Bukefalos 28 år!

Argument till att skölja grönsaker

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har en närstående som inte fattar det här med att man ska skölja grönsaker.
Jag har sagt att salladen blir tråkig och att grönisarna är fulla av bekämpningsmedel och gud vet allt, men hon kontrar med att "lite skit dör man inte av" och att hon inte påverkats negativt av det.
Kan tillägga att hon är 50+, så att säga att det är något hon kommer få tillbaka när hon blir äldre funkar inte riktigt.

Jag vet ju att ni bukare är bra på sånt här, varför ska man egentligen skölja grönsaker och vad kan konsekvenserna bli om man inte gör det? :)
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Tja, jag har aldrig sköljt en grönsak (eller frukt) i hela mitt liv och jag är 45 och lever än :p. Alltså lär det inte vara direkt nödvändigt.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Haha, där har vi en till alltså!
Men tycker du inte att salladen blir torr istället för krispig?
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag sköljer egentligen mest för att jag dagligen ser både vuxna och barn ta på/lukta med näsan tryckt mot grönsaken/slicka på diverse grönt.. Men givetvis även om det är jordigt/smutsigt.
Besprutningsmedlet sitter i hela frukten och således hjälper det inte att skölja, möjligen skala den för att få bort "det värsta".
/Lyrisk, jobbar med frukt och grönt :)

Tillägg: i jord finns en del ruggiga bakterier man inte vill få i sig, men de flesta sköljer nog bort det ändå för att slippa knastret ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Grönsaker kan ha vattnats med smutsigt vatten och ha jordrester kvar på sig. Man vet inte heller vad personen som klämde på paprikan innan en hade för snusk på händerna.

Handlar det om grönsaker (och frukt) som dessutom ska ätas kalla är det extra viktigt att noggrant skölja grönsakerna och överlag hålla hög renlighet när man hantera dessa, eftersom att om ingen upphettning görs så dör inte heller eventuella bakterier.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Aha, det är alltså ba bakterier som man sköljer bort?
Haha jag har fått jordig sallad hos henne tyvärr!
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Men om man inte sköljer bort bakterier, vad är det då man sköljer bort?
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Ptja, man sköljer väl bort jord (och därmed bakterierna som kan hittas i jord) och smuts som kommer vid hantering. Övriga bakterier dör vid upphettning, och många gånger hettar man ju inte upp grönsaker och frukt.. Så jag tror "tyvärr" inte det blir några större konsekvenser utav din väns (o)vana :)
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Man sköljer av bakterier o jord samt bekämpningsmedel. Jag är äldre än tanterna som omnämns i tråden o jag har alltid sköljt frukt o grönsaker, även de som skall skalas, men så är jag uppvuxen i länder där dessa odlas o har sett hur de besprutas. EHEC är inte så kul att få för den delen heller, eller salmonella, hepatit, dysenteri, kolera osv.

Som 8 åring fick jag en tyfusliknande virussjukdom i Teheran, efter att ha ätit dadlar som såldes i lösvikt från skottkärror. Mina föräldrar uppmanade bara mig att inte äta dessa, men inte min äldre bror, dom trodde väl att han var tillräckligt gammal för att förstå själv. :wtf:
2 veckor med ränndreta, dropp i början o sen kolsyrat mineralvatten o risavkok.
Kunde inte äta ris igen fören jag blev vuxen.

Vet ni var man hittar mest bakterier i vårt moderna samhälle? Handtagen på shoppingvagnarna i mataffärerna.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Om jordbakterier kommer i kontakt med kött kan det tydligen bli synnerligen otrevliga konsekvenser tydligen det är därför man skall ha olika skärbrädor för kött och för grönsaker. I övrigt har ju diverse salmonella utbrott, kräksjuka och annat kunnat länkas till osköljda grönsaker speciellt ruccola brukar livsmedelsverket rekommendera att man sköljer.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-...och-parasiter/Enterohemorragisk-E-coli-Ehec-/

Så här undviker man att bli sjuk

Genomstek hackat och malet kött ordentligt (till minst +70°C).
Ät inte rå köttfärs och låt framför allt inte små barn smaka på rå köttfärs.
Drick inte opastöriserad mjölk, ät inte heller färskost gjord på opastöriserad mjölk. Det är särskilt viktigt när det gäller barn.
Skölj grönsaker ordentligt.
Var noga med att tvätta händerna efter det att du har varit i kontakt med djur.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Salmonella/
Så här undviker man att bli sjuk

Hetta upp maten ordentligt, till minst 70°C. Svenska kontrollerade ägg behöver däremot inte hårdkokas eftersom risken för salmonella är mycket liten. Skölj grönsaker noggrant.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag sköljde inte frukt o grönt förrän jag bevittnade en äldre herre som stod vid grönsakerna och nös så att det flög snor & saliv över alla grönsaker som fanns inom räckhåll :yuck: Sen började jag tänka på hur många som egentligen klämmer, tar upp och tittar på frukten/grönsakerna och sen lägger tillbaka dem osv. och var de kan ha varit med sina händer innan det...
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jord, avloppsvatten och snuskiga händer är fulla av bakterier, så det är just bakterier man sköljer bort:)
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Grönsaker växer ofta utomhus där det finns djur (ex fåglar) som bajsar på dom och dessutom så gödslas dom med kemikalier eller bajs. När dom transporteras så prepareras dom ofta med kemikalier eller hormoner för att dom ska mogna lagom snabbt. Dessutom hanteras dom av människor som man inte vet när dom tvättade händerna sist, både när dom sorteras och av kunder i affären.
Bara tanken på att tomaten jag köpte kanske var fingrad på av en läskig gubbe (som inte tvättat händerna sen han kliade sig på sin svettiga pung innan han åkte till affären) tio minuter innan jag köpte den gör en rätt motiverad till att skölja allting noggrant.

Köper fortfarande bara lösviktsgodis från lådorna som är placerade högt upp sen jag såg ett äckligt, snorigt barn stå och slicka på och sen lägga tillbaka godis ur lådorna inom räckhåll :wtf:
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag har en närstående som inte fattar det här med att man ska skölja grönsaker.
Jag har sagt att salladen blir tråkig och att grönisarna är fulla av bekämpningsmedel och gud vet allt, men hon kontrar med att "lite skit dör man inte av" och att hon inte påverkats negativt av det.
Kan tillägga att hon är 50+, så att säga att det är något hon kommer få tillbaka när hon blir äldre funkar inte riktigt.

Jag vet ju att ni bukare är bra på sånt här, varför ska man egentligen skölja grönsaker och vad kan konsekvenserna bli om man inte gör det? :)

Osköljd sallad är en av de största källorna till salmonella idag, just för att sköljer av det dåligt/eller inte alls.

/Camilla
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

När jag var barn så plockade vi kålrötter och morötter i planteringen
som låg på väg till "stora skogen" Jag lever fortfarande också :D
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag sköljer sällan men funderar på detta med bakterier. Försvinner de verkligen av att skölja? För att vi ska bli av med bakterier på händerna räcker det minsann inte att skölja, då ska vi tvätta med tvål och gno så länge som det tar att sjunga "happy birthday". Sand och djur och annat däremot, det fattar jag.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

De försvinner fler bakterier om man tvättar med tvål och vatten, men det funkar ju inte riktigt på alla grönsaker. Att äta tvålrester är ju inte heller så lämpligt.

Förtydligande, det handlar alltså om att minska antalet bakterier, inte att få bort dem helt. Bakterier finns det ju alltid men är de för många av någon sort blir vi sjuka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 089
Senast: ameo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 821
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp