Årssammanfattning 2016

Jag har haft ett sådär bra år.
Mycket har gått ut på att stärka hästen efter lång konvalescens. I våras kom vi ut på ett par MSV:C (då vi måste kvala om)där vi började på 42%. :meh: Hästen är extremt svår och tittig om hon inte är lösgjord... Men efter den starten höjde vi oss lite för varje start. Hon hade en formtopp i maj/juni men i stället för att komma ut på tävling då så fick hon en spark på ett griffelben och fick stå i fem veckor.
Höstterminen var rejält blandad (men fortfarande lite bättre för varje tävling med undantag för en där jag utgick då hästen var som ett popcorn)men sista tävlingen bjöd på en enormt fin känsla där hon inte blängde på något och jag kunde för första gången rida och inte bara åka häst. Trots den fantastiska känslan så blev det knappa 59%...
Inga kval som planerat och det har tagit sååå många starter (fler än jag föreställt mig)för att ens få henne att funka men jag har insett när det är idé att åka eller inte.
Trots detta så har jag varit otroligt mentalt stabil och inte gett upp vilket jag ser som en stor bedrift för mig.
Nu är det vinterträning och nu struntar jag i att tänka på våren och de där kvalen så igår åkte kandaret på och vi återtog bytesträningen (som var befäst innan skadan).
Målet med vintern är att stärka och förbereda inför högre klasser. Om vi sen inte kommer dit (pga uteblivna kval)så hade vi i alla fall kul på vägen. :D

Favoritbild från i år;
Skorp_jun_16.jpg
 
2016 har faktiskt varit ett riktigt bra år! Vi har nått mycket längre än jag någonsin vågat drömma om. Från att i princip ha hjärtklappning varje gång jag skulle rida hästen så tränar vi nu LA rörelser och hästen går från klarhet till klarhet. Från att vara avkastarkung till att bli supersnäll. Kan fortfarande vara lite småvass och lite spooky men aldrig att han försöker få av en till skillnad från förrut där han bockade tills man åkte.
Vi har även avklarat två p&r lb3, den första gick väl sådär med drygt 61% medans den andra gick jätte bra med 65.6%
Vi jobbar vidare och hoppas kunna starta någon La till våren och kanske någon msv till nästa höst.
Hur som så är jag extremt glad att jag inte lyssnade på tillridaren som sa att en gång bockare alltid en bockare.. Och som i nästa andetag erbjöd sig sälja hästen med en kraftig provision..
 
Jag älskar sånna här årssammanfattningar :D
Mitt år har varit bra! Kom inte riktigt i mål som jag hoppades, men beror på att jag startade sent samt nytt krävande jobb bredvid studierna som tagit mycket tid och energi.

Planen var att starta några klasser, men vi kom inte längre än till några p&r. Dock gjorde vi en förbättring med drygt 8% från hösten 2015. Så det är jag mycket nöjd med och det ger mig självförtroende till att faktiskt våga tro att vi är ute på banan i vår :)

Vi började träna för en nygammal tränare (ny för hästen, gammal för mig) i början av sommaren, vilket har gett enorma resultat i vår utveckling. Jag har blivit betydligt stadigare som ryttare, vilket även smittat av sig på hästen som växer i rollen som dressyrpålle mer och mer för var dag. Jag har börjat få bukt med att rida ur hans stress och spänning och istället hitta avspänning och vidare i arbete.
Vi hittar all mer tillit till varandra och jag inser mer och mer att han är hästen i mitt liv :heart

Har ett gäng favoritbilder, men väljer denna
14361188_10154067518578789_5515683180778955699_o.jpg

~frihet&lycka~
 
Åh, jag har haft en skumt år 2016. Började året med en nybliven 8 åring som vi hösten 2015 började tvivla på. Han blir så himla pigg på vintern och vi flyttade från gården med ridhus till uppstallning i stall med ridbana dock med ridavstånd till ridhus. Träningen gick sådär, fick han ett för lugnt pass eller vila en dag fick jag börja med 2-3 dagars energitömning. Hästen fick dessutom inte någon kompis i hagen så han vart otroligt uttråkad. Vi tränade på så gott vi kunde men kände aldrig att vi kom över LB, så planen att sälja kom upp. Körde hästen till nya ägaren i början på juni 2016. Fick dessutom avliva min gamla trotjänare i mars samma år. Stod nu då hästlös, tänkte så göra året ut och köpa ny häst 2017, då energin och intresset åkte med gamla hästen lite.

Hittade i juli en häst som skulle lånas ut ett år, råkade åka och provrida och hämtade sedan hem honom i augusti 2016 =)
19 år hbl valack, gått 140 hoppning tidigare i livet. Otroligt välriden, dock lite bekväm. Intresset för träning började komma tillbaka, men tävla har jag inte gjort något med honom ännu. Men suget börjar komma, så i februari är planen att komma ut på LB, för att kanske kunna starta någon LA senare på våren. Hästen ska lämnas tillbaka i augusti 2017,, hoppas kunna köpa mig en egen lite yngre häst innan dess.
Tävlingsvis var 2015 ett väldigt mycket bättre år för oss...
 
Jag har inte så mycket att sammanfatta. Köpte drömhästen i februari, sedan dess har allt gått upp och ner. Nu senaste månaden har det börjat se riktigt bra och stabilt ut! Vi har äntligen börjat prata lite samma språk och förstå vad vi vill.

Lagom till vinterträningen vaknar jag på marken i ridhuset efter att hästen anagligen blivit rädd för något. Rejäl hjärnskakning så jag får väl vila ett tag :( hoppade upp efter en vecka ungefär och provade rida. Skritta går ju bra men efter två varv på volten i trav fick jag sån jäkla huvudvärk. Som tur är så är han snäll och han kan stå utan att få massa överskottsenergi :):love:

Tar nya tag och ser fram emot nästa år! Har som mål att kunna anmäla mig till klubbens tävling i mitten på maj!
 
Läser sällan härinne men gör en kort sammanfattning.

Efter 9 år tillsammans där vi aldrig kommit till start va de dags att ta beslutet. Frisk och fräsch men ridhäst ville hon inte va så avelsto på heltid är hennes nya framtid.
Bilder från sista ridturen tillsammans.


 
Ur tävlingssynpunkt finns det inte mycket att sammanfatta. Men har efter 1,5 års uppehåll pga studier och pensionerad gammelhäst skaffat häst igen. Köptes i augusti. Målet för 2016 var först och främst att köpa häst så det lyckades. När hästen väl var inköpt så fick jag ju sätta upp lite mål och det har gått rätt bra. Hästen vara bara riden i 4 månader när hon kom så första målet var ju att komma igång och rida, har haft ryttarhjälp men kunde rätt fort rida själv också. Målet var att rida ut också då hon aldrig gjort det innan, det har inte blivit så mkt som jag tänkt då jag velat att min "beridare" ska göra det i början, en liten runda har hon ridits ut men det har gått bra. Vi har promenerat i skogen en del och det funkar så uteritterna kommer nog inte att bli ett problem. I övrigt var målet med ridningen att kunna rida avspänt i alla gångarter. Nu visade det sig att jag köpt en väldigt klok och lättlärd häst så vi nosar redan på skänkelvikningar, "bogen in", "tagen bakdel", lite förvänd galopp, tempoväxlingar och galoppfattning från skritt. Det är ju inte så att man vill visa upp det på tävlingsbanan men i lösgörande syfte funkar det utmärkt. Så där kom vi betydligt längre än vad jag tänkt mig. Hade också som mål att hitta tillbaka till glädjen med ridningen igen då det var lite si och så med det förut (prestationsångest med mera) och det har jag verkligen gjort. Så planen blir nu att rida december ut och sen en längre sammanhängande vila så får vi se vad som händer 2017. Jag har stora förväntningar i alla fall :)
 
Vårt år har väl varit sådär. Bytte tränare då den gamla hade för få elever för att kunna åka ut till oss. Visade sig att den nya tränaren var helt rätt för oss! Vi tränade på som aldrig förr och jag gjorde debut i tävlingssammanhang :D Fick blodad tand och fick bättre och bättre resultat för varje tävling, tills sista tävlingen vi ställde upp i i juni som gick åt skogen. Helt mitt fel, jag var spänd och nervös. Många tävlingar efter det blev inställda pga kvarka.

I augusti började hästen kännas ofräsch, var iväg och behandlade henne i ryggen med viss förbättring. Efter lite mer träning kändes hon dock ofräsch igen och hon blev behandlad i två ben. Box och sjukhage och försiktig igångsättning, frisk på återbesöket!

Just nu har vi precis börjat rida på böjt spår igen och hon känns riktigt fräsch, känner mig väldigt pepp på nästa år. Dock kommer de känslorna lite i skymundan eftersom hon troligtvis drabbats av en tumör i ett öga och i så fall kommer behöva operera bort hela ögat :( Förhoppningsvis kommer hon fungera lika bra med bara ett öga.
 
Vi hakar väl också på!

Vårt år började väldigt bra. Jag tränade väldigt mycket vid sidan om ridningen och hittade en styrka i min egen sits som jag inte haft tidigare. Vi kom ut och tävlade med väldigt blandade resultat, men känslan var att vi utvecklades snabbt framåt. Hästen stärkte sig, kom ut på lite hopptävlingar med en kompis (jag hoppar inte) och började med lite nya grejer. Både förvända och skolorna kändes som om de var på väg att falla på plats.

Sen i april-maj började hästen kännas seg och inte sig själv, och ett par veckor senare trot nertrappning av jobbet blev hon halt. Vi åkte till en veterinär som gav henne diagnos ligamentskada på höger bak. Min magkänsla höll inte med, men veterinären är välrenomerad och har massa nöjda kunder, så jag tänkte att jag hade fel. Veckorna gick och jag tyckte inte hästen såg fräschare ut. Vi började gå promenader, men mitt i alltihopa fick jag en skrämd häst på foten och bröt den och krossade min stortå totalt. Det var i juli. Det dröjde till mitten på september innan jag kunde gå ordentligt igen och kunde köra bil själv igen. I september så tyckte jag inte att hästen så fräsch ut, så istället för att sätta igång så åkte jag till en annan veterinär 4 timmar bort enkel resa. Efter 8 timmars undersökning hittade han en skelettförändring på VÄNSTER bak, precis som jag känt på mig hela tiden. Några spår efter en ligamentskada i höger bak kunde han inte hitta... Hästen behandlades och efter en ynka behandling blev hon helt problemfri (peppar, peppar) igen.

Nu har vi varit igång och ridit i två månader. Hästen börjar kännas fin, men jag har tappat ALL min sits. Jag sitter som en kratta. Skänklarna åker fram, jag blir stel i axlar och armar och rider med handen. Jag hoppar och studsar. Och så blir jag så himla rädd och osäker i min ridning när jag märker att jag sitter så dåligt. Det skulle räcka med att hästen skulle hoppa till så känns det som om jag skulle åka. Nu är det rejält med styrketräning som gäller!
 
Vi hakar väl också på!

Vårt år började väldigt bra. Jag tränade väldigt mycket vid sidan om ridningen och hittade en styrka i min egen sits som jag inte haft tidigare. Vi kom ut och tävlade med väldigt blandade resultat, men känslan var att vi utvecklades snabbt framåt. Hästen stärkte sig, kom ut på lite hopptävlingar med en kompis (jag hoppar inte) och började med lite nya grejer. Både förvända och skolorna kändes som om de var på väg att falla på plats.

Sen i april-maj började hästen kännas seg och inte sig själv, och ett par veckor senare trot nertrappning av jobbet blev hon halt. Vi åkte till en veterinär som gav henne diagnos ligamentskada på höger bak. Min magkänsla höll inte med, men veterinären är välrenomerad och har massa nöjda kunder, så jag tänkte att jag hade fel. Veckorna gick och jag tyckte inte hästen såg fräschare ut. Vi började gå promenader, men mitt i alltihopa fick jag en skrämd häst på foten och bröt den och krossade min stortå totalt. Det var i juli. Det dröjde till mitten på september innan jag kunde gå ordentligt igen och kunde köra bil själv igen. I september så tyckte jag inte att hästen så fräsch ut, så istället för att sätta igång så åkte jag till en annan veterinär 4 timmar bort enkel resa. Efter 8 timmars undersökning hittade han en skelettförändring på VÄNSTER bak, precis som jag känt på mig hela tiden. Några spår efter en ligamentskada i höger bak kunde han inte hitta... Hästen behandlades och efter en ynka behandling blev hon helt problemfri (peppar, peppar) igen.

Nu har vi varit igång och ridit i två månader. Hästen börjar kännas fin, men jag har tappat ALL min sits. Jag sitter som en kratta. Skänklarna åker fram, jag blir stel i axlar och armar och rider med handen. Jag hoppar och studsar. Och så blir jag så himla rädd och osäker i min ridning när jag märker att jag sitter så dåligt. Det skulle räcka med att hästen skulle hoppa till så känns det som om jag skulle åka. Nu är det rejält med styrketräning som gäller!
Du håller till i samma krokar som jag, undrar om vi har erfarenhet av samma veterinär, inte positionerad här i vanliga fall utan kommer med jämna mellanrum...? I så fall har jag snarlik erfarenhet som dig.
 
Läser sällan härinne men gör en kort sammanfattning.

Efter 9 år tillsammans där vi aldrig kommit till start va de dags att ta beslutet. Frisk och fräsch men ridhäst ville hon inte va så avelsto på heltid är hennes nya framtid.
Bilder från sista ridturen tillsammans.


Va trist, får man fråga om det är för att hon är skadedrabbad eller om det är temperamentet? Jag som är så avelsintresserad undrar hur hennes mamma var? :)
 
Du håller till i samma krokar som jag, undrar om vi har erfarenhet av samma veterinär, inte positionerad här i vanliga fall utan kommer med jämna mellanrum...? I så fall har jag snarlik erfarenhet som dig.

Nä, men jag tror jag vet vem du menar. Det här var en halvkänd veterinär i Blekinge som många härifrån åker till. Samma veterinär ville att en kompis skulle operera båda framknäna på sin hopphäst för karpaltunnelsyndrom. Efter en 2nd opinion från annan vet visade det sig att den hade jättefina karpaltunnlar, men en stressfraktur på en kota. Mitt förtroende är därmed nu lika med noll.

Men, men, jag lärde mig den hårda vägen att det alltid är värt att åka en längre tur en veterinär man verkligen litar på. Det lönar sig alltid i längden. Man är så maktlös som hästägare.
 
Nä, men jag tror jag vet vem du menar. Det här var en halvkänd veterinär i Blekinge som många härifrån åker till. Samma veterinär ville att en kompis skulle operera båda framknäna på sin hopphäst för karpaltunnelsyndrom. Efter en 2nd opinion från annan vet visade det sig att den hade jättefina karpaltunnlar, men en stressfraktur på en kota. Mitt förtroende är därmed nu lika med noll.

Men, men, jag lärde mig den hårda vägen att det alltid är värt att åka en längre tur en veterinär man verkligen litar på. Det lönar sig alltid i längden. Man är så maktlös som hästägare.
Det var lustigt, då är det min veterinär som du varit till innan. Har bara bra erfarenheter därifrån själv nämligen, efter att ha blivit feldiagnosticerad/inte fått hjälp hos andra med flera olika hästar, han är min absoluta favorit faktiskt. Trist att du har andra erfarenheter!
 
Va trist, får man fråga om det är för att hon är skadedrabbad eller om det är temperamentet? Jag som är så avelsintresserad undrar hur hennes mamma var? :)
Anledningen är att hon har sån sadeltvång och de kommer aldrig fungera som tävlingshäst. Hemma går det ok men måste ha uppsittningshjälp jämnt. Världens snällaste häst och de är inte kul att hon utan anledning vissa dagar ska få sån panik. Har haft föl som 3 åring och avkomman som är 6 i dag har funkat super som ridhäst, hur snäll som helst. Hennes mamma va snäll som ridhäst men sattes i avel pga skada.
 
Anledningen är att hon har sån sadeltvång och de kommer aldrig fungera som tävlingshäst. Hemma går det ok men måste ha uppsittningshjälp jämnt. Världens snällaste häst och de är inte kul att hon utan anledning vissa dagar ska få sån panik. Har haft föl som 3 åring och avkomman som är 6 i dag har funkat super som ridhäst, hur snäll som helst. Hennes mamma va snäll som ridhäst men sattes i avel pga skada.
Ja just det ja! Visst var det hon som blev tjuvbetäckt? Va kul att det gått bra med avkomman :) Trist på henne med sadeltvång, en väldigt grann häst. Då hoppas vi att hon får fler fina föl. :)
 
Det var lustigt, då är det min veterinär som du varit till innan. Har bara bra erfarenheter därifrån själv nämligen, efter att ha blivit feldiagnosticerad/inte fått hjälp hos andra med flera olika hästar, han är min absoluta favorit faktiskt. Trist att du har andra erfarenheter!
Inte ovanligt att man har olika uppfattningar av samma veterinär ändå. Jag tror faktiskt inte att det finns en enda vet som aldrig gjort en kund missnöjd. Sen finns det ju variabler på missnöjet såklart :)
 
Inte ovanligt att man har olika uppfattningar av samma veterinär ändå. Jag tror faktiskt inte att det finns en enda vet som aldrig gjort en kund missnöjd. Sen finns det ju variabler på missnöjet såklart :)
Nä men så är det självklart, blev bara förvånad att läsa att han missat två så stora grejor. Min erfarenhet är att han är petnoga nämligen, och hittar saker som andra missar. Rosevelten har han gjort ett fantastiskt jobb med. Men du har helt rätt, de är bara människor. :) Nu ska jag sluta kapa tråden, sorry TS!
 
Kul tråd :D
Vi har hela året gått Msv c-b med ganska blandade resultat men ändå ganska nöjda ritter med spännings missar och att jag blivit passiv. Hästen är super så länge jag på ryggen gör rätt. Vårt mål är att få till bättre piruetter och så småningom debutera Msv A . Vi har provat det redan på en pay&ride på nästan 64 % . Hade blivit mer om hästkraken inte va livrädd hihi. Sen senare i sommar ska vi försöka vara med i Lag SM är det tänkt med vår klubb. Vi får se hur vi ligger i fas närmare det tillfället. Men med tanke på vår utveckling hittils så ska det inte vara helt omöjligt :) Men just nu är fokus först på att testa några Msv A och känna på och gå stadigt där.
 

Liknande trådar

Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 564
Senast: Maoam
·
Ridning Hej Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: kryddelydd
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del. Gick in...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp