Värt att satsa & sedan börja om?

Nightpearl

Trådstartare
Hej

Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig valack. Tanken var att han skulle säljas nu i sommar, men det blev inte så. Det är i princip bara jag som ridit denna häst under året. I höst kommer jag sannolikt att få bli halvfodervärd på honom om jag vill (fre-sön) och planerar då också att gå vidare med tävlingen. Vi har hittills tävlat upp till 50cm på clearround på Klubbhoppning. Målet i höst är 60-70 som också är den höjd som krävs för att kunna starta lokalt. Hästen måste startas lokalt i höst, så om inte jag gör det kommer någon annan att göra det, någon som troligen inte känner honom likadant. Jag älskar verkligen denna häst men frågan är om det är värt att lägga ner all denna tid på honom när han ändå ska säljas senast nästa sommar? Eller är det bättre att satsa på en annan häst? Kommer ju sannolikt få börja om med ny häst nästa år ändå men tanken är då att rida en lite mer erfaren häst som jag kan tävla lite högre med, eftersom de två senaste jag ridit är unghästar. Kan tillägga att denna ponny som jag rider nu egentligen inte är redo för start pga sitt psyke, nervös och stegrar ibland men han måste startas i höst så..
 
Känner du att du utvecklas tillsammans med hästen? Gör du inte det så byt. Man blir aldrig fullärd när det gäller ridning och varje häst har någonting nytt man kan lära sig av. Det är väl lite av det som är finessen med att rida på ridskola att man ska få prova många olika typer av hästar.
Jag red på ridskola i 12 år innan jag köpte min första häst och under dom åren red jag minst ett 30-tal olika hästar. Hoppade klubbtävlingar på 6-7 olika hästar och startade lokal tävling på en av dom. Vi hoppade inga höga höjder utan det var max 90 cm för att hästarna skulle orka med sin vanliga vardag också.
 
Du är bara 15 år och har hur lång tid på dig som helst att "satsa". Fortsätt med den här om du får och tycker att det är kul och sedan kör du på någon annan. Inte svårare än så. ;)
 
Hej

Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig valack. Tanken var att han skulle säljas nu i sommar, men det blev inte så. Det är i princip bara jag som ridit denna häst under året. I höst kommer jag sannolikt att få bli halvfodervärd på honom om jag vill (fre-sön) och planerar då också att gå vidare med tävlingen. Vi har hittills tävlat upp till 50cm på clearround på Klubbhoppning. Målet i höst är 60-70 som också är den höjd som krävs för att kunna starta lokalt. Hästen måste startas lokalt i höst, så om inte jag gör det kommer någon annan att göra det, någon som troligen inte känner honom likadant. Jag älskar verkligen denna häst men frågan är om det är värt att lägga ner all denna tid på honom när han ändå ska säljas senast nästa sommar? Eller är det bättre att satsa på en annan häst? Kommer ju sannolikt få börja om med ny häst nästa år ändå men tanken är då att rida en lite mer erfaren häst som jag kan tävla lite högre med, eftersom de två senaste jag ridit är unghästar. Kan tillägga att denna ponny som jag rider nu egentligen inte är redo för start pga sitt psyke, nervös och stegrar ibland men han måste startas i höst så..

Att satsa på/med en häst som inte är din, ger dig ju också massor av erfarenheter. Både du och hästen behöver tydligen träna på att tävla clear rounds, varför inte lära dig att göra det på en häst du känner och gillar?

Riktigt långsiktigt kan du ju inte tänka förrän med en häst du äger, i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 674
Senast: Tora
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 509
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp