Bukefalos 28 år!

Argument till att skölja grönsaker

Sv: Argument till att skölja grönsaker

Kors i taket. Du kommer nog dö av alla hemska bakterier!
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Har förberett testamente.

(Lever och mår bra än - middagen var mkt. god.)
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Varför måste alltid någon börja dra upp ytterligheter så fort renlighet kommer på tal?

Det handlar om att skölja frukt och grönt, som är känt för att bära på bakterier, innan de förtärs. Inte om att sprita händerna i onödan, tvätta en ren tröja bara för att eller tvångsduscha. Så varför ens dra upp sånt? Helt onödigt.

:bow::bow:
Spritar händerna gör jag bara på jobbet, samt jobbnycklarna när jag kommer dit o när jag går hem.

Mat luktar o tittar jag på, struntar i datummarkeringar, lägger mycket i plastpåsar, som jag återanvänder tills de går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Argument till att skölja grönsaker

igår var det en liten snigel på salladen som jag upptäckte när jag sköljde den.
Rätt glad att jag inte käkade.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

*kl*

Idag köpte jag en paprika utan att lägga den i en plastpåse.

Jag lägger nästan aldrig grönsaker i plastpåsar, förutom typ potatis, svamp eller så som man köper många av och som behöver vägas. Paprika lägger jag aldrig i plastpåse, inte heller gurka eller zucchini eller sånt.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Skulle du smaskat i dig snigeln?
Inte jag, jag sköljer bort både sniglar och så gott det går avloppsvatten från intilliggande utlopp.

Det värsta är genmodifierad soja som tål bekämpning med round up eller andra starka medel. Det skadara människor på riktigt.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Smaskat i mig snigeln? Nä vet du vad! Nog för att jag äter mycket vegetariskt och ibland kan behöva lite extra protein, men nä, där går gränsen!:p

Klart man sköljer bort vad man kan.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

*kl*
Ehec-bakterier kan finnas i tarmarna och avföringen från framför allt idisslare som kor, får och getter. Smittan sprids bl a via charkuterier, framför allt nötfärs som inte upphettats till minst 70 grader Celsius, opastöriserad mjölk och dåligt sköljda grönsaker som gödslats eller bevattnats med förorenat vatten. I sällsynta fall har smittan spridits via förorenat kranvatten.
Fortsätt ni med ert "lite skit rensar magen" så fortsätter jag med att skölja frukt och grönt. :p
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Fast så värst många har väl inte uttryckt att de underlåter att skölja sina grönsaker? Flera av oss låter bli att ha plastpåse om enstaka varor i butiken, men för min del har det ingenting att göra med huruvida jag sköljer dem att göra. Jag sköljer så gott som alltid frukt och grönt och är särskilt noggrann med sådant som äts rått och vuxit nära marken.
 
Sv: Argument till att skölja grönsaker

Det var inte riktat till dig heller, jag undviker påsar om jag inte köper mycket av en vara men det ändrar inte att jag sköljer frukt och grönt iaf, oavsett om det legat i påse eller inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 444
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 090
Senast: ameo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 822
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp