vad jag aldrig skulle göra mot en på trettio kilo och över (som liten tjej är det åtminstonde mer än vad jag tål ,en stor karl kan ju dra fördel av tyngd och styrka ....men varför skulle man) .

Ledarskap och hur man ses av sin hund är stött och blött i det oändeliga ,man kan ju fråga sej varför (i en flock) just ledaren är den som är ledaren ,har ledarhunden tryckt ner nån och isåfall vem ? Skulle ett ledarskap vara uppbyggt kring att trycka ned eller slå varandra skulle det inte längre vara en flock .
Isåfall skulle alla turas om att trycka ned ledarhunden tills någon annan blir ledare .
Jag förstår inte hur vissa resonerar som att för oss ,människan ,samt ledarhunden är det viktigt att vara ledare ,men för resten av flocken/de hundar som är låg i rang är det inte av lika stor vikt .

Det finns instruktörer som arbetar efter tesen Familj i stället ,en flock = en familj och i en familj trycker man inte ner varandra .
Du måste vinna hennes respekt i första hand ,och det kan du inte på egen hand dessutom så får du inte bruka våld .
 
:bow:
En ledare är trygg, självsäker, initiativtagande, skyddande
etc.
Det talas alldeles för mycket om rang och dominans.
 
Precis, men en ledare blir också förbannad om de som är i lägre rang försöker "växa" över honom/henne.
Ett litet inlägg bara som inte har med denna tråden att göra :)
 
Fast problemet här är väl att trådskrivaren inte förklarat hur eller när det specifika problemet uppstod.
Då är det extra viktigt att inte ge råd som kan förvärra situationen ytterligare tycker jag.
 
Håller med. Men jag skrev också att mitt inlägg inte hade med tråden att göra :) Men var ju tvungen att skriva :D

Är svårt att ge råd här med sådana här liknande problem. Ibland skriver folk *min hund morrar och biter mig* Men det säger mig inget hur hunden är, den kan både vara rädd och arg. Och ägaren kanske inte ser vilket.
Och då är det "farligt" att ge råd här, du kan förstöra mycket om du gör fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 037
Senast: MML
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
4 962
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp