Sv: Arg!!!

Men varför finns det då "koppeltvång" under en viss tid på året? :confused:
Alla kan ju hävda att min hund inte lämnar min sida, :angel:

Dåligt att inte hundfolk kan respektera folk o vilt.
 
Sv: Arg!!!

Koppeltvång innebär att hunden måste vara under sådan lydnad som om den vore i koppel. Har den sån lydnad, får den gå lös.
Såklart finns det olika bestämmelser i kommunerna tex. men det är grunden.
 
Sv: Arg!!!

Okej,men ändå i skog o mark,en av skribenterna ansåg ju det vara synd om sina hundar om de var tvungna att gå kopplade överallt.Hur gör hon då tro??
-----
citat: mars - 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. slutcitat
Hur hindrar ni era hundar?om de måste gå fot hela tiden kan ni lika gärna ha ett koppel då ju????
 
Sv: Arg!!!

För att man har strikt ägaransvar, vilket innebär att Du måste ha full kontroll på Din hund.

Hur man löser det är upp till Dig och din hund. Jag har sådan lydnad på mina hundar att jag inte behöver hålla dem i koppel. De går inte på vilt och de springer inte fram till främmande människor, djur eller annat levande. Om den dagen kommer då de gör det, då först har jag brutit mot koppeltvånget och mitt strikta hundägaransvar. Fram tills dess så litar jag på min lydnad och låter de få ett fritt liv
 
Sv: Arg!!!

Nej, de behöver inte gå fot hela tiden för att låta bli att jaga vilt.
 
Sv: Arg!!!

Okej.
Jag kan bara säg att jag beundrar de som har sådan pli :bow: ,själv har jag iofs jakthundar så jag skulle inte tänka tanken på att gå lösa med dom utanför gården. :eek: Men det är ju skillnad.
 
Sv: Arg!!!

Ja, det är härligt med hundar som har den lydnaden. Både för ägare och hund. Självklart finns dessa ägare som går runt och tror sig ha 100% koll på sina hundar, men som det senare visar sig inte ha. Så har vi de som vet med sig att de inte har 100% koll och då håller de kopplade eller i lina. Sedan finns de som jag som har 100% koll på sina hundar. Tills den dag det kanske brister. Vilket det kan göra, man kan aldrig säga aldrig!
Men fram till den dagen så har jag haft 100% koll på mina hundar och fram till den dagen så får de sin frihet under ansvar.

Jag har testat en gång att kalla in dem. Efter att ha sagt varsågod att jaga en hare. Fy på mig, ja vet. :crazy: Då kunde jag bryta dem på 100 m håll, trots att de var två som sprang samtidigt.
Men så har jag också förarveka hundar, med ett väldigt lågt viltintresse. Så jag har haft det lätt på den biten i min träning.
 
Sv: Arg!!!

Calazirya skrev:
Och Speciella_Tina......

Helt ärligt, är man i tätbebyggt områden kan man av hänsyn till hundrädda ha sin hund kopplad tycker jag, eller åtminstone koppla om man möter någon.

Det är inte speciellt jobbigt att haka fast sin hund om den går fot och tro mig det är en STOR lättnad för en livrädd människa...

I tätbebygt område har jag min hund koppla, och det är det dessutom lag på!

Men jag anser INTE att jag ska behöva böja mig ner för att koppla henne var gång jag möter en människa på cykelbanan vid fältet, och dessutom är nog inte grannen humdrädd eftersom han ju hade en hund, vilket hela tråden från börjab handlade om!

Och tro mig, med en hund på 20 cm mankhöjd ÄR det jobbigt att böja sig ner och koppla, trots att hon går fot! ;)
 
Sv: Arg!!!

Jo, jakthundar är väll härliga!..

Min är också jakthund, även om det är många som ens vägrar kalla henne hund :smirk: kanintax, och en liten sådan!

Hon har haft sina perioder då hon velat fånga alla fåglar hon sett, särskilt hönsen i stallet!... Och det har krävts tonvis med arbete o tålamod för att få bort det. Och jag kan fortfarande inte släppa iväg henne längre än 50 meter, för då tappar jag kontakten med henne om det kommer fåglar.

Men med mycket träning kan även en jakthund gå lös, faktum är att jägarna i början av träningen på en drivande hund som ska användas vid rådjursjakt lär dem att "spåra o jaga rådjur, det ska du ge fan i"" sen börjar de om från början, "spåra o driva rådjur ska du göra, men i ett lugnt tempo!"
 
Sv: Arg!!!

*ler* om du tycker det är jobbigt att böja dig ned för att koppla din hund så har vi olika syn på vad som är jobbigt, helt klart...

Vad tråden handlade om från början var inte vad jag svarade på det har jag gjort tidigare i tråden ( tips om hur man får folk att kalla in sina olydiga fort som sjutton )
 
Sv: Arg!!!

Men det är väl lite det som är tjusningen också, att man inte slaviskt behöver följa trådskaparen och att en tråd kan få nytt liv genom en annan diskussion.
 
Sv: Arg!!!

Chima skrev:
Alla ska ha sina HUNDAR KOPPLADE, även om den är världens snällaste!!!!!!

Ni som går med eran hund lös borde vara knäpp, tänk om den får något ryck och springer fram och hälsar på någon som är hundrädd och springer, då tror hunden att personen vill leka. :mad: onödigt!

Varför? Jag skulle aldrig kunna ha en hund som ALLTID måste gå i koppel. Det är helt emot min syn på ett naturligt och sunt hundliv att jämt sitta fast i ett koppel, aldrig få springa fritt, rejsa av sig, hoppa och leka. :(

Nu har jag min hund kopplad när jag går i tätbefolkat område, när jag får möte mm. Efter gång/cykelvägar tex kopplar jag honom när det kommer en människa gåendes/cyklandes. Av respekt för hundrädda helt enkelt. Sedan har jag en glad hund som gärna pussar på främmande personer (men bara när de stannar och PRATAR med mig) men han går aldrig fram till främmande som inte säger något eller om jag ryter ifrån. Men det enklaste är att koppla i sådana situationer.

Jag irriterar mig hemskt mycket på folk som slänger ur sig sådana kommentarer typ "alla hundar ska gå i koppel" "ingen ska vara lös" och sedan detta evinnerliga tjat om Lagen. Visa mig den LAG som säger att ingen hund får vara lös någonstans. Finns däremot regler i vissa kommuner, men det är en annan sak.

Man ska visa respekt gentemot omgivningen, men det får inte gå till överdrift. Vi hundägare måste också få vistas utomhus, vi ska inte ta hur mycket skit som helst. :mad:
Huvudsaken att vi gör allt för att inte våra hundar ska springa fram till folk/hundar, det är jätteviktigt. Ingen ska behöva få en hund på sig när man är ute, om den är snällast i världen eller inte spelar ingen roll.

Om min snälla hund, som lyder mig och håller sig vid min sida/kommer när jag kallar, någon gång mot all förmodan skulle få en "knäpp" traska fram och hälsa på en främmande person (tex om jag skulle ramla och stuka foten i diket i samma sekund som någon kommer gåendes ur busken typ :D ) ser jag det såhär - inget hände, ingen är skadad, ett misstag har begåtts (troligen från min sida som sagt) och världen går definitivt inte under för det!
Det betyder att min hund till största delen av sitt liv fått vara fri och lycklig, och då skulle jag kunna hantera ett snedsteg mycket bra.
 
Sv: Arg!!!

Häller helt klart med dig! På just detta forumet tycker jag att det "urartar" i väldigt intressanta disksioner, medans det på andra forum här på buke tyvär resulterar i en hel del smutskastning och sarkasiska komentarer...
 
Sv: Arg!!!

Jo jag vet med rätt träning och trägenhet så kan man få även "jakthundar" kanon på detta med att vara lösa. Fast den ena driver rådjur,hare o katter (fniss).Henne har jag lös med mig överallt utom bland folk o gatan.Men i skogen vågar jag inte då jag vet att hon "stänger" av om hon får upp något. Den andra driver bara räv,hare o han är så "ung" :p i huvudet ännu så det blir si o så med lydnaden (för hans del).Men vi tränar på.Men jag vågar ändå inte låta de vara lösa i skogen jag har inte den garantin att de inte driver så det blir lugnast med koppel då ;)
 
Sv: Arg!!!

Jo, Lady hon är som sagt Kanintax, men allra helst vil hon jaga fåglar!! :p

Har satt hjärtat i halsgropen många gånger innan lydnaden satt som den skulle! :eek:
 
Sv: Arg!!!

jag hade inte min hund lös.
Stod det i mitt inlägg?
Jag har henne endast lös när vi är på en äng eller liknande, eller ute i skogen, under kontroll.
 
Sv: Arg!!!

beda skrev:
Varför? Jag skulle aldrig kunna ha en hund som ALLTID måste gå i koppel. Det är helt emot min syn på ett naturligt och sunt hundliv att jämt sitta fast i ett koppel, aldrig få springa fritt, rejsa av sig, hoppa och leka. :(

Man ska visa respekt gentemot omgivningen, men det får inte gå till överdrift. Vi hundägare måste också få vistas utomhus, vi ska inte ta hur mycket skit som helst. :mad:

Om min snälla hund, som lyder mig och håller sig vid min sida/kommer när jag kallar, någon gång mot all förmodan skulle få en "knäpp" traska fram och hälsa på en främmande person (tex om jag skulle ramla och stuka foten i diket i samma sekund som någon kommer gåendes ur busken typ :D ) ser jag det såhär - inget hände, ingen är skadad, ett misstag har begåtts (troligen från min sida som sagt) och världen går definitivt inte under för det!
Det betyder att min hund till största delen av sitt liv fått vara fri och lycklig, och då skulle jag kunna hantera ett snedsteg mycket bra.

Håller med dig till 110 % :bow:. Det är helsjukt med denna hetsjakt som utbrutit mot oss hundägare på senare år. Folk blir mer och mer avogt inställda mot djur i allmänhet. Har grannar som även jagar igelkottar och katter med vattenslang som VE OCH FASA råkar passera över deras tomt. Och alla har barn som är sååå allergiska och sååååå rädda för djur (fast dom glada i hågen rusar fram till mina hundar- HÅLL ERA SKITUNGAR KOPPLADE FÖR F_N ;) ).

När det gäller hundar så upplever jag ofta att det är andra hundägare som är mest maniska att påpeka lagar och tusen förhållningsregler. Vissa borde slappna av lite mer så blir hundägandet mycket roligare- allt är inte på liv och död :smirk:
 
Sv: Arg!!!

fick en utskällning då jag var ute o gick med en hund (som dock inte är min, tar hand om henne ofta iaf)
Står lekandes barn med föräldrar vid sidan av och jag tar henne på sidan som inte är vid den sidan barnen är .. iaf
kopplar kopplet så hon går brevid mig och inte har ngn som helst chans att hoppa på ngn (hon hatar barn)
Barnen skriker; Får vi klappa?
Jag svarar tydligt (så de vuxna också hör)
; Nej, hon avskyr barn (blivit illa behandlade av barn)
och föräldrarna svarar Okej, låt hunden vara
tror inte ni att ena barnet (en kille) ska vara tuff o ska 'klappa' henne, han smög upp bakom oss hörde ej då.
och han slogklappade henne. Hunden hoppar till mot han, morrar o visar tänder. (hade fortf. kort koppel så jag hade koll och kunde hantera det).
Mamman kommer argt fram och skäller ut mig för hunden är livsfarlig o.s.v ..
Jag gav dom en varning, jag sa till att dom ej får klappa henne. och hunden morrade som mest och visade tänderna, inget annat.

mammorna totalförnekade att de hört mig säga varningen. Jag frågar dom då varför de svarade okej låt hunden vara. förnekar igen. Som tur var så var min kompis uppe på balkongen o hörde allt (kompisen är ordningsvakt). mammorna visste det och när han sa vad han hade hört gick mammorna därifrån med blickarna neråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Arg!!!

*lånar*

Hade aldrig vår hund kopplad om det inte var absolut nödvändigt med koppel, t.ex vid full trängsel i stan eller dyl. Vänjer man hunden vid det och tränar den ordentligt så blir det inte intresserade av allt och alla heller, för de är ju ändå lösa i stort sett hela tiden.

Hålla hund kopplad alltid OMIFALL jag möter en som är så hundrädd så han/hon inte kan SE en lös hund ens?? Då är det i så fall bättre att den hundrädde bearbetar sin rädsla för det går alldeles utmärkt att göra. Det är ju så att säga hundrädslan som är onaturlig, inte den lösa hunden. Bättre då att fixa det som är fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 232
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 587
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 385
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp