Bukefalos 28 år!

Arnika + halt häst= ridning

Rumpnissen

Trådstartare
OBS: Detta handlar inte om min häst eller någon utav de hästar jag rider (tror jag skrivit i en annan tråd att en av "mina" hästar sträckte sig för knappt två veckor, detta handlar alltså in om den hästen)!!!!

Hästen markerade första gången för ca två veckor sedan, enligt hästmassör som av en tillfällighet tittade på hästen markerade den på höger bak och hade en förhårdnad ungefär i höjd med bärbensknölen. Man trodde då att hästen fått en spark eller liknande och därför hade ont. Hästen vilade i ca 1½ vecka.

Hästen började sättas igång igen och efter ett par pass var hästen åter igen halt på vad man trodde var höger bak. Duktig hästmänniska även denna utbildad inom hästen fysiologi osv (vet inte om det är massör, equiterapeut eller vad). Hästen kändes igenom och man hittade inga låsningar, ömmande punkter eller liknande. Hästen böjdes då på båda fram och man konstaterade hälta på höger fram, lågt sittande (tror man). Bak böjdes inte.

Ägaren rekomenderades nu att rida hästen i tre dagar men massera in arnika liniment runt kotan innan. Om hästen inte blivit bättre efter tre dagar så skulle man tillkalla veterinär.

De inbladade människor jag känner har jag alltid tyckt bra om och de har alltid haft bra och vettig hästhållning men nu blev jag helt :eek:. Är det någon som tycker det finns någon logik i detta? Har ni hört talas om liknande (alltså rida på halt häst)?
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Har aldrig hört talas om, och även i mina öron låter det helskumt :eek: Att rida en "stel" häst som behöver värma ur blir man ju rekomenderad ibland, men att rida en halt häst förstår jag inte alls..
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Håller med låter väldigt konstigt !
Det bästa kanske vore att vila 3 dagar och se hur han
sedan rör sig om han fort farande visar att han ömmar/haltar då kanske ringa veterinär, hjälper ju inte med
att rida om det är ont hästen har ? eller ? :O
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Vad jag aldrig kommer att kunna begripa är varför man tillkallar en equiterapeut, massör eller liknande när hästen är halt. Varför tar man den inte till kliniken direkt? En veterinär ser ju också helheten och kan mycket?
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

En eqiuterapeut hjälper i första hand till med rehabiliering efter skador, i samverkan med veterinär. Equiterapeuten jobbar med friskvård på ett annat plan än vad veterinären gör. Det är främst i förebyggande syfte och som sagt, i rehabiliteringssyfte. De kan inte göra en bedömning om hältan i sig, det är det som veterinärer är utbildade på. Men eftersom hältans orsak inte har undersökts och behandlats är mitt råd att du åker till kliniken eller tar ut en distr. veterinär om du har möjlighet att visa och springa med hästen efter böjprov.

Att rida en halt häst är ren idioti, åk till kliniken. Jag skulle aldrig sätta mig upp på en halt häst i alla fall.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Nej på över 40 år med hästar så har jag inte hört något sådant. Det normala är
att man tar in sin häst till en klinik för en hältutredning, så jag tycker inte att
det är konstigt att du reagerar. Ang Arnika så provade jag det på mig själv igår när jag hade en fruktansvärd värk, det hjälpte i alla fall inte mig :D!
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Som jag skrev i första stycket så handlar detta inte om någon häst som jag äger eller rider.

Jag personligen kan visst tycka att om man har en person i sin närhet som är riktigt duktig på hästens fysiologi så är det vettigt att börja be om råd där ( Jag har åkt 13 mil enkel väg till klinik för att konstatera att hästen inte alls är halt till exempel :rofl:). Efter avvaktan ett par dagar håller jag med om att man givetvis åker till klinik.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Hältan kan ju vara ett symptom på en muskulär skada, vilket duktiga kiropraktrer kan vara lika duktiga på som veterinärer.

Det bästa är en klinik där veterinär och kiropraktor/equiterapeut arbetar tillsammans - då ser man definitivt helheten. Veterinärer har en viss förmåga att bara behandla symptom kan jag tycka.

Men givetvis håller jag med dig om att denna häst bör undersökas av veterinär!!!!
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Hmmm, jag tyckte också det var skumt. Har använt arnika i många år och aldrig uppfattat att det skulle vara bedövande eller antiinflammatoriskt på något annat vis än att det ökar blodcirkulationen. Och i vilket fall som helst så ska man ju bara använda antiinflammatoriska preparat i sambans med vila eller skrittmotion.

Det verkar inte som om någon någonsin har hört talas om detta tidigare? Man kan ju undra vad ifrån idéen kommer överhuvudtaget.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Har aldrig någonsin hört att man ska rida en halt häst, och skulle själv inte göra det. Förstår mej heller inte på folk som anlitar ET/massör istället för vet vid hältor. Min ET vägrar att ta i en häst som markerar minsta lilla och skickar en bums till veterinären. När hästen är vet.undersökt och har en diagnos hjälper hon däremot till med rehab.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Jag fattade det inte som att någon utav "friskvårdarna" (massörerna eller vad de var...) tittade på hästen i syfte att behandla den utan för att ägaren bad om råd vad den skulla göra (åka till veterinär eller avvakta ytterligare). Hade jag fått ovanstående råd hade jag struntat i det och åkt med hästen direkt.

Det jag funderar mest över och vill ha era åsikter om och synpunkter på är arnikans effekt i sådanna här lägen.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

I vissa sekter är det rätt vanligt att skita i att ta ut Vet- "för den vet iallafall ingenting":mad:.

En del undviker det i det längsta.
De tar ut ET, massör, kollar med värmekamera, håranalys o you name it.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Jo, det har man ju hört talas om. Men de här människorna har jag verkligen inte uppfattat så förut... Men jag stod så handfallen att det nog tog en kvart innan jag kunde säga något konstruktivt (alltså att jag inte tycker man ska rida på hästen utan åka till vet.).
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Hmmm, jag tyckte också det var skumt. Har använt arnika i många år och aldrig uppfattat att det skulle vara bedövande eller antiinflammatoriskt på något annat vis än att det ökar blodcirkulationen. Och i vilket fall som helst så ska man ju bara använda antiinflammatoriska preparat i sambans med vila eller skrittmotion.

Det verkar inte som om någon någonsin har hört talas om detta tidigare? Man kan ju undra vad ifrån idéen kommer överhuvudtaget.

Jag bara spekulerar nu, men är du säker på att det skulle smörjas runt kotan?
KAn det ha varit kronranden? De kan ju ha misstänkt hovböld, och då kan man försöka öka cirkulationen på det sättet och även genom att röra på hästen genom att skritta den(men såklart inte jobba om den har ont)

Bara som jag möjligen kunde tolka och förstå¨det.
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Helt säker kan man ju aldrig vara. Men de sa att hästen hade böjts lågt och att den "kunniga" personen trodde det satt i kotan - därav linimentet kring kotan. Någon spekulation kring hovböld hörde jag inte talas om alls. Dessutom uppfattade jag det som att hästen skulle jobbas "som vanligt", men det kan jag självklart missuppfattat.

Då borde de ju också känt med en visitertång vilket jag inte heller hörde något om.

Men man kan ju hoppas du har rätt :idea:, tack för din vinkel!
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

det låter ologisk, säker på att du /ägaren inte missuppfattat??

arnika är jättebra, så det är inget frågetecken alls enligt mig, det intressanta är ju varför dom blev rekommenderade att rida en halt häst? och hur halt var hästen? och hur skulle den ridas?

den kanske bara var lite oren i traven och dom blev rek att skritta hästen?
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

Jag fattade det som att hästen visat tydlig ovilja och hälta vid ridning innan. När de böjde hästen satte den inte alls ner benet de första stegen och sedan var den halt (varken mer eller mindre, vet inte hur halt). Jag förstod det som att den skulle ridas som vanligt, men det kan jag mycket väl ha missuppfattat.

Det jag tycker är knepigt är att hästen inte blivit frisk av att stå i en och en halv vecka och då ska man istället rida dem. Å andra sidan så såg ju inte denna personen någon hälta på höger bak vilket hästen var hlt på en vecka innan och det var också höger bak hästen inte ville arbeta med (som jag fattat det). Så det kanske var därför.

Det är möjligt att den bara ska skrittas, man kan ju hoppas det. Personen sa att om hästen inte visat tydlig förbättring på tre dagar så ska de åka iväg.

Har du erfarenhet av att arnika fungerar bra vid sådanna här fall? Jag använder det bara som våtomslag, tycker inte det gör någon som helst verkan annars (men det är ju jag och det är därför jag frågar).
 
Sv: Arnika + halt häst= ridning

ja det gör det, är super på svullnader och det verkar även dra in i vävnaden och hjälper att läka muskler och senor. arnikaliniment+homeopatisk arnika är första hjälpen mot allehanda skador här hos mig, båda på människor och djur.:)

men nu vet jag/vi ju inte riktigt vad som är fallet här ;) så svårt att säga om det hjälper eller ej. hästen kanske har ont någon helt annan stans...

här står det lite mer om du är intresserad:
http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/arni_mon.htm
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 773
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp