Återblick på 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del.

Gick in i året med ganska hög stressnivå, kände mig jagad och i otakt med tiden, var dyster, orkeslös och hade ganska mycket smärta. Det vände framåt sommaren, och målet jag skrev upp för 2016 - “livsglädje” - måste jag nog säga att jag faktiskt har lyckats uppnå allt mer.

2016 var året då jag började med MediYoga, lärde mig om känslohantering och självmedkänsla, och gick väldigt värdefulla webbkurser för Brené Brown. Jag inredde mig ett inspirationsrum och yogade en hel del hemma. Jag deltog på ett yogaretreat för högkänsliga och lärde mig mer om känslohantering ur ett HSP-perspektiv. Fick uppleva hur det är att befinna mig i tidlöshet, helt utan klockor. Jag semestrade i en mycket enkel stuga mitt i skogen utan bekvämligheter, och fick därigenom uppleva som en resa i tiden samt total tystnad.

Av kulturella upplevelser så är det två höjdpunkter som gjorde stort intryck på mig, och det var att jag besökte Dalhalla för första gången och såg en helt fantastiskt konsert med P-Floyd! Jag var också på en föreställning på Operan i Stockholm för första gången i livet, vilket också var imponerande.

I ridningen så satsade jag ännu mer på hoppningen. Var med på en hoppträningsdag, en träningstävling och en clearround på ridskolan och ställde upp på KM. Tävlingarna måste jag väl ändå säga gick hyfsat, då jag hamnade i mitten av resultatlistan, trots att jag aldrig tävlat förut och inte hoppat särskilt mycket alls, förutom just de senaste tre terminerna. Jag ramlade dock av ganska rejält en gång på våren i samband med hoppningen, och hade ont i 5 veckor efteråt. Under hösten hittade jag ett privatlektionsställe att komplettera mina ridlektioner på ridskolan med, och nådde en riktig höjdpunktskänsla ridmässigt. Det kändes helt fantastiskt bra och jag var verkligen inne i ett flöde, när jag återigen ramlade av i samband med en hopplektion, och den här gången skadade jag mig rejält och bröt armen.

Jag har aldrig brutit något tidigare, så det var en helt ny upplevelse för mig. Olyckan orsakade en total makeover av mitt liv, nästan som en omstart. Allting avbokades, och jag var tvingad till total vila. Det totala avbrottet i livet har lärt mig mycket. Dels har jag fått känna på att jag har en fighting spirit som jag sällan känt så tydligt tidigare. Dels har jag verkligen fått vila och ta det lugnt, särskilt eftersom jag varit väldigt långsam med bara en arm! Armskadan har tvingat mig in i en situation som har fått mig att uppleva livet på ytterligare ett nytt sätt. Det har varit intressant!

Inför nästa år så vill jag fortsätta jobba mot målet att jag ska få en god hälsa. Jag ska se om jag kan använda allt jag lärt mig i år på ett klokt sätt. Jag hoppas det. Men tyvärr innebär det nog även att jag kommer att behöva ta farväl av saker som jag tycker om... Jag är nämligen fantastiskt bra på att aktivera mig och hitta på roliga saker att göra och kurser att gå på och boka upp mig på allt möjligt - jag VILL så mycket att det tyvärr blir mer än jag egentligen orkar med.... Vilket är något jag med sorg i hjärtat måste ändra på.

Men nu får vi snart vända blad och skriva 2017.
Undrar vad det nya året kommer att bära med sig till oss?....
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp