Bukefalos 28 år!

Artikel i Hästfynd

morris

Trådstartare
Är det nån som har läst artikeln i Hästfynd med "steg-för-steg" anvisningar om hur man kör in en ponny?
Vad tyckte ni om den? Ja e helt oerfaren på körsidan, det där med att dra rep, är det ingen risk att hästen trasslar in sig?
Vill gärna få höra åsikter o kommentarer!
 
Håller på att köra in min häst. har tömkört ganska mycket. Låtit henne bekanta sig med draglinorna innan jag satte fast dom på dragbröstan. hon fick gå med linorna utan någon last ett tag. nu kör jag med svängel och ett bildäck. nästa steg blir att koppla skaklar. Men först blir det långa slanor, så att hon får vänja sig vid skaklar. Vid draglins träningen är vi två. Vid skakelträningen blir vi fyra.

Det funkar för mig :D

Lycka till

Nanne/ :banana:
 
Idag så kör vi in hästarna utan att använda någon form av släpa då det ofta kan skrämma hästen helt i onödan. Men om man skall köra in en häst för att den skall dra olika redskap ex i skogen så skall man även använda släpa. vi använder ett par långa slanor som man håller upp i bakändan och låter dom ligga löst o skakelremen så vänjer sig hästen vid att vara instängd mellan skaklar. Där efter så sätter vi dem i en lätt inkörningsvagn.
Men vi har många års erfarenhet av inkörnings hästar. Om man promt skall hålla på själv om man är oerfaren så ser jag hellre att man kanske använder någon lätt enkel släpa då det kan vara svårt att avgöra om hästen är färdig för att sättas i vagn. Och skadorna om något händer blir förhoppningsvis mindre med en släpa. Största risken är alltid att hästen trampar över lina el skakel på släpan och då kan även den lugnaste häst få panik.
Inkörning är inget för oerfarna så ta hjälp av någon med mycket erfarenhet. :)
 
Jag har nog egentligen inte tänkt köra in pållan, då hon är lite bakskygg. Vill mer att hon ska kunna "dra" saker bakom sig så att man t.ex. kan släpa en längre pinne efter sig när man rider, kanske dra ett bildäck eller dylikt. Har testat att gå bredvid och dra t.ex. en björkslana för att hon ska vänja sig vid ljudet. Det har gått bra :)
Tyckte det lät bra om hästen kunde dra rep (dels "slår" de ju i lite mot bakbenen och dels för de ju lite liv), men är osäker på säkerheten i momentet... :confused:
Kom gärna med fler råd!
 
En kuse i stallet som håller på att köras in, där använder man sig av draglinor med en kedjestump i ändan. Och han trasslat in sig ett flertal gånger, men inga skador uppkommer (på honom i alla fall) Snarare ser han ut att tänka
"Näääääää, va jobbigt det blev nu!! 17 oxå det var inte så här jag hade tänkt!! Hm!" :confused: :crazy: :D

Här skall tilläggas att det går en medhjälpare framme vid huvudet oxå, samtidigt som instruktören var me hela tiden!!! Man ska nog INTE ge sig på detta själv!!
 
Jag är själv helt grön när det gäleer körning och jag varken vill eller vågar köra in helt själv...som tur är så har jag en bekant som hjälper mig i stort sett gratis!!
 
Normalt sett när man börjar vänja hästen vid draglinor så har man en medhjälpare som håller antingen direkt i draglinorna, eller ett rep som är fästat från svängeln (eller så småningom däcket) så att medhjälparen kan styra så att draglinorna hålls bakom hästen även om den skulle försöka vända.

Jag skulle inte låta min häst dra kättingar på det sätt som de beskriver i artikeln. Jag skulle gärna sätta en bit kätting på däcket för att få skrammelträning, men inte ha kätting i stället för draglinor. Det tror jag är en skaderisk.
 
Har hjälp av folk som är mycket vana vid körning.
Tack för tipset.

Nanne/ :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 704
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 534
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp