Årssammanfattning 2016

Min foderhäst Bruce såldes i början på året så har faktiskt inte blivit en enda start, om man inte räknar treårstest och fölvisning.

Han har dock gått väldigt bra hos nya ägaren, han har blivit fälttävlanshäst "på riktigt" och klättrat snabbt upp i klasserna. Avslutade tävlingsåret med placering i Nordiska Mästerskapet för Junior/YR.

Lånade en äldre häst som tävlat ganska bra med ägaren men vi klickade aldrig riktigt och han trivdes inte i stallet så han åkte tillbaka i början på sommaren och jag tog hans lillasyster istället. Mer min typ av häst men 8 år och inte inriden, vi kämpade på hela sommaren men kom inte längre än till skritt, första gången vi skulle trava åkte jag av och fick hjärnskakning så lade ner det igen. Har henne dock kvar då hon ska ha ett föl som blir mitt nästa år.

Men min treåring Florence gick alltså 3-års och skötte sig bra men lyckades inte riktigt komma upp i Klass I vilket jag hade hoppats på (saknades 1,5p). Men hon växer mer ju mer hon får jobba och ser lovande ut för framtiden med otrolig arbetsvilja och energi och väldigt lätt för samling. Stora glädjeämnet i hästsvängen var nog ändå fölet Pärlan som föddes i år, ett isabellsto som fick dryga 82% på fölvisningen :love:.
2017 blir unghästen 4 och ska förhoppningsvis gå 4-årstest (kvalitetsbedömning), blir nog någon start i vanliga låga dressyrklasser också. Eventuellt någon hoppning/fälttävlan, känns långt bort just nu men trillar polletten ner så. Kanske något Breedeskval till hösten.

Bruce (hann med en fotografering i Januari innan han åkte sedan har jag fotat när han varit och tävlat i närheten):
DSC09305r_zpskslhkcxn.jpg

DSC_0580%202_zpsepka6sdv.jpg

Florence:
DSC_0875%202_zpswoxrcul6.jpg

DSC_0653_zpsllflewso.jpg


Bonus på fölis:
DSC_0743%202_zps9d7z78l4.jpg
 
Mina dressyrmål har nog gått som förväntat, gjorde en start i LB i början av sommaren på 64 procent vilket var ok efter att en 14 årig ponnyhopptjej hade ridit honom en hel vecka , han var sne och jävlig efter det så :grin:.

I början av oktober gjorde vi en start i LA3 på 65 procent där han bytte i båda förvända så jag var nöjd med det och han har utvecklats väl i fas med de mål jag satte för i år. Det är det här som är så himla roligt med unghästar att det händer så mkt , i våras var han mer som en valpig 5 åring och nu när jag var nere i nov och tränade känns han helt i fas med sin ålder i styrka. (Han är 6 nu)

Vi var ju då nere och tränade i november och har börjat med skolorna och till 2017 ska han starta någon MsvB2 har jag tänkt! Han blir 7 nästa år så han behöver inte kvala så vi får se hur vi gör om vi rider någon LA eller MsvC innan eller om vi bara rider fälttävlansdressyren.

Fälttävlansmässigt började säsongen jättebra men avslutades i katastrof då jag bröt fingret i ett fall :mad: Då hans ögon trillade ut vid synen av denna soffa :rofl: eller kanske mest pga kuddarna som låg på :eek: Jätteelakt hinder i en unghästklass :mad:

13900335_10154375625871797_4496588016392671629_n.jpg


Dressyrbild från i mars

12932951_10154082996946797_5624836198358017272_n.jpg


Dressyrbild från november

15181579_10154723720716797_5620344408750089953_n.jpg
 
Jag köpte min fantastiska häst strax innan jul förra året, så vi har haft ett drygt år tillsammans bara!
Började rida honom lite lätt då han var under igångsättning och fick frågan om vi ville rida med i Div 3 laget i dressyr och tänkte, varför inte? Under året har vi startat 11 gånger, varav 6 placeringar, och laget hamnade på en tredje plats efter vinst i sista omgången. Jag red LC-LB och debuterade LA i slutet av säsongen. Inför nästa år är målet att bli stadig i LA, vilket kommer ta hela året räknar jag med då vi har problem med att pållen gärna lägger i turboväxel och sprätter omkring istället för att lyssna på matte nu när vi ställer lite högre krav. Han ger en fantastiskt fin ridkänsla, men ställer höga krav på mig som ryttare då det är millimeterprecision och rejäl bålstabilitet som gäller för att kunna visa upp kvalitet. Där är vi inte riktigt än, men hoppas vara lite mer där i slutet av 2017.
 
Ja, här blev ju inte 2016 nånting alls skulle jag säga. Mest :turd: och elände faktiskt. Började med en pigg och fräsch häst, taggad efter vintervilan men slutade ju utan häst, och hela året var i princip konvalescenttid med korta försök till igångsättning mellan hovböld, ligamentskador, skallfraktur och spiken i kistan - kraftiga pålagringar i korsleder som inte gick att rädda upp.

Jag tänker radera 2016 och hoppas på ett mycket bättre 2017, förhoppningsvis snart med en ny häst att lägga tiden på. Och planerar redan för att komma ut och både träna och tävla.
 
Våra mål är typ att göra skogsmulle av @Wilisia s tävlingsponny :rofl:

Skämt o sido. Alla Tigers skador hittills har ju bla berott på att han varit skodd (han halkar o skadar sig eller nu senast tappade en sko o drog till nåt ligament) o han har alltid haft väldigt dåliga framhovar. Så nu när han ändå var igång i sommar o tävlade lite o bra på vetcheck så plockade vi av alla skor i samband med att hovslagaren flyttade typ 6 h bort :( Det har gått över förväntan o känns verkligen som något han behövt så vi får lite se hur det går att träna i vår barfota eller med boots o så.

Bortser vi från fossingarna så hade jag velat att @Wilisia typ red ngn hoppning o ngn H90. Jag hade velat rida typ 80, men tänker ffa att jag vill träna i år! O Chefen ska börja med att få rida min häst rak o stark :bump:
 
Våra mål är typ att göra skogsmulle av @Wilisia s tävlingsponny :rofl:

Skämt o sido. Alla Tigers skador hittills har ju bla berott på att han varit skodd (han halkar o skadar sig eller nu senast tappade en sko o drog till nåt ligament) o han har alltid haft väldigt dåliga framhovar. Så nu när han ändå var igång i sommar o tävlade lite o bra på vetcheck så plockade vi av alla skor i samband med att hovslagaren flyttade typ 6 h bort :( Det har gått över förväntan o känns verkligen som något han behövt så vi får lite se hur det går att träna i vår barfota eller med boots o så.

Bortser vi från fossingarna så hade jag velat att @Wilisia typ red ngn hoppning o ngn H90. Jag hade velat rida typ 80, men tänker ffa att jag vill träna i år! O Chefen ska börja med att få rida min häst rak o stark :bump:

Har du blivit barfotataliban nu alltså? :sneaky::D Men hade inte han kotledsinflammation tidigare eller har jag drömt det?

Jag tycker man ska ha skor på om man rider och tränar, särskilt ft . Hästarna blir tassiga utan skor och får massa spänningar i kroppen. Jag försökte med två hästar att ha dom barfota men rekommenderar det icke. Jag hade flappskor på den ena fram och det är en bra komprimiss som funkar bra.
 
Har du blivit barfotataliban nu alltså? :sneaky::D Men hade inte han kotledsinflammation tidigare eller har jag drömt det?

Jag tycker man ska ha skor på om man rider och tränar, särskilt ft . Hästarna blir tassiga utan skor och får massa spänningar i kroppen. Jag försökte med två hästar att ha dom barfota men rekommenderar det icke. Jag hade flappskor på den ena fram och det är en bra komprimiss som funkar bra.

Nej kotlederna har han faktiskt aldrig haft problem med, trots alla vändor. Eller han har aldrig haft ngt lägre än knäet förutom nu på jakten då med tappskon då han hade någon vajsing med ett av de där tre (?) ligamenten vid hovleden. Sådär att han fick chockvågor i kronranden.

Alltså lite! Det är SÅ JÄVLA SKÖNT att inte ha ångest varje gång man tittar på honom i hagen - sitter skorna kvar?? O varje gång han rejsar som en galning - akta skorna! Akta så du inte halkar! Han har periodvis tom gått broddad i hagen.... Korsbanden som det varit innan är enl Spångfors sådana typiska rejsar o halkat i hagen skador. Så jag har lite lite hopp om att kanske minska risken för dessa också?

Alltså ffa så har han ju haft kassa hovar så de behöver verkligen rehabiliteras. Väldigt trakttrång o väldigt dålig hovmekanism. Så tänker att vi får se hur det funkar o träna. Hopp o dressyr känns ju lätt, sand o gräs liksom. Terräng värre, är ju ofta grus framför o bakom.

Rider delvis med boots nu (grusväg). Osäker på hur de är att hoppa o galoppera mera med men sedan finns det ju massor med varianter.... (!!!)
 
Bra att man skriver färdigt... Flappskor? Berätta gärna mer :) Planen var ju eg o ge honom 3 mån helt anpassat till hovarna nu över vintern o sedan sko. Nu är jag mer inne på att se hur länge det fungerar att kombinera alt att helt vänta ut barfotahovarna tills de känns bra nog att sko igen eller vart det landar. Annars har jag inget emot att tex sko över tävlingssäongen o sen sko av vintertid om det kan funka. Glad att ha en vettig hovis som känns trygg i detta iaf.
 
Bra att man skriver färdigt... Flappskor? Berätta gärna mer :) Planen var ju eg o ge honom 3 mån helt anpassat till hovarna nu över vintern o sedan sko. Nu är jag mer inne på att se hur länge det fungerar att kombinera alt att helt vänta ut barfotahovarna tills de känns bra nog att sko igen eller vart det landar. Annars har jag inget emot att tex sko över tävlingssäongen o sen sko av vintertid om det kan funka. Glad att ha en vettig hovis som känns trygg i detta iaf.

Jag har en som bara skadar sig när han har skor.. Så jag valde för 1 år sedan att rycka skorna. Det bästa jag gjort!! Min fungerar utmärkt på ridbanan/ridhuset barfota och på uteritter så får han ha barfotaboots. Dom jag har fungerar utmärkt att både trava och galoppera med. Nu på vintern är bootsen broddade med sju brodd i varje boots så han har bra grepp. Min har dock bra fötter och har haft hela tiden men som sagt trampar sig sönder och samman med skor.. Och han har bara lyckats trampa sig en gång och då trampade han sig lika illa som han gjorde med skor för några år sedan. Skillnaden nu blev att det inte blev lika allvarligt som med skor, då fick han vara gipsad i tre veckor, denna gång blev det ett litet skrubbsår och hältan gick över på en vecka. Jag har inte märkt några spänningar eller att han blir tassig.
Nu rider inte jag fälttävlan så kan inte säga hur det fungerar där då dom brodd som sitter är väldigt korta om man jämför med gräsbrodd.
 
MEN HALLÅ. Fio råkade förvirra mig till att skriva i fel tråd. Nåväl.

Va?
flappskor är en halv sko , över tån kan man säga som sitter över en gummisula. Jag hade det på Fiorino för han var väldigt trång i trakterna och trampade jämt av sig skorna. Finns ju ingen sko som låser trakten så hovarna blev bra till slut
 
Har haft någon ponny helt barfot och några både ponnys och unghästar utan bak. Funkar aldrig i längden med alla grusvägar runt oss men har funkat bra i terräng och hoppning, men inte ridit på några sämre underlag eller större klasser.

Sen hoppas jag oxå att jag får tävla lyckopillret även i år @the_connemara
 
Min första tanke är att jag inte har något att sammanfatta. Och prestationsmässigt så har vi väl kanske inte det.

Året har mest bestått av ensamma ridturer i skogen. I början av året med en lite tveksam och lat häst, trots vinter och kyla. Men i april hände något och hästen fick riktigt härlig bjudning ute i skogen. Jättekul.

Jag fick hjälp med mitt lastningsbekymmer under våren, vilket (så klart) mest suttit i mitt huvud. Så där har jag växt otroligt mkt och vågar nu åka iväg, även att hästen bråkar med mig (speciellt när vi ska hem), så vet jag att jag lyckas få in honom till slut. Så det är bara att kämpa på och få rutin.

Så i maj köpte jag ridhuskort, kanske inte så väl använt, men vi har varit där så många gånger att jag tappat räkningen iaf!

Vi var på vårt årliga dressyrläger i somras och hästen gick som en klocka, även att vi inte tränat för tränare på ett helt år.

Vi har verkligen kommit varandra närmre, jag och min lilla häst. Jag vågar göra saker med min häst som jag inte vågat tidigare.

Vårt mål med 2017 är att regelbundet komma iväg på dressyr och hoppträning. Om vi får ordning på alla pinaler och grejer, så skulle ju vilja vara redo att starta en LB:2 i slutet på mars. Och två till innan sommaren börjar. Med godkända resultat.
Och just det, gå ner typ 10 kg så jag får på mig mina dressyrstövlar :D
.

Kanske inte de bästa bilderna, inte så många ridbilder att välja mellan.
FB_IMG_1475003833451_zpshmwk465d.jpg

FB_IMG_1483132262452_zpsptfxu6j4.jpg
 
2016 = året jag hittade dressyren :p Har för visso alltid ridit skolor mm men inte med något visst mål. I år har jag börjat träna dressyrprogram och startat några P&R med ponnyn. Nu tränar vi för LA i vår, men galopp-travövergångarna måste bli stabilare. Ponny är 17år och har väldigt lätt för skolor men tyvärr lite bekväm av sig så lägger gärna av när det blir jobbigt. Bitvis ger han en sån härlig galopp-känsla att vi börjat söka piruettera och ute testa lite tramp:love:

Islänningen ser jag jätte nytta med skolorna. De förbättrar tölten och stärker överlinjen, man kan aldrig rida för mycket öppna:angel: Men på honom är det främst skolor i skritt, håller på att träna in mer än öppna i trav/tölt.
 
Vi har haft ett fantastiskt roligt år och lärt oss massor tillsammans.
I förväg handlade hela året om DEBUTEN, det enorm steget till att starta MsvB.
Vi har tillsammans startat och haft framgång i MsvC 2013-2014 men som helt och totalt dressyr nybörjare med egenutbildad (fd) unghäst så har just steget till MsvB (där man förr red i hatt och på kandar) varit ett enormt steg. Bytena trasslade för oss, och sedan kom ett fruktansvärt 2015 med två otäcka skador (en hovskada som orsakade tre månader på boxvila och därefter tre månader rehab, följt av ett spriktramp samma höst) och det började kännas som om det inte var meningen alls.

Men vi gjorde det :D Debuterade alltså!

Vi har startat totalt åtta stycken MsvB:4 och FEI-program och varit över 62% i sex av åtta starter (medelprocent 62,4%), och till och med fått med oss fyra rosetter :love: Dessutom blev det sex starter i MsvC med två riktigt bra ritter på 68% respektive 71% och en medelprocent över 65% vilket gav tre segrar och en andraplacering.

Makalöst nöjd med utfallet såklart, särskilt som bytena fortfarande är svåra inne på banan och blir lätt spända och korta och kan drabbas av vissa missöden (jodå, vi har både nollat byten och fått tvåor på dem ;) men också en del sjuor så de finns ju där, det är vår gemensamma orutin som ställer till det och som tränarna säger så enda sättet att skaffa rutin är faktiskt att praktisera) men framförallt var det en enorm upplevelse att få rida fram med MsvB-MsvA ryttare, att se dem värma, rida inne på banan och förstå hur noggranna och skickliga de är.

Så från att ha varit makalös nöjd med att ens få vara med, att få rida godkända ritter och till och med få någon rosett så vill jag nu bli som mina idoler :cool:

Vi lade ned tävlingssäsongen i september, jag kontaktade en tränare till (behåller självklart min ordinarie, det vi gjort tillsammans är det som tagit oss hit men nu vill jag spetsa det hela med att faktiskt ha två) och sen har vi tränat på för att få mig att rida bättre framförallt :angel: men också på att få hästen rakare, starkare, mer uppe och stadigare. Så himla kul! :love: Jag är alldeles euforisk varenda ridpass.

Nu siktar jag mot att kunna debutera MsvA. :o Kanske vi inte klarar det i år, men om vi inte gör det så tror jag tränandet kommer ge oss möjligheten att lära oss mycket mer och blir det inte 2017 så blir det kanske 2018?

Avslutar med en film istället för ett foto, för att filmen roligt nog är gjord årets sista dag och är avsprångspunkten inför 2017 för oss :up:
 

Liknande trådar

Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 564
Senast: Maoam
·
Ridning Hej Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig...
Svar
3
· Visningar
1 044
Senast: kryddelydd
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del. Gick in...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp