Bukefalos 28 år!

Argument till att skölja grönsaker

Sv: Argument till att skölja grönsaker

Delvis KL

Jag sköljer, för att få bort grus och åtminstone kanske lite av bakterier och skit. Men bekämpningsmedlet tror jag inte man får bort där får man nog välja att köpa obesprutat om man vill vara säker.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag är trött på bakteriehysterin. Allt ska sköljas, decinficeras och tvättas i det oändliga. Antibakteriell spray ska sprayas överallt. Duscha ska man göra minst en men gärna två gånger om dagen annars är man ett äckel. En tröja används en dag och slängs sedan i tvätten vare sig den är smutsig eller ej. Matvaror som passerat bäst-före-datum? Herregud, släng genast oavsett hur det luktar eller smakar. Råkar någon ta på dig? Handsprit!

Själv ser jag ingen mening med att packa in bananer i plast när de ändå skalas och på mina vandringar med hundarna så hamnar nog både barr och hundbaciller i maten. Så länge inte kycklingen är rosa och ger mig salmonella så är jag nöjd. Chill out, people!
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Är nog lite som du. Sköljer ifall det finns synlig smuts, aldrig annars. Äter frysta bär också. T.o.m. utländska sådana. Råa. Det ni!


Fast jag gillar nytvättade textiler :p
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Tur att jag använder kundkorgar, nä skämt åsido dom är nog lika bakteriefyllda dom också.

På Coop Forum på Backaplan i Göteborg står korgarna i en "vrå" där det sprutas ut desinfektionsmedel av något slag ur ventiler i taket. Jättekäckt!
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Är nog lite som du. Sköljer ifall det finns synlig smuts, aldrig annars. Äter frysta bär också. T.o.m. utländska sådana. Råa. Det ni!


Fast jag gillar nytvättade textiler :p

Fast att äta frysta bär när man VET att de innehöll hepatit A, men inte riktigt visste varifrån från början och sedan visste att det kom från jordgubbar, det känns bara som lite dumdristigt. Men att köpa ett äpple och äta på väg till tåget är ju en helt annan sak :)

Jag äter också frysta bär, björnbär och det är sååå gott! :d
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

*KL*

Jag har hört att man ska kunna göra frukt/grönsaker rena genom att lägga de i vatten med lite vinäger i? Nu minns jag inte ens vart jag läste det, det var någon miljösida på Facebook... tyckte det lät helskumt men någon kanske kan bekräfta det?
I övrigt är jag inte så rädd för smuts fast jag sköljer av frukt & grönt, kom bara att tänka på det påståendet när jag läste den här tråden. :D
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Inte alls. Det är på våra sedlar..........enligt en undersökning för ett tag sedan

Och jag har hört mobiltelefoner! :wtf:

Förutom att jag torkar av min telefon med handsprit ibland så tvättar jag händerna efter varje toabesök och brukari nte sitta och pilla på telefonen på dass. Så jag antar att min nog inte är lika äcklg... Jag jobbar som städerska och därför är jag noga med att använda handsprit och sprita saker. Det hjälper faktiskt till att skydda var och en mot tex kräksjuka när det är en sådan epidemi. Föräldrar har ju en förmåga att strunta i reglerna om när ungarna får komma tillbaka till skolor och dagisar....
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

KL

Det värsta tycker jag inte är möjligheten att få i sig bekämpningsmedel eller bakterier från någon som snorat i grönsaksdisken, utan härliga parasiter såsom toxoplasma, amöba och framför allt inälvsmask i diverse form och färg :eek: som samtliga mer än gärna gömmer sig i jord och åker med sallad ner i magen :wtf:

*kräksmiley*
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag är trött på bakteriehysterin. Allt ska sköljas, decinficeras och tvättas i det oändliga. Antibakteriell spray ska sprayas överallt. Duscha ska man göra minst en men gärna två gånger om dagen annars är man ett äckel. En tröja används en dag och slängs sedan i tvätten vare sig den är smutsig eller ej. Matvaror som passerat bäst-före-datum? Herregud, släng genast oavsett hur det luktar eller smakar. Råkar någon ta på dig? Handsprit!

Själv ser jag ingen mening med att packa in bananer i plast när de ändå skalas och på mina vandringar med hundarna så hamnar nog både barr och hundbaciller i maten. Så länge inte kycklingen är rosa och ger mig salmonella så är jag nöjd. Chill out, people!
:bow: :bow:
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Kl

I mitt jobb kommer jag i kontakt med bland annat multiresistenta bakterier, och vet att sjuka människor rör sig bland folk, så tycker inte "hysterin" om att sprita händer är något dåligt! Bakterier kommer vi kontakt med ändå.

Jag sköljer min mat för att slippa smuts helt enkelt ;-)
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

kl

Jag menar, folk röker, dricker, motionerar för lite, äter fet mat, sköter sin psykiska hälsa dåligt o.s.v.

Känns som att en eventuell magsjuka eller lite snor på en tomat inte är något att hetsa upp sig över.

Plus ett på Tenders inlägg också.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

kl

Som sagt, mask i magen vill jag inte ha för att jag inte ville skölja av min mat.
Lite skit må rensa magen men jag väljer hellre själv när en sk "urrensning" sker.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Jag är trött på bakteriehysterin. Allt ska sköljas, decinficeras och tvättas i det oändliga. Antibakteriell spray ska sprayas överallt. Duscha ska man göra minst en men gärna två gånger om dagen annars är man ett äckel. En tröja används en dag och slängs sedan i tvätten vare sig den är smutsig eller ej. Matvaror som passerat bäst-före-datum? Herregud, släng genast oavsett hur det luktar eller smakar. Råkar någon ta på dig? Handsprit!

Själv ser jag ingen mening med att packa in bananer i plast när de ändå skalas och på mina vandringar med hundarna så hamnar nog både barr och hundbaciller i maten. Så länge inte kycklingen är rosa och ger mig salmonella så är jag nöjd. Chill out, people!

:bow:

KL

Jag sköljer typ aldrig, varken frukt eller grönsaker. Har extremt svårt att tro att sekunder under kranen skulle göra någon större skillnad.
Finns så mycket "farliga" saker i världen, man kan inte oroa sig för allt.
Och så är jag väldigt övertygad om att vi gör oss känsligare och känsligare med den här renlighetshysterin.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Och jag har hört mobiltelefoner! :wtf:

Förutom att jag torkar av min telefon med handsprit ibland så tvättar jag händerna efter varje toabesök och brukari nte sitta och pilla på telefonen på dass. Så jag antar att min nog inte är lika äcklg... Jag jobbar som städerska och därför är jag noga med att använda handsprit och sprita saker. Det hjälper faktiskt till att skydda var och en mot tex kräksjuka när det är en sådan epidemi. Föräldrar har ju en förmåga att strunta i reglerna om när ungarna får komma tillbaka till skolor och dagisar....

Hjälper inte , tvätta vanligt och skrubba ordentligt. Sprita sen om det känns bättre för dig
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

kl

Jag sköljer sallad och purjo,resten åker ner som det är både i sverige och utomlands.
Men något mer lösvikts godis blir det inte :yuck: om det inte är papper på karamellerna och denna tråden gjorde också att jag inte klarade av att köpa lösvikts caschew nötter idag utan fick bli färdig packade :eek:
Såg alla möjliga bilder i min hjärna när jag stod och tittade på dom :D
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Varför måste alltid någon börja dra upp ytterligheter så fort renlighet kommer på tal?

Det handlar om att skölja frukt och grönt, som är känt för att bära på bakterier, innan de förtärs. Inte om att sprita händerna i onödan, tvätta en ren tröja bara för att eller tvångsduscha. Så varför ens dra upp sånt? Helt onödigt.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

På Coop Forum på Backaplan i Göteborg står korgarna i en "vrå" där det sprutas ut desinfektionsmedel av något slag ur ventiler i taket. Jättekäckt!

Nej, det sprutas inte ut desinfektionsmedel. Det påstås att tekniken ifråga renar luften från tex. bakterier och mögelsporer. Om det verkligen fungerar har ifrågasatts.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

*kl*

Idag köpte jag en paprika utan att lägga den i en plastpåse.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 089
Senast: ameo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 821
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp