Årssammanfattning 2016

Vi har haft ett fantastiskt roligt år och lärt oss massor tillsammans.
I förväg handlade hela året om DEBUTEN, det enorm steget till att starta MsvB.
Vi har tillsammans startat och haft framgång i MsvC 2013-2014 men som helt och totalt dressyr nybörjare med egenutbildad (fd) unghäst så har just steget till MsvB (där man förr red i hatt och på kandar) varit ett enormt steg. Bytena trasslade för oss, och sedan kom ett fruktansvärt 2015 med två otäcka skador (en hovskada som orsakade tre månader på boxvila och därefter tre månader rehab, följt av ett spriktramp samma höst) och det började kännas som om det inte var meningen alls.

Men vi gjorde det :D Debuterade alltså!

Vi har startat totalt åtta stycken MsvB:4 och FEI-program och varit över 62% i sex av åtta starter (medelprocent 62,4%), och till och med fått med oss fyra rosetter :love: Dessutom blev det sex starter i MsvC med två riktigt bra ritter på 68% respektive 71% och en medelprocent över 65% vilket gav tre segrar och en andraplacering.

Makalöst nöjd med utfallet såklart, särskilt som bytena fortfarande är svåra inne på banan och blir lätt spända och korta och kan drabbas av vissa missöden (jodå, vi har både nollat byten och fått tvåor på dem ;) men också en del sjuor så de finns ju där, det är vår gemensamma orutin som ställer till det och som tränarna säger så enda sättet att skaffa rutin är faktiskt att praktisera) men framförallt var det en enorm upplevelse att få rida fram med MsvB-MsvA ryttare, att se dem värma, rida inne på banan och förstå hur noggranna och skickliga de är.

Så från att ha varit makalös nöjd med att ens få vara med, att få rida godkända ritter och till och med få någon rosett så vill jag nu bli som mina idoler :cool:

Vi lade ned tävlingssäsongen i september, jag kontaktade en tränare till (behåller självklart min ordinarie, det vi gjort tillsammans är det som tagit oss hit men nu vill jag spetsa det hela med att faktiskt ha två) och sen har vi tränat på för att få mig att rida bättre framförallt :angel: men också på att få hästen rakare, starkare, mer uppe och stadigare. Så himla kul! :love: Jag är alldeles euforisk varenda ridpass.

Nu siktar jag mot att kunna debutera MsvA. :o Kanske vi inte klarar det i år, men om vi inte gör det så tror jag tränandet kommer ge oss möjligheten att lära oss mycket mer och blir det inte 2017 så blir det kanske 2018?

Avslutar med en film istället för ett foto, för att filmen roligt nog är gjord årets sista dag och är avsprångspunkten inför 2017 för oss :up:
så fina ni är :) Underlaget ser härligt ut! Vad har du i skorna för att det ska greppa bra?
 
@JohannaB vilken härlig häst ! Underbar utstrålning och modell helt i min smak . Jättefint ekipage !

Tack snälla! :bow:
Vi trivs otroligt väl med varandra :love: Lika härlig att rida varje dag!
Det är en riktigt gammal klassisk svensk modell, ur sotfamilj F.1 och med Rubinrot som pappa, och hon är stooooor :D men det är hennes matte med ;)
 
så fina ni är :) Underlaget ser härligt ut! Vad har du i skorna för att det ska greppa bra?

Tack! :bow:

Hon har fyra broddar i varje sko, vanliga 8 mm vinterbrodd, och går med sulor runtom efter fjolårets hovproblem :yuck:
Hon är stor och tung :o så hon kommer verkligen ned med brodden på skottad ridbana och så länge vi rider balanserat (som dressyrtanten, dvs jag, oftast vill göra :cool: ) så verkar hon klara is och halka hur bra som helst! :up:
 
Här kommer min årssammanfattning av 2016!

Vi hade en fin vårsäsong med både träning och tävling. Det var nog våran stabilaste säsong som toppades av en 3:e placering i LB:1 (vår första placering på bortaplan!!), och blev rörd till tårar när jag insåg att vi faktiskt kommer bli placerade.. Är så stolt att få visa upp denna fina häst! :love:

Tyvärr blev det sedan i somras 4 månaders letande och stampande i sadelträsket... :wtf: Har länge velat haft en annan dressyrsadel till pålle som passar bättre (både för honom och ryttaren), och i somras blev det en ny sadel som ägaren fick utprovad. Men jag var inte övertygad och mycket riktigt gled den fram och satt illa. Märktes speciellt vid nedsittning i trav när han då blev väldigt bromsig. Provade ut en ny sadel som sedan visade sig vara för liten i sitsen (fick hemska ridsår fram på muffen.. :crazy:) och knep åt ryggraden på pålle (åkte på rejäl rodeo á la 15 bocksprång, hästen har ALDRIG haft ens tendens till att bocka). Vi bytte sen sadelutprovare och hittade äntligen rätt i november, och den känns fortfarande bra :up: Pållen är nöjd - och jag har inte haft ont i ryggen efter ridning sen dess och heller inga ridsår!

Känns mycket roligt att inleda året med att ha rätt förutsättningar! Är riktigt taggad :bump: Målet med vinterträningen är att bygga upp styrka ffa i galoppen. För min del jobbar jag med min bålstabilitet och kroppsmedvetenhet både uppsuttet och avsuttet.


Såhär glada var vi när vi knep den första placeringen någonsin på bortaplan!


In action från klubbtävling i höstas
 

Liknande trådar

Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 564
Senast: Maoam
·
Ridning Hej Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: kryddelydd
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del. Gick in...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp